Financieel plan

Nou tarataboembee daar is ’t ie dan, mijn financiële toekomstplan…!

Eigenlijk is het vrij simpel allemaal…

  1. Stap 1. Nog een beetje geld terugbetalen aan de rekening courant schuld die ik heb bij de BV (tot minimaal -17,5k)
  2. Stap 2. Hypotheekrente van 2.884 euro betalen aan de BV. Als ik dit niet doe, is de rente niet aftrekbaar. (wat ik wel mag doen is rente betalen en vervolgens drie maanden later een ander bedrag aan mezelf uitkeren, voor als ik dat nodig heb, mits ik in totaal minder “leen” van de BV dan die 17,5 k)
  3. Stap 3. Als ik dan nog “geld over”heb: dit geld uitlenen aan de BV tot een bedrag van 17,5 k (dit is belastingvrij spaargeld)
  4. Stap 4. Als ik dan nog steeds geld over heb: tot 20,3 k geld sparen in privé (mag ook als stap 3)
  5. Stap 5. Bij nog meer “geld over”: aflossen hypotheekschuld bij de bank door de BV en/of door mijzelf aan de bank (komt eigenlijk op hetzelfde neer want eventuele winsten op hypotheekrente kunnen de komende jaren nog wel verrekend worden, aangezien er nog een verrekenbaar verlies is. Sterker nog: winst maken in de BV is voorlopig nog wel even fiscaal gunstig voor mij….
  6. Stap 6. Overig geld banksparen in privé.

Dit is overigens een meerjarenplan: het komende jaar moet ik eerst maar eens zorgen dat ik (veul) winst maak met mijn bedrijf en in ieder geval die eerste twee stappen neem.

Mijn prioriteit is nu: inventariseren wat ik aan (vrij opneembaar) inkomensbuffer nodig heb. En dat dan bij elkaar harken. Vergeleken met werknemers heb ik én minder inkomstenvangnet én veel hogere kosten (immers privé èn zakelijk) dus moet ik hiervoor echt een buffer opbouwen. Pas als deze buffer hoog genoeg is bij wat ik, om de woorden van mijn accountant te gebruiken, comfortabel vind, moet ik gaan denken aan het aflossen van de hypotheek of bijvoorbeeld banksparen, beleggen etcetera.

En ja, voorlopig kan ik die inkomstenbuffer het beste in de BV sparen aangezien dat “gewoon” eigenlijk mijn stamrechtverplichting is die ieder jaar keurig netjes in alle overzichten terugkomt en opgerent wordt…  Allemaal geld dat er nu feitelijk niet is en niet uitgekeerd gaat worden bij pensionering (maar dat hoeft ook niet, ik rekende daar toch al niet op..)

Jammer blijft toch echt dat de geldontwaarding hoger is dan wat je aan rente ontvangt… want die inkomstenbuffer, die op redelijk korte termijn opneembaar moet zijn, da’s dus echt een * kuch * grote zak met geld die daar maar staat te wezen… en ik beter niet kan gebruiken om nu al meteen weer om te zetten in eventuele aflossingen van hypotheekschulden…..  of beleggingen… of deposito’s of al die andere manieren om toch wat meer dan die éne procent rente op te vangen…

Dus nee… het wordt geen aflossen voor mij voorlopig…..

Overigens is het natuurlijk prima als ik met een klein bedragje zou gaan beleggen, om te oefenen…. Zo lang ik het zie als leergeld of investering, en niet (echt) verwacht dat dat geld echt opeens super gaat renderen tenminste…
Dus dan ga ik dat maar even doen… je wil toch wàt, he? Alleen sparen is zo saaai….

Overigens lijkt de overstap van BV naar eenmanszaak me een belastingvoordeel van ongeveer 7.000 euro op te leveren. Kan ik mooi gebruiken voor de stappen 1 t/m 3….

Kreupelgeld: mijn accountant geeft je op alle punten gelijk… Annuïtair aflossen is in mijn geval niet verplicht omdat het om een oude regeling gaat die dateert van voor 2013. En ja, ik zou ook wel al stamrechtverplichting kunnen uitkeren, maar vooralsnog zou er dan eerst winst gemaakt moeten worden in de BV en dat gebeurt nog niet, aangezien er nog – wat – compensabele verliezen over zijn (als ik et goed heb begrepen)  

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan. Bookmark de permalink .

5 reacties op Financieel plan

  1. Kreupelgeld zegt:

    Betekent dit dat je stamrecht is gebruikt om hypotheek af te lossen? MAW, jouw bv heeft haar stamrechtverplichting in jouw hypotheek geïnvesteerd? In dat geval zou ik een zo hoog mogelijke rente gaan betalen :-), deze is voor jezelf aftrekbaar en zorgt voor winst in je bv en kan je gebruiken om bijv. je rekening courant af te lossen.

    Heb je een AOV verzekering (arbeidsongeschiktheid)? En heb je een eigen risico periode? Zoja, dan kan je buffer ook lager omdat deze bij echter calamiteiten op het gebied van gezondheid als vangnet dient.

    Een eenvoudige manier van beleggen is beleggen in een indexfonds. Bijv via meesman, Vanguard of Think in een wereldwijd fonds. En dan bijv. maandelijks automatisch 100 of 200 euro te beleggen. Op deze wijze koop je aandelen zowel duur als goedkoop – al is dat alleen achteraf te bepalen.

    Ik vind het inspirerend om te lezen hoe je het aanpakt!

    Like

  2. mariimma zegt:

    Ja inderdaad is mijn stamrecht gebruikt voor de hypotheek… AOV verzekering heb ik, maar ik heb geen garantie voor opdrachten of doorbetaling bij een lange vakantie.
    De buffer is dus niet voor arbeidsongeschiktheid, maar ter overbrugging van een opdrachtloze / werkloze periode…

    Ik zit naar de Triodos fondsen te kijken qua start met beleggen…

    Like

  3. Kreupelgeld zegt:

    De tenen zijn al snel te lang als je een mening hebt over beleggen, maar deze column van Erica Verdegaal beschrijft hoe ik er ook over denk, zie http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/930

    Like

  4. Ziet er goed uit. Succes gewenst!

    Huisvlijt

    Like

  5. Pingback: Een extra aflossing van de hypotheek…. ik ga het gewoon doen…! – Mariimma

Wat vind jij daarvan?

