Hoe iets dat een jaar simpel was….

… opeens moeilijk blijkt te zijn….

Budgetteren, namelijk…

Vorige maand ging ik er behoorlijk overheen. En deze maand – we zijn pas halverwege – lijkt het ook moeilijk te worden…

Ik weet bést hoe dat komt. Ik koop gewoon te veel…

Zo kocht ik onlangs een kleine waterketel voor in de Sunnybus, twee rvs broodtrommels, drie bee wraps en twee herbruikbare boterhamzakjes. Iets meer dan 80 euro was de schade, en dat terwijl mijn “interieurdingetjes en kleine reparaties” – budget maar 50 euro is… en ik me nog goed kan herinneren dat ik dat vorige maand óók niet haalde….

Qua boodschappen zit ik wel nog onder mijn maandbudget. Maar we zitten pas halverwege de maand…. als ik deze maand alleen nog een keer naar de bakker ga, haal ik het nog net…
Van de weeromstuit kocht ik gisteren alweer voor de derde keer deze maand een “onderwegbroodje”  à meer dan 5 euro… … ….. . . .  .

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

De laatste paar dagen heb ik er zo af en toe even over nagedacht hoe het toch komt dat het budgetteren, dat mij een jaar lang zo gemakkelijk afging, opeens zo lastig lijkt te zijn.
Ik denk dat het komt omdat het nieuwe eraf is en ook omdat ik vooralsnog besloten heb om buffer op te bouwen in plaats van hypotheek af te lossen. Dat is een minder concreet financieel doel met minder “juichmomentjes”.

Budgetteren is – denk ik – moeilijker wanneer er géén gillende noodzaak is, dan wanneer deze er wél zou zijn, hoewel ik daar vooralsnog gelukkig geen ervaring mee heb.

Tja.

Ik ga maar es nadenken over concretere doelen en juichmomentjes…. en mezelf eens streng toespreken…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, sparen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Hoe iets dat een jaar simpel was….

  1. Als je het geld uitgaf aan herbruikbare broodtrommels en dergelijke is het in ieder geval goed besteed!

    Like

  2. Hier zijn ook heus wel maanden dat het niet lukt. Is toch geen man overboord? Ik weet niet of je het al doet, maar het geld voor de boodschappen en extra pot afhalen van de rekening en in envelopjes stoppen. Dan heb je het fysiek in handen en scheelt misschien weer. Succes ermee.

    Like

  3. Anoniem zegt:

    Ik denk dat iedereen dat wel kent. Ik had het laatst toen ik door een extra uitgave (die welbewust gedaan werd) over het budget heen ging. Toen liet ik ook helemaal mijn normaal zuinige manier van inkopen lopen en werd de maand i.p.v alleen door die extra uitgave, nog veel hoger afgesloten, qua uitgaven. De maand erna meteen weer in het nekvel gepakt en weer netjes het normale schema aan gehouden en nog ietsje minder. Als het niet echt kwaad kan, in de zin dat je er niet door in financiële problemen komt, zou ik mezelf niet al te streng aanpakken en er op vertrouwen dat het wel weer terug komt.

    Like

  4. mariimma zegt:

    Oh nee de cash en envelopjes methode is niks voor mij!! Maar… bedankt voor het meedenken…. 🙂

    Like

  5. Ach ja, wel jammer misschien maar ik zou me er niet te druk over maken als je het gewoon goed kan betalen.

    Like

  6. mariimma zegt:

    Dan is het maar goed dat ik jou niet ben. 🙂

    Budgetteren is niet alleen voorbehouden aan mensen die het moeten namelijk. En constateren dat je over budget gaat ook niet.

    Like

  7. Anoniem zegt:

    ik moet budgetteren en geloof me dat maakt het echt niet gemakkelijker, meestal lukt het me wel,maar wat als er een onverwachte uitgave is, zoals een rekening voor ziektekosten of iets dergelijks. als je niet hoeft te besparen is het natuurlijk jammer als je boven je budget gaat,maar in ieder geval kun je dan nog wel gewoon je rekeningen en boodschappen betalen, als ik boven mijn budget ga dan zal ik echt ook mijn rekeningen moeten betalen ,maar dan wel alleen het hoognodige in huis halen qua boodschappen.

    Like

  8. mariimma zegt:

    Er is een verschil tussen budgetteren / binnen budget blijven en rekeningen betalen, toch? Of is dat voor jou hetzelfde?

    Like

  9. Sil zegt:

    Ik denk dat als je niet echt een concreet doel hebt je toch wat losser wordt met geld uitgeven. Ik zou dat ook hebben maar ongemerkt gaat het dan vaak toch weer heel hard. Al die kleine bedragen bij elkaar opgeteld schrik je er best wel van wat je dan toch weer uitgeeft. Maar ach, we leven maar 1 keer he.

    Like

  10. ano zegt:

    Ik herken dit, wij hikken tegen onderhoudskosten van het huis aan, nieuw dak op de garage boeidelen vervangen enz. Dat is een behoorlijk grote uitgave en dan is het soms zo moeilijk om strikt te zijn m.b.t. alle andere uitgaven.

    Like

  11. Pingback: Hoe consuminderen gewoon toch echt wel een thema blijft – Mariimma

Reacties zijn gesloten.