Terugblik op een kwartaal goede voornemens

Het gaat eigenlijk best goed met mijn goede voornemens in dit nieuwe jaar.

Weekmenu
Mijn eerste goede voornemen voor dit jaar was om te gaan werken met een weekmenu. Om voedselverspilling tegen te gaan, en ook omdat ik meer creativiteit wilde in de maaltijden. Vaak kwam het er vanwege tijdgebrek en de waan van de dag niet van om iets anders te verzinnen dan de standaard maaltijden zoals stamppot / aardappelen – groente – stukie vlees of vega of vis / pasta met rode saus en wat gehakte groenten / rijst met roergebakken groenten en vlees of tofu.

Sindsdien maak ik dus weekmenu’s. Ik blog er soms over, maar niet iedere week, omdat ik dat eigenlijk best saai vind. Eens per week kijk ik wat er in het groentepakket zit en neem ik een kwartiertje te tijd om op internet naar recepten te neuzen. Onze menu’s zijn er veel leuker op geworden, nu en wat dat betreft is de missie al geslaagd. Nu nog zo’n beetje volhouden… en af en toe eens iets langer nadenken over de andere maaltijden op een dag, behalve het warme eten…!

Sparen en financieel plan
Dit jaar los ik voorlopig niet af op mijn hypotheek. Dat voelt best raar. Maar om allerlei goede redenen heb ik besloten om een grotere buffer op te bouwen dan die ik eerder hanteerde. Dat gaat eigenlijk best goed.
In de tussentijd heb ik mijn jaarlijkse aanvulling van het potje met onverwachte uitgaven gedaan. Ook stortte ik het voorgenomen bedrag op de spaarrekening voor Zonnekind en in het spaarpotje voor de vakantie. En tenslotte vroeg ik al een hele tijd geleden een storting in mijn spaardepot aan. Die loopt nog steeds, met dank aan de geweldige professionaliteit van de ABN AMRO (en ja dat bedoel ik inderdaad heul cynisch!).
Nu spaar ik dus nog steeds. Niet meer voor onverwachte uitgaven maar juist voor het uitblijven van inkomsten. Vandaag werkte ik mijn zakelijke administratie al soort van bij in de aanloop naar de BTW aangifte over het eerste kwartaal. Ik hoop dan ook een indicatie te hebben van wat ik aan buffer nodig heb om een half jaar te kunnen overleven zonder enige vorm van inkomen? Vooralsnog heb ik nog onvoldoende inzicht in mijn zakelijke uitgaven om dat al te kunnen berekenen, namelijk, omdat ik tot en met vorig jaar mijn zakelijke administratie helemaal uitbesteedde.
Daarnaast ben ik hard bezig met het opheffen van bankrekeningen bij de ABNAMRO en stapte ik over naar Triodos: zowel zakelijk als privé. Dat is best een gedoe (en dat is een understatement) ondanks de overstapservice.
Ik vroeg al een beleggingsrekening aan en ga binnenkort starten met “oefenen in beleggen”. Daarvoor ga ik €500 leergeld gebruiken, de komende tijd. Wellicht ga ik later dit jaar ook iets doen met crowdfunden…

Opruimen
Ik ruimde sommige dingen echt wel op. Maar de grotere klussen (de zolder, de kelder en het daadwerkelijk afvoeren van spullen, met name kleding van Zonnekind via Markp1aats) blijven een beetje achter. Ach ja. Lekker boeiend. Volgende maand misschien.

Goede doelen
Ik heb nog een maand om bloeddonor te worden, babykleertjes weg te geven, nog wat boeken weg te geven en “iets leuks onverwachts” te doen.
Ik stapte over op een bank die me (iets) minder rente geeft maar die wél goed scoort op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Toch fijn om te weten dat mijn spaargeld niet wordt gestoken in foute industrieën. Maar ik wil wel nog dat echt leuke onverwachte doen. Dat wordt dus even opletten…!

Leuke dingen
We maakten een sneeuwpop, we gingen winterkamperen, we bezochten een stad, we gingen twee weekendjes weg en ik knipte takken en bloemen uit de tuin om ons huisje op te vrolijken.
Eén dingetje blijft staan: we gingen niet naar een kinderopera of theatervoorstelling. Ik zoek nog iets dat voor ons beide leuk is: waarschijnlijk wordt dat een festival, later dit voorjaar.

Verhuizen voorbereiden
Tja dat ga ik voorlopig toch maar niet doen, besloot ik in januari: een maand nadat ik mezelf dit doel gaf. Er is vooral zakelijk al genoeg rumoer. En nu ik de boel qua werk zo anders aan het organiseren ben, moet ik ook gaan bedenken of werken vanuit huis realistisch en mogelijk is. En zo ja: voldoet dan de keukentafel met af en toe een flexwerkplek, ga ik toch ergens een ruimte huren, ook voor mijn personeel, of koop ik een iets groter huis en creëer ik een kantoor in huis, bijvoorbeeld in een souterrain. In het laatste geval: eigenlijk heb ik nu al zo’n huis… …. …. kortom: even afwachten maar!

Trainingsschema 7a
Ach wat zal ik daar eens over zeggen, over dat trainen… ….

Dat trainingsschema is hem dus niet meer geworden. Dat hield ik maarliefst vier of vijf weken vol. Lang geleden alweer…

Het goede nieuws is dat ik iedere week klim en dat ik langzaam maar zeker vooruit ga. Ook toen ik een paar weekjes geleden aan de rotsen hing, ging het zeker niet goed maar het kon slechter. Ik moet gewoon vaak teruggaan. En binnenkort krijg ik thuis wat attributen om net effe wat meer te doen.
En op de korte termijn, de komende vier dagen, zal er effe flink hard getraind worden. We zullen zien, dus!

Kortom
Wat betreft financiën ga ik een spannende periode tegemoet omdat ik weinig offertes heb openstaan en de meeste projecten die nu lopen, voor meer dan de helft afgerond zijn. Qua werk wordt het dus rustigjes. Wie weet krijg ik dan nét wat meer tijd om de reorganisatie van mijn bedrijf af te ronden en de plannen die borrelen wat meer uit te werken.
Ook komt het mooie weer er toch echt vanzelf een keertje aan, de komende tijd. Prima prima: lekker veel weekendjes weg, en als het zo rustig wordt qua werk misschien wel meer dan dat! Ook veel oefenen in de rotsen, misschien wel…

En de komende maand moet ik misschien wat leuke concrete voornemens maken, voor de komende periode! Misschien wel iets met… dingen máken…. ….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, financieel-plan, genieten, goededoelen, leukedingendoen, milieuvriendelijk, weekmenu, werk. Bookmark de permalink .

6 reacties op Terugblik op een kwartaal goede voornemens

  1. Wat goed zo'n overzicht!
    Knap dat je op zoveel punten stappen hebt gemaakt.
    Het werken aan huis lijkt me ideaal: geen reistijd, altijd dicht bij je dochter.

    Succes met het uitwerken van alle plannen.

    Like

  2. Petra zegt:

    Here you go: bloeddonor worden: https://www.sanquin.nl/bloed-geven/bloeddonor-worden/aanmelding-bloeddonor/

    Je krijgt een informatiepakket thuisgestuurd, en dan kun je dat rustig doorlezen en dan kijken of je geschikt bent als donor; en dan kun je bellen of word je gebeld voor een eerste afspraak. En dan gaat het lopen. Het is heel makkelijk en je kan er nu mee beginnen.

    Like

  3. Ik vind het slim dat je per kwartaal evalueert. Dat maakt het beter behapbaar!

    Huisvlijt

    Like

  4. Mariah C zegt:

    En ineens is er dan weer een kwartaal voorbij….
    Knap wat je al allemaal voor elkaar kreeg!
    Zeker gezien je situatie, alleen met dochterlief, dat maakt het met sommige dingen soms net ff wat lastiger kan ik me zo voorstellen.

    Like

  5. gaat goed zeg! *schouderklopje*
    ik heb mijn hele lijst met voornemens alweer uit de lucht gehaald 😀 Ging allemaal een beetje tegenstaan (heb ik wel vaker met lijstjes) waardoor ik er nóg minder aan deed dan voorheen…

    Like

  6. mariimma zegt:

    Ja ik weet hoe het werkt. De vorige keer had ik de afspraak niet goed genoteerd en ben ik niet komen opdagen op die eerste afspraak. Zat te hopen dat ik nog wel een keertje een mailtje kreeg maar nooit meer wat gehoord…En vervolgens alles op de lange baan…

    Like

Reacties zijn gesloten.