Hoe consuminderen gewoon toch echt wel een thema blijft

Ondanks dat het af en toe wat lastiger is voor me om spaarzaam te blijven, is consuminderen echt nog wel dagelijks een thema.

Zo geef ik nog steeds véél minder geld uit aan allerlei impulsaankopen en blijf ik bijvoorbeeld de abonnementen die ik heb, goed in de gaten houden.

In de afgelopen maand:

  • shopte ik regelmatig online maar rekende gewoon niet af. Oh wat zag ik leuke pannetjes, kleding, schoenen, keukenattributen en leuke gadgets voor het kamperen. Maar ik kocht het niet en bespaarde hiermee honderen euro’s.
  • En ja: één keer rekende ik af en kocht ik twee broodtrommeltjes, een paar herbruikbare snackzakjes (ook eventueel voor boterhammen) en een paar bee wraps. En een fluitketeltje voor in de Sunnybus.
    Deze bevallen echter gewoon meer dan goed waardoor ik niet langer hoef terug te vallen op plastic boterhamzakjes om voedsel in te vriezen en mee te nemen. Dus op de langere termijn besparen we daarmee en het is ook nog eens beter voor het milieu én de gezondheid…! (en ach.. soms mag het best wel een keertje: iets meer uitgeven dan dat ik had begroot).
  • Zette ik veel kinderkleding en wat andere overbodig geworden items (een autostoeltje bijvoorbeeld…) op Marktplaats waardoor ik alweer 25 euro verdiende.
  • Verdiende ik op de Koningsmarkt 20-25 euro door oud speelgoed te verkopen.
  • Kocht ik niets op de Koningsmarkt.
  • Kocht ik ondanks een groeispurt, géén nieuwe kleren voor mijn meisje, ook niet via internet. Wel kocht ik tweedehands een basispakket in de nieuwe maat: 5 t-shirts, 3 longsleeves en 2 broeken voor 5 euro… en daarmee kan ze er wel weer een zomer tegen!
  • Kocht ik vanwege diezelfde groeispurt een nieuw autostoeltje. maar niet in een winkel, echter via via, tweedehands, voor 15 euro.
  • Zegde ik mijn lidmaatschap bij Vereniging Eigen Huis op en bespaarde ik €25,20 op mijn vaste lasten. Per jaar that is…
  • Kreeg ik van de buuv een grote zak met meisjeskleding in nu nog veelstegrote maten, die voorlopig nog op zolder bivakkeren maar vanzelf een keertje gaan passen.
  • Smeerde ik boterhammen en nam ik andere lekkere dingen mee van huis, waardoor we op Koningsdag niet hoefden terug te vallen op veelstedure tosti’s of andere snacks.
  • Nam ik ook op andere uitjes brood en lekkers mee en bespaarde op die manier opnieuw op onnodige uitgaven. Ik kocht echter ook drie keer een vers belegd broodje bij tankstations. Stom. Die kosten gewoon 5 euri per stuk!
  • Tankte ik, zoals eigenlijk al een jaar, zo goedkoop mogelijk. Dit in tegenstelling tot voordat ik startte met budgetteren, toen ik gewoon tankte als dat zo uitkwam.
  • Kocht ik – met korting – drie kaartjes voor de Efteling. Te besteden in mei of juni. Om samen met Zonnekind plus oma en opa een keertje naartoe te gaan. Dat was een grote graai uit mijn weggeefpotje. Gelukkig zat daar nog een klein buffertje in omdat ik in de afgelopen maanden juist mínder uitgaf.
  • Bestelde ik voor de eerste keer een uitgebreid vleespakket bij OKvlees. Nee, ik heb geen aandelen, maar dit vlees is even duur als biovlees in de super, maar kwalitatief veel beter. Ik bestelde veel, dus ik heb mijn diepvries nog aardig vol liggen voor de komende maand.

Desondanks ging ik dus over budget, deze maand. Ik hoop het één en ander goed te maken volgende maand, door lekker veel te verkopen via Marktplaats en doordat ik in mei hopelijk wat minder boodschappen nodig heb vanwege de voorraad die ik nu nog heb…!

Naamloos

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld. Bookmark de permalink .

4 reacties op Hoe consuminderen gewoon toch echt wel een thema blijft

  1. Lot zegt:

    Ken je deze site? http://directlease.nl/tankservice/

    Zeer betrouwbaar qua prijzen en heel handig om onderweg op je route te zoeken.

    Like

  2. valhalla zegt:

    Goed bezig zeg. Ik heb ook meerdere keren bij okvlees besteld, het is inderdaad totaal niet te vergelijken met bio uit de supermarkt, in positieve zin.

    Liked by 1 persoon

  3. Dat is het voordeel van webshops: je kunt je hele karretje volshoppen en dan gewoon weglopen! Dat hoef je in een gewone winkel niet te proberen!

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Hoe ik mezelf voor de gek houd zodat ik niet aan mijn buffer hoef te komen. – Mariimma

Reacties zijn gesloten.