Dinsdag poetsdag?

Op dinsdag kom ik altijd een uurtje tijd te kort. En natuurlijk ligt dat helemáál niet aan mij nee, het is me gelukt om de oppas aan te wijzen als de schuldige…

Dinsdags geef ik namelijk training. En dan komt dus de oppas. Ze komt om half acht, En na de korte overdracht over of Zonnekind wel of niet een speentje heeft (sinds kort niet meer, dus..) en in welk bed ze gekropen is vlieg ik naar de klimhal. Waar om acht uur de training begint. En ik altijd zo precies rond die tijd binnen ren. Om nog even in een halve minuut tijd wat dingen tegen de andere trainers te roepen, ter voorbereiding zeg maar… Waarna overigens echte high quality trainingen gegeven worden hoor, al zeg ik het zelf…

Tot dusverre is de tijd-tekort ook echt een beetje de schuld van de oppas. Zij moet namelijk zo nodig dansles. Waardoor ze er pas om half acht is en niet een kwartiertje vroeger, waardoor ik net effe wat meer de tijd zou kunnen nemen.
Aan de andere kant is dat maar goed ook.
Want vóór half acht…. is het opruimen en poetsen geblazen.
De oppas is namelijk zo’n Netjes Mens. Je kent ze wel. Van die mensen wiens haar altijd goed zit. Die altijd bloemetjesfris ruiken. Aan wie geen kattenharen blijven kleven, ook niet als ze op jouw kattenharenbank hebben gezeten.
Waardoor je je er extra bewust van bent dat jij wél door kattenharen bedekt bent. En jouw haar waarschijnlijk alweer alle kanten uit staat. En je geen mascara op hebt. En je nagels niet helemaal schoon zijn na die éne kleine tuinier-oprisping van een half uurtje geleden. En er een vlek op je mouw zit.
En als ze dan in je huis komen zie je die rondslingerende tassen wèl. En ook dat net niet gezellig opgevouwde dekentje. En de rommeltjes op tafel. En op het aanrecht. Dat ook ietwat kleverig aanvoelt nu je het door haar ogen ziet.
De wasmand met was die nog gevouwen moet worden. Naast de wasmand met was die al gevouwen is maar nog niet de weg naar de klerenkasten gevonden heeft. Omdat je daar toch echt geen zin meer in had op het moment dat je er best tijd voor had, gisteravond bijvoorbeeld.
De oppas is een jaar of 16 en ik zou het me allemaal niet zo moeten aantrekken. Dat is namelijk niks voor mij en meestal doe ik dat ook niet. Ik schaam me bijvoorbeeld totaal niet voor vrienden die op bezoek komen en ook niet voor de buren als die binnen komen vallen. Ook zij leven namelijk in een Echt Huis dat er dus regelmatig rommelig uitziet.
De oppas waarschijnlijk ook. Maar in háár huis en in haar puberkamer was ik nog nooit. En ondertussen ziet ze er zo glanzend fris uit. Geen jeugdpuistje te zien, het is niet eerlijk…
Dus is zij in mijn ogen, met al haar 16 jaren oud, zo’n Netjes Mens waardoor ik me bewust word van mijn rommelige zelf…
Dus ruim ik op. Tussen het koken-eten-naar bed brengen door. En als het me lukt om Zonnekind om 7 uur in bed te leggen (en ja meestal is dat geen probleem) heb ik nog een half uur… om… toch maar even dat doekje over de tafel te halen. En de ergste vlekken van mijn een paar dagen geleden nog gedweilde keukenvloer – maar van dat gedweil zie je natuurlijk niets meer – weg te halen… en de vaatwasser uit te ruimen… zodat de afwas die op het aanrecht stond, erin kan… en ik toch nog maar even ook de wc even afdoe… en er wat geurig schoonmaakspul met lavendelgeur in pleur… voor t idee… want eigenlijk had ik die wc toch afgelopen vrijdag nog gedaan…. maar valt me nu opeens op dat hij er toch niet meer helemaal fris uitzie… ik kijk nu immers door de ogen van een Netjes Mens….
Dus dinsdag is poetsdag. Een beetje, dan. Wat wel zo weer zijn voordelen heeft voor de vaste vrije woensdag. Want dat half uurtje poetsen was wel weer genoeg voor doordeweeks. Immers: a clean house is a sign of a wasted life.
Dus vandaag… gaan we naar de speeltuin.
Lekker puh!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden. Bookmark de permalink .

6 reacties op Dinsdag poetsdag?

  1. Hahaha wij krijgen de juf op bezoek vanmiddag, dus ik moet ook opruimen. Het is altijd goed om een tijdslimiet te hebben voor dat soort dingen ;-). Overigens ziet bijna elke zestienjarige eruit om door een ringetje te halen. Dat is wat ze doen. Ze hebben nog geen huis, geen snotterig, morsend kind en geen echte verantwoordelijkheden. En dus de tijd om dagelijks een uur voor de spiegel te staan.

    Tja en misschien is ze wel een echt netjes mens… LOL dan kun je haar misschien beter inhuren om gelijk ook te poetsen tijdens het oppassen… 😉

    Fijn dat je huis weer netjes is voor de rest van de week!

    Like

  2. Toch wel handig eigenlijk zo'n oppas: niet alleen let ze op je kind, ze zorgt er ook voor dat je huis netter en opgeruimder is ; )

    Huisvlijt

    Like

  3. mariimma zegt:

    Haha ja precies mijn idee…!

    Like

  4. mijn moeder komt hier elke week 'met de kleinkinderen spelen' op woensdagmiddag. En dus ren ik woensdagochtend als een dolle door het huis met schone kinderkleren, toetenvegers, stofzuiger, poetsdoeken, wasmanden, mandenvol troepjes… tot ze binnenkomt en als eerste zegt “zeg zal ik even een doekje over de deurbel halen, hij plakt helemaal. en als je even een bezem hebt dan neem ik de gang ook gelijk even mee”…
    behalve vandaag, want we zijn maandag dáár geweest. dus nu zat ik vanochtend lekker rustig achter mijn plakkerige voordeur in sweats lekker op de vieze vloer pekkige bibliotheekboekjes voor te lezen aan mijn ongekamd en ongewassen kroost 😀

    Like

  5. Vermoedelijk is de kamer van je 16-jarig oppas een zwijnenstal,… zo zien de meeste puberkamers er namelijk uit 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.