Overstappen naar een nieuwe bank

Uiteindelijk krijgen die “topbestuurders” van Abnamro er toch geen ton (!) salaris per jaar bij.

Tot groot verdriet van diezelfde top-pipo’s. Want zij vinden dat ze zich alleen kunnen vergelijken met “topbestuurders” van internationale banken. Blijkbaar zien zij niet de relevantie om zich te vergelijken met hun aandeelhouders, namelijk de Nederlandse bevolking. Die tegen wil en dank met miljarden deze bank overeind hielden, een aantal jaren geleden. Belastinggeld, immers…

Ook vergelijken de zogenaamde toppers zich niet met ministers, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Ik vind dat echt zó makkelijk: het gras bij sommige buren is immers altijd groener. Maar je kunt je ook gewoon vergelijken met de buren die asfalt in de tuin hebben. Daar word je een veel tevredener mens van…!

Ik krijg spontaan bultjes van deze mentaliteit en ook word ik licht onpasselijk als ik zie hoe het bonus-stelsel eruit ziet.

Ook ben ik sowieso niet te spreken over de kwaliteit van de medewerkers die ik sprak over bijvoorbeeld mijn hypotheek bij deze bank: ze zijn minder goed op de hoogte dan ikzelf (en nee dat zegt niets over mij, ik ben echt een absolute leek!) en ze spreken elkaar tegen.

Dus stapte ik over. Naar Triodos. Daar verdient de CEO de helft van wat de (meerdere) pipo’s van andere banken verdienen. Overigens is het nog steeds een royaal salaris.
Triodos scoort goed op de eerlijke bankwijzer , hoewel ASN het wat dat betref beter doet. Dat er geen bonussen zijn bij Triodos gaf voor mij toch de doorslag.

Zo’n overstap lijkt veel gedoe maar in de praktijk valt het wel mee. Je vraag een rekening aan bij de nieuwe bank, je ontvangt een formulier via email, deze print je uit en onderteken je.

Vervolgens ontvang je een internetbankier-reader en bankpasje en heb je een nieuwe rekening.

Dan heb je de overstapservice. Hiervoor meld je je aan via een formulier, waarop je het oude en het nieuwe rekeningnummer (IBAN) invult. Alle incasso’s etcetera worden gedurende 13 maanden omgeleid van je oude naar je nieuwe bankrekeningnummer. Geagendeerde automatische periodieke betalingen, die je ooit zelf hebt ingesteld, moet je opnieuw instellen. Ook moet je zelf aan uitkerende instanties doorgeven dat je op een ander rekeningnummer je geld wil ontvangen. Vaak zijn dat de belastingdienst (Voor teruggaven en toeslagen) en je werkgever.

Ik ben met het aanvragen van de nieuwe rekening ongeveer een kwartier bezig geweest.
Het omzetten van de automatische periodieke betalingen die je ooit zelf hebt ingesteld, is natuurlijk afhankelijk van hoe veel je er hebt. Ik maakte een printje en stelde alles opnieuw in bij Triodos, waarna ik alles annuleerde bij de AbnAmro. Half uurtje werk. Aan de belastingdienst doorgeven van het nieuwe rekeningnummer kostte me ook maar even: dit kan digitaal met gebruik van je DigID. Aangezien ik ondernemer ben, hoefde ik mijn werkgever natuurlijk niet op de hoogte te stellen: dat ben ik zelf.

Sowieso heb ik dus nog 13 maanden soort van twee bankrekeningen. Ik ga het dus nog allemaal even zien: als het goed is wordt over een tijdje niets meer afgeschreven van mijn oude bankrekening en dat is vrij gemakkelijk te controleren. Alle omleidingen zijn namelijk herkenbaar en kun je op je bij- en afschrijvingen terugvinden als “overstapservice”. Je weet in zo’n geval dus dat je nog iets moet doen.

Ik ben ongeveer 6 weken geleden zakelijk overgestapt en een paar weken later ook privé. Vooralsnog vallen me een aantal zaken op:

  • De klantenservice van Triodos kent een langere wachttijd. Volgens de dame die ik vervolgens sprak had dat te maken met het snel groeiend aantal klanten, aangezien ik niet de enige ben die overstapte, de laatste tijd. Ik vind dat wel een aannemelijke reden.
  • De klantenservices is écht heel vriendelijk. Zij hebben geen target in het aantal klanten dat ze per uur moeten afhandelen, en dus een gemiddelde gesprekstijd per klant. Dat merk je meteen.
  • Of ze ook ingewikkeldere vragen dan “hoe zit het eigenlijk met dat pasje en die pincode?” kunnen beantwoorden weet ik niet.
  • Internetbankieren gaat veel handiger. Er is een app die, nadat je een vijfcijferig wachtwoord hebt ingegeven, meteen een betaling doet in plaats van gedoe met een reader.
  • Als je inlogt bij internetbankieren, zie je een aantal waarschuwingen van geagendeerde incasso’s. Zo zie je betalingen op tijd aankomen en kun je eventueel je betaalrekening aanzuiveren zodat je niet onverwachts rood komt de staan. Dat doet de Abnamro niet.
  • Ik moest, toen ik een zakelijke rekening wilde openen, echt een A4 uitleg geven over wat ik met mijn bedrijf doe. Dit wordt blijkbaar getoetst. Triodos doet geen zaken met “foute bedrijven”. Leuk!

Dus… mocht je denken dat ook jij eigenlijk helemaal niet zo blij bent met je huidige bank, ga eens vergelijken… Dat kan via de eerlijke bankwijzer maar ook door bankkosten te vergelijken… Ik keek daar niet zo naar: de rente op mijn betaalrekening is verwaarloosbaar omdat ik deze steeds afroom en doorsluis naar spaarrekeningen…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

2 reacties op Overstappen naar een nieuwe bank

  1. Ik denk er ook wel eens aan om over te stappen, goed dat je de werkwijze gedetailleerd beschreven hebt, bedankt.

    Het bonussysteem vind ik iets raars. Alsof mensen harder en beter hun best gaan doen als er een geldbedrag in het verschiet ligt. Misschien doen ze dit wel, maar dan dikwijls ten kosten van anderen. Je moet sowieso je best doen in een baan, ongeacht de functie en daar hoort voor iedereen een fatsoenlijke beloning tegenover te staan.

    Like

  2. Christina zegt:

    Wij zijn vorig jaar overgestapt naar Triodos en kregen deze week een brief, waarin ze aankondigden dat de overstapservice binnenkort eindigt. Wij hebben kort na het openen van de Triodos rekening de oude ing rekening opgeheven. Je hebt die rekening niet nodig voor de overstapservice, dus je hoeft die rekening niet aan te houden. Als iemand iets van het oude nummer probeert af te schrijven, wordt automatisch de overstapservice in werking gesteld en wordt het bedrag van de nieuwe rekening afgeschreven.

    Like

Reacties zijn gesloten.