Waarom ik niet altijd blij ben met mijn tuin

Dit is mijn tuin.

2015-04-21 14.02.50

Hij is zestig meter diep en ligt op het zuiden, deze tuin was één van de belangrijkste redenen waarom we indertijd het huis kochten. 

Zeker nu ik minder werk en overdag wat vaker thuis ben en nu de zon zo heerlijk schijnt, de afgelopen weken, geniet ik er met volle teugen van. 2015-04-21 14.14.332015-04-21 14.13.07

Mijn tuin heeft leuke hoekjes en grote bomen. Er is zon van ’s morgensvroeg tot een uur of 7-8 ’s avonds. Liever had ik nog langer zon gehad, maar de loods van de aannemerbuurman is behoorlijk hoog en als de zon daarachter wegzakt dan blijf ik in de schaduw achter… Die muur daar, dat is die loods. Een voordeel ervan is dan weer, dat ik overdag, als de buurman ergens een huis aan het (ver-)bouwen is, veel privacy heb. Ik hoor alleen maar vogeltjes fluiten, waar vind je dat, midden in de stad?!

Toch heb ik een luxepro2015-04-21 14.18.21bleem…

O.N.K.R.U.I.D.

2015-04-21 13.59.19

2015-04-21 14.03.07Zeker nu het groeiseizoen begonnen is, kost het onderhoud van de tuin behoorlijk wat tijd.

Kijk. Daar was vroeger een pad… Ik maak het nu niet meer onkruidvrij maar maai het. Laat maar groeien dat gras….

En…. hier was vroeger mijn moestuin… 2015-04-21 14.19.41

Dat wat in de tijd dat er ook nog een man was en we samen regelmatig aan de slag gingen met zaadjes, schoffel en hark.

Nu doe ik dat niet meer. Het gras groeide er vanzelf. Nu is het een speelveldje voor mijn meisje, en de buurmeisjes. Ook de kas waarvan je nog nèt een stukje ziet (daar… achter die kruiwagen…) wordt niet langer mee bevolkt door jong groen spul maar is een opslagplaats van troepjes en tuingereedschap.

Twee uur per week werk ik erin, in mijn tuin. En dan toch nog zoveel onkruid…

Ach ja… Een luxeprobleem….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huishouden, tuin en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Waarom ik niet altijd blij ben met mijn tuin

  1. anna zegt:

    Hoi Mariimma,
    Wat een leuke tuin! Heerlijk om zo’n diepe tuin in de stad te hebben met zon op verschillende tijdstippen op een dag. Suggestie voor het bestrijden van onkruid: plant diverse wintergroene bodembedekkers, dan heb je geen omkijken meer naar de borders. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is het maaien van gras. En ja, dan het onkruid tussen de klinkers.. Misschien bestaan er huismiddeltjes die niet schadelijk zijn voor het milieu om dit onder controle te houden?

    Zelf heb ik een tuintje (20 m2) midden in een stad, maar dan op het noorden, dus zon heb ik amper, maar wel een mooi uitzicht. Het was eerst volledig betegeld, maar die heb ik er vrijwel allemaal uitgehaald. Alles vol gezet met wintergroene bodembedekkers die tegen droge schaduw kunnen: verschillende soorten varens, dovenetel, maagdenpalm, ajuga (zenegroen), etc, met bolletjes en vaste planten ertussen door. Daarom hoef ik bijna niet te wieden. Voor de zon zit ik als stadsbewoner gewoon op de stoep, waar ik een geveltuintje heb.

    Mijn ervaring is dat er voor elk plekje planten bestaan die daar goed willen groeien. Het is alleen even uitzoeken wellke plant matcht met welke plaats. En als planten het goed doen, nemen ze de hele ruimte in en krijgt onkruid geen kans.

    groeten anna

    Liked by 3 people

  2. Wauw, wat een heerlijke tuin hebben jullie. Een stuk groter als onze postzegel. Het is inderdaad een luxeprobleem, al heeft het ook wel wat dat het niet zo strak bijgehouden wordt.

    Like

  3. Korreltje zegt:

    Mooi toch?! Hoeft allemaal niet zo netjes, wat mij betreft. Een tuin is een tuin en daar mag best wat onkruid in. En als je er eens een grote schoonmaak wilt houden qua onkruid of renovatie van schuurtjes oid, dan huur je een keer een tuinmannetje./student in? Zelf doen is leuk maar kost veel tijd. Moet je er ook voor over hebben.

    Like

  4. Cisca Servie zegt:

    hallo ik begrijp je reactie over je tuin. Wij hebben hier een hele grote siertuin en een nog zo grote moestuin wat dus veel werk met zich mee brengt, Dit jaar willen we een hakselaar kopen zodat de borders in de bloementuin niet meer vol onkruid zijn , maar het voorjaar maakt zoveel goed als we alles zien groeien en bloeien. Probeer op een of andere manier te genieten van je tuin want je krijgt zoiets nooit meer terug, Groetjes Cisa Servie

    Like

  5. hetiszoalshetis zegt:

    Eerlijk gezegd hou ik juist van een wat rommelige tuin, al die strakke tuintjes die je vaak ziet vind ik niks aan. Echte tips heb ik niet maar ik weet wel dat je schoonmaakazijn over je onkruid kan sproeien, dan is het met een paar dagen uitgedroogd en haal je het heel gemakkelijk weg. En het komt niet zo snel terug dan.

    Like

  6. Da’s best een grote tuin! Je bent een werkende moeder, geen wonder dat ‘ie er niet zo mooi gemanicuurd uitziet. De tuin is net als het huishouden, zeg ik altijd, er komt nooit een einde aan het werk 🙂

    Like

  7. Anoniem zegt:

    Vorige week met de hogedruk over de steentjes geweest, laat nu je platje dezelfde leg hebben als de onze. Wel iets minder diep.

    Like

  8. Deboor zegt:

    Wat leuke vaste planten erin, die bij elkaar passen en je kan ook met 2 uur werk per week een erg leuke tuin maken. ( hier 1000 M2 en werk er hooguit 3 uur in, en planten op elkaar afgestemd natuurlijk, en bio )

    Like

Reacties zijn gesloten.