Boeken

Had ik al verteld dat ik zo veel boeken heb?

Ik nam me voor om deze drastisch op te gaan ruimen. Sinds ik lid ben van de bieb herlees ik ze immers toch niet meer, dus ze staan daar maar een beetje stof te vangen…

Van je boeken af komen valt nog niet mee… de kringloop staat er vol mee en op Marktp1aats brengen ze niet echt iets op. Ook is het maar de vraag of mensen blij zijn met een gift bestaande uit een tweedehandsje….

Dus ga ik ze te vondel leggen. Bijvoorbeeld op campings. Dat is nou typisch een plek waar regelmatig mensen zijn die lees-zin hebben en er achter komen dat dat éne boek inpakken toch echt niet genoeg is…

Dus ligt er een stapel boeken in de SunnyBus. Toen ik onlangs in Frankrijk was heb ik ze niet kunnen achterlaten, omdat we op een bivac waren met alleen een kraan en niet echt een plek waar ik ze regendicht achter kon laten. Maar binnenkort gaat ook daar de camping open, mijn vaste camping wel te verstaan, waar ze weten wie ik ben als ik er aankom. In de receptie is echt wel plek voor een stapel boeken: een soort mini-bibliotheek maar dan zonder zo’n kek kastje eromheen. Natuurlijk heb ik dat wél overwogen, zo’n kastje. Maar om nou geld uit te geven om vervolgens spullen weg te kunnen geven ging mijn toch wel een brug te ver… gaan we niet doen…!

Ook overweeg ik boeken achter te laten op andere plaatsen. Ik deed dat al weleens: mooi ingepakt in de supermarkt. Maar dat mooi inpakken… daar ben ik eigenlijk ook niet zo van eerlijk gezegd…

Wellicht koop ik een keer een stapel grote gripzakken of zo, iets om ze waterdicht in in te pakken en achter te laten op bankjes in parken en zo. Dat lijkt me een mooi compromis!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in delen, Geefmaand, opruimen. Bookmark de permalink .

9 reacties op Boeken

  1. Christina zegt:

    Wat leuk dat je je boeken een tweede kans wilt geven. Ik laat ook wel eens boeken achter op een camping. En ik kreeg ook een keer een mooi boek van een andere campinggast. Dat is al heel wat jaren geleden, maar ik weet nog goed hoe overdonderd en blij ik daarmee was.
    Bij mij in de buurt weet ik twee mini-biebjes te staan en bij het tuincentrum is in het restaurant ook een boekenkast waar je vrijelijk boeken mag meenemen of dus achterlaten. Heel handig!

    Like

  2. izerina zegt:

    Die camping met ruilboeken heb ik vaker gehoord. Ik zet ze wel eens op “ik geef weg”op Facebook. Ook de bieb hier accepteert goede,niet al te oude boeken.

    Like

  3. Lot zegt:

    Bestaat er geen ruilbieb in de buurt? Hier in het dorp gaat de bieb weg en de plaatselijke snackbar heeft een hoek met kasten ingericht waar boeken worden ingebracht en je er weer een kan meenemen.

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Sommige cafe's en hotels zijn er ook.blij mee!

    Lara

    Like

  5. Anoniem zegt:

    Ik woon in een Centraal Wonen. Wij hebben een gezamenlijke ruimte waar we een boekenkast hebben staan. Als je een boek kwijt wilt kan je hem daar in zetten…en als je een boek wilt,mag je hem meenemen. Ook op campings zie ik inderdaad steeds meer boekenkastjes die zo werken. Als ik ga kamperen met vrienden, maken we ook een boekenplek voor uitgelezen boeken. Wat er niet weggaat, gaat naar de kringloop.
    Ik heb geen biebabonnement.Als ik boeken wil haal ik die wel bij de tweedehandswinkels, soms heb ik een doos vol voor vijf euro, en als de boeken gelezen zijn, breng ik ze terug. Op deze manier lees ik goedkoper dan de bieb op jaarbasis.

    Groet,Greet

    Like

  6. Nannie zegt:

    Leuk idee!

    Ik ga ook ruimen (m'n Agatha Cristies mogen nu wel weg…) en misschien leen ik je ideeen. 😉

    Like

  7. ken je bookcrossing? hebben nu ook een nederlandse site, kun je ze ergens achterlaten waar anderen ze kunnen terugvinden. Doe ik regelmatig in cafe's en vroeger in de mensa.
    Of breng ze naar books4life, tweedehands boekenwinkel voor t goede doel. Die zijn ook altijd blij met goede boeken. Zitten op meedere universiteitsterreinen in nederland.

    Like

  8. azc's zijn ook wel eens blij met gratis boeken, al word hier in de buurt inmiddels helemaal niets meer aangenomen.
    en ooit verbleef ik kort in een ronald mcdonald huis, daar lagen ook gedoneerde boeken en tijdschriften.

    Like

  9. Hier in de stad staan diverse kastjes met 'zwerfboeken' iedereen kan hier een boek uit pakken of erin plaatsen.
    Ooit deed ik ook een pogin om van niet meer gelezen boeken af te komen. In de zomer legde ik steeds wat boekjes op een tuinbank aan de straatkant. Deze werden meegenomen maar kwamen meestal ook weer terug 🙂 ook dumpten anderen daar hun boeken. Dat schoot niet op.

    Like

Wat vind jij daarvan?

