De school waar kinderen worden wie ze zijn

In september al blogde ik over de schoolkeuze die ik dit jaar moest maken voor Zonnekind.

Veel mensen kiezen voor een school in de buurt, omdat ze willen dat hun kinderen op school en thuis (in de straat) dezelfde vriendjes tegenkomen.
Ik kan me die keuze ook erg goed voorstellen: ik zat zelf altijd op een school in de buurt en er zaten zelfs een paar kinderen die in hetzelfde huizenblok woonden, bij mij in de klas.

Toch vond én vind ik dat geen doorslaggevend argument in de schoolkeuze.

Zonnekind laat zich tot nu toe kennen als een meisje dat makkelijk contact maakt. Ze speelt in het kinderdagverblijf veel met drukke èn rustige kinderen en meerdere moeders (met name van de wat introverte kinderen) hebben me de laatste tijd erop aangesproken dat hun kind het veel over Zonnekind heeft en dat zij hun liefste vriendinnetje is.
Dat dat niet wederzijds is, zeg ik maar niet. Zonnekind hééft namelijk geen favoriet. Zij speelt met iedereen en als ik aan haar vraag wie haar beste vriendje is, komt ze altijd met hetzelfde rijtje van een stuk of 8 kinderen. Allemaal jongetjes, overigens… er zitten maar weinig meisjes in haar groep.

Aangezien ze dus vrij gemakkelijk contacten maakt en ik geen reden zie dat ze niet met buurkinderen zou kunnen of mogen spelen als ze niet op dezelfde school zit, heb ik niet voor een buurtschool gekozen maar voor een school die mij een goed gevoel geeft: waarvan ik het idee heb dat ze er zichzelf kan zijn.

Ook krijg ik niet de indruk dat Zonnekind erg veel moeite heeft met het zich eigen maken van cognitieve vaardigheden. Ze kan goed tellen, kent ondanks mijn terughoudendheid al verschillende letters, zingt liedjes al snel na en we halen regelmatig puzzels bij de bieb die eigenlijk voor twee jaar ouderen kinderen zijn.
Daar maak ik me absoluut geen zorgen over.
Ik ben sowieso niet erg onder de indruk van eventuele prestaties van leerlingen in een school als reden om die school een goede school te vinden. Ik geloof erin dat kinderen een natuurlijke nieuwsgierigheid hebben waardoor ze “vanzelf” leren en tot nu toe is dat in ieder geval zo geweest… Zo praatte ze al heel vroeg en liep ze pas heel laat: ik stelde geen limiet en liet haar het tempo bepalen… en ik gun haar een school die ook aansluit op wat zíj kan en wil.

De belangrijkste taak die ik me als opvoeder stel, is me inzetten voor een gelukkig leventje voor mijn meisje. Ik streef ernaar dat ze haar “kleine kinderen puurheid” zo lang mogelijk vasthoudt, liefst haar hele leven. Ik gun haar dat ze zichzelf kan zijn en dat dat goed genoeg is. Ik probeer haar ver weg te houden van het idee dat ze zou moeten presteren, maar haar (natuurlijke) nieuwsgierigheid zo veel mogelijk te voeden zodat ze leert en ontwikkelt.

Ik gun haar verwondering, dromen en genieten.

Ook hoop ik dat ze zich breed ontwikkelt en haar keuzes mag maken in wat haar interesseert. Ik wil voor haar dus een school die haar laat zijn die ze is en daarop aansluit. Allereerst gun ik haar een kleutertijd waarin ze gewoon lekker mag spelen op een school waar niet trots wordt geroepen dat iedereen al zo goed kan lezen. Als ze wil leren lezen, prima. Maar alles op zijn tijd.
Ook heb ik bijvoorbeeld allang besloten om het haar niet aan te doen om die ingewikkelde motorische vaardigheid in een voor haar letterlijk onbekende omgeving, namelijk “zwemmen” al te laten leren voordat ze daaraan toe is. Het moet wel leuk blijven, immers…

Daarom koos ik dus voor de Vrije School.

De Vrije School kent veel activiteiten die gericht zijn op spelenderwijze, brede ontwikkeling. Zo staan verhalen erg centraal in het onderwijsprogramma en wordt ieder seizoen (en meer) uitbundig gevierd. Jawel, kinderen leren lezen en schrijven en rekenen. Maar om te begrijpen wat “honderd” betekent, gaan ze bijvoorbeeld het schoolplein op om samen 100 stappen te maken. Op die manier blijft het minder abstract.
Daarnaast deelt de Vrije School de dagen zó in dat er rekening wordt gehouden met het bioritme van kinderen. Kijk, daar houd ik van: een school die zich aansluit bij de kinderen in plaats van andersom…

Er zijn veel vooroordelen over de Vrije School en dat vind ik jammer. De naam van het onderwijssysteem impliceert misschien dat er chaos zou heersen, maar niets is minder waar. Ik liep er rond, keek mee in de lessen en zag veel discipline. Tijdens de blokfluitles bijvoorbeeld zag ik een klas met voorbeeldige kindertjes die heerlijk geconcentreerd bezig waren.
Aan de andere kant maken me die vooroordelen ook niet zo heel veel uit. Laat mensen maar denken.

Op internet zijn blije filmpjes te vinden van de vieringen van jaarfeesten, zoals bijvoorbeeld de Maria Lichtmis, het St. Joris feest en Pinksteren maar ook de Zonnewende. Grote verkleedpartijen, veel (volk)dansjes en muziek. Over vuurtjes springen en draken maken in het zand. Het lijken wel feesten die de Hobbits ook zo zouden vieren en van die vrolijke onbevangen sfeer word ik erg blij.

Er zijn nog heel veel andere aspecten aan deze school waar ik blij van word. Dat kinderen brood leren bakken, bijvoorbeeld. Dat er excursies zijn naar een natuurgebied in de omgeving waar ze leren hoe de natuur onderhoud nodig heeft. Dat ze op 10 à 11-jarige leeftijd meerstemming leren zingen en uitvoeringen geven samen met een mannenkoor. Ook in het Latijn.

Ja blij word ik ervan. En vanaf oktober gaat ze ernaar toe!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, Zonnekind. Bookmark de permalink .

18 reacties op De school waar kinderen worden wie ze zijn

  1. Anoniem zegt:

    Je hebt je keuze heel goed onderbouwd met argumenten en met je hoofd en hart je keuze gemaakt. Had zelf voor kind ook graag voor dit schooltype gekozen maar er was, helaas, geen vrije school in de nabije omgeving van onze woonplaats.

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Fijn dat je een school naar jullie zin gevonden hebt en dat mini aangenomen is!

    Groet,Greet

    Like

  3. Hoera! Betekent dit dat Zonnekind is ingeloot? Dat ze definitief is ingeschreven?

    Ik heb juist het idee dat er meer draagvlak komt voor de opvattingen van de Vrije School. Een paar weken terug stond er een artikel in het Volkskrant Magazine over hoe je als niet-antroposofische ouder de Vrije School overleeft. Was een heel leuk stukje. Maar maak je borst maar nat, want er moet het nodige geknutseld worden door de ouders 😉
    Mijn kinderen gaan naar een Christelijke school vlakbij, waar we heel blij mee zijn. Tegenwoordig zeg ik wel eens 'de Vrije School komt naar u toe', want er komen steeds meer elementen naar onze school. De seizoenstafel bijvoorbeeld en deze week gaan ze een palmpaasstok versieren en in optocht lopen. Die stok moet ik nog even maken 🙂
    Mij hoor je niet klagen! Zo heb ik toch het Vrije School gevoel.

    Heel veel plezier samen op school.
    Kan Zonnekind wel zo lang wachten?

    Like

  4. nummer16 zegt:

    Mijn oudste wordt in mei 4. Voor zijn school hebben we ons vooral laten leiden door gezindte van de school. Wij wonen in de bijbelbelt. Veel scholen hier zijn dus streng christelijk en katholiek. En dat zijn wij dus niet. We wilden graag een openbare school voor onze kleine man. zodat hij met meerdere levensovertuigingen in aanraking komt.
    En dan blijft er maar weinig over hier. Twee scholen. Een 'normale' en een daltonschool. We hebben ze allebei bezocht en uiteindelijk voor het daltononderwijs gekozen.

    Like

  5. Janne zegt:

    …jongste dochter zat op een speciale school (voor slechthorende- en slechtsprekende kinderen) en van alle basissscholen waar ik geweest ben kon geen enkele wchool aan deze tippen……. Het enige nadeel waren de lange dagen (7 uur in de taxi, om 16.30 uur weer thuis) maar jongste zelf gaf er niet om!

    Like

  6. Ri zegt:

    Wat fijn dat je een school hebt kunnen kiezen die bij jouw kind past. Uiteindelijk gaat het erom dat het beste uit ieder kind wordt gehaald. En de manier waarop dat gebeurt, kan van kind tot kind verschillen. Ik hoop dat ze er een heel fijne tijd heeft.

    Like

  7. san zegt:

    Je moet doen wat bij je past en waar je denkt dat jouw kind op haar plek is.
    Ben zelf een Vrije School kind en heb het op de basisschool daar altijd erg naar mijn zin gehad.We kozen voor oudste zoon ook Vrije School onderwijs zeker omdat ik het kleuteronderwijs super vind.Kleutertijd ging ook prima maar oudste zoon is hoogbegaafd en dat was vanaf groep drie een mega probleem, hij heeft deze school dus ook niet afgemaakt.Veel Vrije School kinderen gaan uiteindelijk naar een andere school.De Vrije School verschilt ook erg van school tot school hebben wij gemerkt.

    Like

  8. Min of Meer zegt:

    Wat fijn dat je er al bent. Het klinkt hartstikke goed! Ik ben het helemaal met je eens over wat belangrijk is voor je kind.
    Wij hebben toentertijd wel de locatie doorslaggevend gevonden, de vrije school was behoorlijk ver weg. Alle kinderen hier in de straat gaan overwegend naar dezelfde school. S. was toen nog een heel verlegen kind dat moeilijk contact maakte. Voor ons was het om die reden de vrije school geen optie en kozen we voor de katholieke school hier vlak bij. Nu had hij vriendjes in de straat die ook bij hem in de klas zaten.
    Ik vond het ook regelmatig veel te prestatiegericht. Dat was wel sterk afhankelijk van de juf/meester. De eerste juf die S had zei dingen als: 'we gaan en heel belangrijke toets doen (tegen 4 -jarigen) en het is belangrijk dat jullie die zo goed mogelijk doen', ging ik weer op hoge poten naar school. Maar de juf die hij daarna had zei gewoon dat we een heel leuk spelletjes gingen spelen, die benadering was heel anders.

    Like

  9. mariimma zegt:

    Ja, ik heb het verhaaltje gelezen…

    Grappig trouwens, die seizoenstafel op jullie school. Heel antroposofisch inderdaad…

    Like

  10. mariimma zegt:

    Oh ja, goed argument dat voor mij inderdaad ook meetelde! Op deze school zeggen de juffen en meesters gewoon dat de kinderen een werkje gaan doen… (en toetsen op 4-jarige leeftijd… zijn ze nou helemaal…!!!!)

    Like

  11. mariimma zegt:

    En nee… Zonnekind kan niet wachten. Ik ook niet trouwens… loop overigens wel meteen tegen wachtlijstproblematiek van de BSO op… 🙂

    Like

  12. Fijn dat je een school gevonden hebt voor Zonnekind!

    Like

  13. Anoniem zegt:

    Goed dat je zo goed over de school hebt nagedacht en fijn dat je weet wat goed is voor je kind!
    Mijn zoon is juist weer het tegenovergestelde en zou helemaal niet op zijn plek zijn op een vrije school. Die heeft abstracte vraagstukken nodig en vooral veel theorie. Hij zou doodongelukkig worden. Hij volgt een alternatief programma binnen zijn klas met extra stof en verdieping.
    Mijn 2e zoon zou zich al veel meer thuis voelen op een vrije school. Maar doet het ook prima op de school waar hij nu zit. Hier hebben we bovendien geen vrije scholen in de buurt zitten.
    Ik ben ook niet voor of tegen vrije scholen of voor of tegen reguliere scholen. Kijk vooral wat bij je kind past, en maak een wel overwogen besluit.

    Gr. Immy

    Like

  14. arcobaleno zegt:

    Een team bouwt een school met inzet en enthousiasme, ook bij de vrije school.
    Mijn dochter had niet echt een klik met haar onderwijzer, maar die heeft ze dan wel 6 jaar lang.
    Vrije school blijft , ondanks bovenstaande , een fijne vorm van onderwijs geven.
    Succes
    Siny

    Like

  15. fijn dat je eruit bent! ben benieuwd hoe ze het gaat vinden straks 🙂
    hier gaan ze naar één van de katholieke buurtscholen (enkel keuze uit openbaar, katholiek of islamitisch). Doorslaggevend waren o.a. de locatie, gewoon met de fiets naar school kunnen ipv op auto aangewezen te zijn. En een continurooster, geen gedoe met naar huis voor de lunch, maar gewoon lekker vroeg klaar 's middags. Ook een fris nieuw schoolgebouw (itt jaren70/80 bouwval van een andere school waar het muffig ruikt) met grote ramen, veel buitenruimte en een goed doordachte indeling. Maar het allerleukst vond ik dat ze (veel! en lang!) buitenspelen op gras met heuveltjes en paadjes ipv enkel stoeptegelplein met speeltoestellen, en er af en toe op uit gaan in de buurt.
    De vrije school had ik zeker overwogen als het een haalbare logistiek zou zijn, maar helaas. Zelfde geldt overigens voor montessori school. Al vind ik het ook fijn dat de kinderen nu vriendjes uit alle lagen van de maatschappij kunnen maken (gemêleerde wijk, hebben we ook bewust voor gekozen om te gaan wonen, mede wegens lage hypotheeklast groot wonen), en op de lokale vrije school is het eigenlijk best een rijke-blanken-reservaat. Maar ook dat zal verschillen tussen verschillende vrije scholen.
    Ach, uiteindelijk hoop ik vooral op een lieve juf (of meneer), leuke vriendjes en een leuke tijd op school. Mijn kindjes zijn gezegend met goede gezondheid, vaardigheden en vermogens, dus het zal sowieso wel loslopen. Het is ook maar school 😉

    Like

  16. Fijn dat je er een goed gevoel krijgt bij deze school. Van de titel van deze post krijg ik alleen spontaan jeuk. Typisch zo'n slogan van veel scholen….

    Huisvlijt

    Like

  17. Lot zegt:

    Kleinkinderen van vriend gaan er ook naar toe, de oudste is nu 6 en een heel stuk prettiger kind geworden in die 2 jaar. Was te verwend en inconsequent opgevoed. Hoop dat die van 4 ook veel leer die gaat volgende week.

    Zelf heb ik Montessorischool gehad zowel kleuter- lagere en middelbare school, was leuk maar echt heel veel herinneringen heb ik niet aan, was altijd al een zelfstandig kind die graag eigen gang ging.

    Eigen dochter ging naar buurtschool de anderen waren echt te ver weg en deze school is ons ook erg goed bevallen.

    Like

  18. korreltje zegt:

    Spannend, nieuwe (nou ja, eerste) school! Ik denk dat je op je gevoel moet afgaan en zoals jij het beschrijft zit het wel goed. Wel grappig dat de titel van je blog precies de slogan is waar 'onze' nieuwe vo school mee schermt 🙂

    Like

Wat vind jij daarvan?

