Een motivatiegrafiekje

Een paar dagen geleden blogde ik over hoe lastig ik het op het moment vind, gemotiveerd te blijven wat betreft het spaarzaam uitgeven van geld om binnen de gestelde budgetten te blijven.

Dat heeft onder andere te maken met mijn besluit om voorlopig mijn hypotheekschuld niet verder af te lossen, maar in plaats daarvan mijn spaargeld op te hogen. Met name mijn inkomstenbuffer moest omhoog, omdat ik eigenlijk gewoon altijd op een nullijn zat. Als je een eigen bedrijf hebt is dat niet zo verstandig: een paar maanden geen omzet zou desastreuze gevolgen hebben…

Dus ja. Sparen. Maar dat is lastig. Mijn spaarpotjes fluctueren immers omdat ik soms gewoon wat wanbetalers heb waardoor ik mijn spaargeld moet aanspreken. Zo floepte er afgelopen maand bijna tienduizend euro uit mijn spaarpot toen het tijd was om mijn vaste lasten te betalen (zowel zakelijk als privé) en tja… dat werkt dus nog een extra demotiverend om dan vervolgens dat éne tientje niet uit te geven tijdens het boodschappen doen…

Omdat ik altijd blij werd van mijn dalende hypotheekgrafiekje, heb ik de oplossing gezocht in grafiekjes en overzichtjes maken. Daar wordt de neurotische ik altijd erg blij van.

Tadááh!

grafiek1Hier vind je de voortgang wat betreft sparen tot nu toe.

Rood: vakantiepotje (doel=€1.500)
Mijn doel is om aan het eind van het jaar €1.500 in mijn spaarpotje voor vakantie te hebben, alvast voor 2016. Omdat ik dit jaar nog wel wat vakantieplannen heb, had ik een saldo van €2.000 in maart. Ik ga er immers vanuit dat ik zo’n €1.000 ga uitgeven aan vakantie(s) dit jaar.
Van het potje roomde ik in april wat geld af voor het betalen van de lopende rekeningen. Ik had gewoon wat minder enthousiast moeten bijstorten en eerst wat geld in de uitgavebuffer moeten storten. 

Groen: uitgave-buffer (doel=€10.000)
 In januari had ik maar €4.000 buffer. Dat zou eigenlijk altijd €5.000 moeten zijn, en liefst €10.000. Dat bedrag haalde ik in maart, maar helaas moest ik ook van die spaarrekening weer geld snoepen om in april mijn vaste lasten te betalen.

Paars: inkomstenbuffer (doel=€50.000)
Mijn inkomensbuffer stond in januari op € 20.000 euro. Overigens is dit niet “mijn” geld, maar geld van de BV. In februari moest ik dit bedrag aanspreken vanwege laat betalende opdrachtgevers, om vervolgens in maart weer te kunnen aanvullen tot €28.000 euro. Dit geld zal ik zowel privé als zakelijk gebruiken wanneer er geen opdrachten zijn en geen omzet is.
Vooralsnog heb ik besloten om in de loop van het jaar te proberen een inkomstenbuffer van €50.000 op te bouwen. Dit gaat waarschijnlijk niet lukken. Toch is het eigenlijk wel nodig. Voor de leek lijkt dit ontzettend veel geld, maar besef wel even dat nog niet een derde van dit geld voor privé gebruik is wanneer ik geen omzet maak, en ik géén recht heb op wat voor uitkering dan ook, wanneer er geen opdrachten zijn. Dan gaat het natuurlijk wel heel erg hard…

grafiek2Hier zie je een overzicht van de verschillen tussen mijn spaardoelen en wat ik respectievelijk in januari (blauw) en april (groen) bereikt hebt. Hoe kleiner de balken, hoe dichter ik bij mijn doelen ben.
Het vakantiepotje (de bovenste twee balken) aanvullen tot het verschil 0 is zou peanuts moeten zijn, maar vooralsnog wil ik er eerst voor zorgen dat ik mijn uitgavebuffer netjes aanvul tot het bedrag van €10.000. Nog € 2.727 te gaan.

En dan is het vervolgens de bedoeling om zo weinig mogelijk aan de inkomstenbuffer te komen… en liever nog deze te vergroten. Maar dat wordt lastig de komende periode: er komt een stille periode aan qua werk.

Maar goed. Wat hebben deze grafieken mij nu opgeleverd? Nou… ik word er wel blij van! Immers: ik heb behoorlijk opgebouwd de afgelopen paar maanden en ja, daar word ik nét zo blij van als van grafiekjes over mijn steeds lagere hypotheekschuld.

Dus… hoera, een juichmomentje!!!

* gaat weer even op geld zitten *

(Oh ja… als de belastingdienst mij die meer dan 7k gaat betalen die ik terugkrijg over 2014… dan gaat een deel daarvan wél naar een hypotheekaflossing…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, sparen, werk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Een motivatiegrafiekje

  1. Korreltje zegt:

    Ah, daar ben ik weer. Dank voor je verhuisbericht. Ik blijf lekker lezen 🙂

    Like

  2. Ineke zegt:

    Hoi, kun je je blog aan bloglovin toevoegn aub, want ik kan je daar niet vinden nu. Tnx 🙂

    Like

  3. Daantje zegt:

    Goed idee, zo doen wij dat ook altijd. I Love grafiekjes 😀

    Like

  4. Kreupelgeld zegt:

    Je maakt het wel ingewikkeld. Je bent toch sinds 1-1 weer een eenmanszaak? En de BV is in slaap gebracht? Waar je nog geld hebt geleend voor de hypotheek? Het geld dat jij buffer noemt is dus de rekening-courant waar je geld op stort die je met activiteiten in de eenmanszaak hebt verdiend?

    Je vakantiepot en uitgavenbuffer snap ik. Dat is privé-geld, belasting is daarover al betaald, klaar.

    Je inkomstenbuffer daarentegen, dat is geld waar je ook nog belasting over gaat betalen (of deels al betaald zal hebben via voorschot afgelopen maanden). Fijn dat je een overschot ergens kan parkeren, maar de fiscus wil straks gewoon afrekenen. Als eenmanszaak kan je alleen in privé bufferen voor slechte tijden.

    Inschatting maken wat je dit jaar netto gaat/kan verdienen?
    http://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html

    Like

    • mariimma zegt:

      De buffer is geld van de BV, niet uit de eenmanszaak. Ik had nog een RC rekening open staan die ik nog moet inlossen. Wanneer ik weinig inkomsten heb, zal ik van deze rekening geld halen als lening van de BV.

      Like

      • Kreupelgeld zegt:

        Privé leen je geld van je bv (via RC) wat je nu terugbetaalt uit bruto opbrengst eenmanszaak. Dat vind de belastingdienst niet fijn ;-). Die gaan wat missen: Belastinginkomsten.

        Je BV als pinautomaat gebruiken in schaarse tijden is overigens prima plan!

        Like

      • mariimma zegt:

        De inkomstenbelasting word gewoon eens per jaar gedaan he, kreupelgeld? Tegen die tijd zien we wel weer – in overleg met een hopelijk betere en goedkopere accountant – hoe we die aangifte doen en wat er dus tijdelijk geparkeerd heeft gestaan op deze rekening en wat niet…

        Like

  5. Pingback: Een extra aflossing van de hypotheek…. ik ga het gewoon doen…! – Mariimma

Reacties zijn gesloten.