Een leuk plaatje

financieel meerjarenplan

Ik schreef het al eerder: mijn inkomstenbuffer is op orde. Deze buffer is voldoende om een half jaar op in te teren, mocht ik geen opdrachten meer krijgen dit jaar. De kans dat dit gebeurt is nihil omdat ik al weet dat ik dit jaar nog wat opdrachten kan factureren en er bovendien nog aanvragen in de pijplijn zitten.

Dat voelt wel lekker dus!

Op het moment dat ik een dergelijke mijlpaal bereik ga ik meteen dromen… want… welke keuzes zou ik kunnen gaan maken…? Vooralsnog doe ik nog even helemaal niets. Maar als die nieuwe projecten doorgaan…?

Spelend met mijn excelsheet kwam ik op het bovenstaande plaatje. Hierbij ga ik ervanuit dat ik in de komende 10 jaar een vergelijkbaar inkomen heb als in 2014, wat misschien ietwat optimistisch is. Maar.. heee… dromen mag…!

Mijn plan zou dan allereerst zijn om in ieder geval nog tweemaal een deel van de aflossingsvrije hypotheekschuld over te hevelen naar de BV en daarnaast kleine bedragen af te lossen aan de bank. Ik los dus af aan de bank en vergroot de (papieren) schuld bij de BV.
Concreet betekent dat, dat ik nog bijna evenveel rente betaal als nu en dus ook nog dezelfde HRA blijf ontvangen, maar de verdeling in betaling van rente is anders: meer naar de BV en minder naar de bank.

Door deze overheveling zou ik eerder in aanmerking komen voor een reductie van de risico-opslag op de hypotheekrente bij de bank. Doordat de BV winst maakt (rente immers…) kan ik tot winstuitkering over gaan, waardoor ik niet alleen uit mijn eenmanszaak maar ook uit de BV inkomen zou kunnen halen, en meer geld over houd om de hypotheekschuld(en) af te lossen. En zo perpetuum mobile…

Vervolgens zou ik ervoor kunnen kiezen om dit te blijven doen, maar ook zou ik gewoon toch kunnen kiezen voor aflossen bij de bank en de hypotheekschuld bij de BV stabiel houden. Ik ga dan minder rente betalen (krijg ook minder HRA maar per saldo dalen mijn vaste lasten) waardoor ik steeds meer zou overhouden om extra af te lossen en het aflossen dus steeds sneller zou gaan.

Conclusie: in 2021 kan mijn schuld bij de bank volledig afbetaald zijn. En in 2026 zou ik hypotheekvrij kunnen zijn, met uitzondering van de spaarhypotheek die ik gewoon laat doorlopen.

Dan moet ik wel nog even zorgen dat ik evenveel werk blijf houden als vorig jaar. Hoewel dat vanaf volgend jaar, als ik zowel zakelijk als privé weer wat besparingen kan doorvoeren, toch ook iets minder zou mogen zijn…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, dromen, financieel-plan, geld, hypotheek, sparen, toekomst. Bookmark de permalink .