Een lekker, goedkoop snelklaar cakeje… voor als het brood op is!

Deze ingrediënten heb je ervoor nodig:wpid-20150418_081402.jpg

  • Een banaan
  • Een ei
  • Drie eetlepels havermout
  • Honing naar smaak (een dessertlepel of een veelvoud daarvan)

Hoe maak je het?

  • Prak de banaan in de mok
  • Voeg het ei en de honing toe en roer effe lekker door
  • Voeg de havermout toe en roer opnieuw
  • Zet de mok in de magnetron, op vol vermogen, gedurende twee minuten

Als je vervolgens de mok uit de magnetron haalt en omkeert op het bord, heb je een warm zompig cakeje. Ik vind het een beetje een mix tussen een “echt” cakeje en dikke pap, maar wel bijzonder smakelijk. Zelf deed ik maar een heel klein beetje honing in de mok maar voegde ik vervolgens nog wat toe nadat ik het eerste hapje had genomen, de honing “zakt” door je cakeje omdat deze niet helemaal compact is. Ik deed er wat yoghurt bij voor het frisse, en wat walnoten. Beter nog zou het zijn met kwark, denk ik. Maar die had ik niet in huis…

En ja, je kunt eindeloos variëren in de toevoegingen: zowel vóór je het in de oven zet (stukjes chocolade bijvoorbeeld, of rozijntjes of nootjs) als erna (wederom chocoladenips of rozijntjes, maar ook vers fruit of fruit-compote (al dan niet homemade). Smakelijk!

wpid-2015-04-18-08.29.25.jpg.jpeg

En?

Lekker! Ik vond het cakeje overigens vrij machtig en moest wel echt mijn best doen om het op te eten, en Zonnekind ook…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in eten. Bookmark de permalink .

12 reacties op Een lekker, goedkoop snelklaar cakeje… voor als het brood op is!

  1. JBR zegt:

    Mjammie, dat ziet er lekker uit! Dat ga ik zeker vandaag proberen te maken voor m’n lunch.

    Like

  2. Ikke zegt:

    Ik maak wel eens koeken van geprakte banaan n havermout. Op een plaat verspreiden en afbakken in de oven. Voor de afwisseling doe ik er ook wel eens een flinke lepel pindakaas in. Erg lekker! Deze koeken blijven in een afgesloten trommel wel een paar weken goed.

    Liked by 1 persoon

  3. Lot zegt:

    Lekker, iets dergelijks maak ik ook wel eens. Sinds kort heb ik geen trek meer in yoghurt met muesli etc. Dit is een prima vervanging samen met crackers met kaas die ik ook graag eet.

    Like

  4. Wat een leuk idee! Ik ga ‘me vandaag nog maken. Alle ingrediënten in huis. Ik ben sowieso het laatste jaar erg fan van havermout geworden…

    Like

  5. Olga zegt:

    Ik gebruik al jaren een variant op dit recept met genalen lijnzaad, het is op het Internet beter bekend als MIM, Muffin in a minute. 4 eetlepels gemalen lijnzaad, 1 eetlepel créme fraîche,1 ei, 1/2 theelepel bakingsoda, wat kaneel en honing of zoetstof naar smaak. Ook 2 minuten in de magnetron en je hebt een heerlijke muffin. Het wordt minder sompig als het is afgekoeld. Ik eet het vaak als ontbijt op mijn werk.
    Olga

    Like

  6. Leuk en vooral lekker idee!

    Like

  7. Gerda zegt:

    Helemaal goedgekeurd hier thuis. Je wordt er inderdaad wel erg vol van, maar dat scheelt dan de rest van de dag weer 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Ok, geen magnetron en dan?

    Like

  9. Daantje zegt:

    Ik heb eens een chocoladecake in een mok gemaakt, ik vond het echt vreselijk 😛 en ik ben dol op chocolade, maar dat mocht in dit geval niet helpen 😉 Sindsdien ben ik genezen van de magnetron cakejes 😛

    Like

  10. Wendy zegt:

    Die wil ik ook wel maken!. Maar het is zondag en ik heb geen eieren is huis 😦

    Like

Reacties zijn gesloten.