Boodschappenbudget: de schade in maart

Een week of twee geleden wist ik het al: ik ga zwaar over budget met mijn boodschappen, deze maand…

Ik vind dat geen ramp maar natuurlijk is het wel interessant om eens echt goed te kijken waar dat nou aan ligt, vooral omdat mijn koelkast en voorraadkast nou niet echt supervol zijn en ik nog makkelijk een week vooruit zou kunnen.
Toen ik nog maar net budgetteerde, heb ik mijn boodschappenbudget een tijdlang uitgesplitst in “basis / gewoon nodig”, “non-food” en “lekkers / luxe”. Het was wel een eye-opener voor me dat ik stiekem toch nog best wel wat per maand uitgaf aan lekkere dingen en nu ik het niet meer gesplitst bijhoud, weet ik zeker dat dat misschien nog wel wat meer geworden is. Dat is altijd iets waarop je kunt bezuinigen natuurlijk: snoep, luxe vleeswaren, chips, frisdranken en “duurder dan gemiddeld eten zoals biologische zalm”.

Verder zagen mijn uitgaven er zó uit:


4 maart
brood
€ 6,50
4 maart
AH
€ 84,08
11 maart
Jmbo
€ 30,00
11 maart
Groentepakket 8 weken
€ 34,52
13 maart
Lekkere dingen op de markt in Frankrijk
€ 10,00
13 maart
Boodschappen Frankrijk
€ 30,02
16 maart
Supermarkt Frankrijk
€ 15,00
19 maart
Luiers
€ 9,51
20 maart
AH
€ 61,58
23 maart
Kattenvoer 12 kg via internet
€ 46,55
23 maart
AH
€ 32,14
Totaal
€ 359,90
Een keer voor meer dan 60 euro boodschappen doen is natuurlijk geen probleem, als ik er dan bewust voor kies om er ook langer dan een week van te eten. Gedeeltelijk heb ik dat ook gedaan van die vele boodschappen op 4 maart: een week later kocht ik bij de j*mbo voor slechts 30 euro. Als ik daar dan ook weer een week me had gedaan was het goed gekomen… Maar twee dagen later deed ik wéér voor 30 euro boodschappen en pinde ik nog wat cash geld dat ik onder andere op een markt uitgaf (niet alleen aan boodschappen, ook aan andere dingen…).  En wéér drie dagen later ging ik wéér boodschappen doen. Zodra ik weer in Nederland was moesten er luiers worden gekocht een dag later wederom boodschappen. En vijf dagen later wéér.
Ik ken mezelf en ik weet dat ik per keer ongeveer evenveel lekkere dingen koop. Als ik twee keer in één week boodschappen doe, koop en eet ik dus ook twee keer zoveel lekkere dingen (die gewoon veel duurder zijn dan gewoon een boterham of zo). En zo ga je over budget.
De opvallendste uitgaven zijn echter van een andere aard: ik kocht 12 kilo kattenvoer, waarmee de poezen weer een paar maanden vooruit kunnen. En ook betaalde ik mijn groentepakket 8 weken vooruit: voor maar én april. Bij elkaar is dat 80 euro vooruit betaald.
In totaal gaf ik €359,90 aan boodschappen uit in maart, terwijl mijn budget €250 is. Zonder de twee vooruit-betalingen was dat €263,80 geweest: nog steeds over budget maar wel maar een heel klein beetje.
Het valt dus allemaal wel mee… als ik de Nibud richtlijnen aanhoud, zou ik alleen aan eten al een maandbudget van € 311 mogen hanteren. Daar zou dan nog een tientje bijkomen voor schoonmaakmiddelen en 54(!) euro aan persoonlijke verzorging… Zo zou ik dus in totaal van het Nibud 375 euro “mogen” uitgeven, en dat terwijl het kattenvoer onder de rubriek “overige” zou vallen.
Kortom: eigenlijk is er niet zo veel aan de hand…
Toch ga ik gewoon weer voor de 250 euro volgende maand, hoor! De groenten en het kattenvoer is immers al betaald en ook in april zal ik waarschijnlijk niet naar de kapper gaan. En die flessen parfum en andere uitgaven waardoor men in Nederland blijkbaar iedere maand meer dan 50 euri uitgeeft, blijven lwat mij betreft lekker in de winkel staan. Dat nibud-budget zal ik dus ook in april niet gaan halen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget. Bookmark de permalink .

2 reacties op Boodschappenbudget: de schade in maart

  1. Het Nibud rekent ook vrij ruim heb ik altijd het idee. Zij geven vrij hoge bedragen aan.

    Huisvlijt

    Like

  2. mariimma zegt:

    Vind ik ook. Toch zullen er vel huishoudens zijn die erover heen gaan…. en als je dan voor jezelf veel krappere budgetten hanteert (ik bedoel: verschil van 150 euro per maand!!) dan helpt het wel om één en ander in perspectief te brengen.

    Like

Wat vind jij daarvan?

