Zoeken naar een nieuwe bank

Ik kreeg een paar keer een bericht van DeBank, dit jaar. Dan heb ik het even niet over hypotheken, maar over de overige producten.
Een opstal- inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering bijvoorbeeld. Daarover berichtte de bank me dat die duurder zou worden…. Niet zo véél duurder, maar toch wel een euro of wat per maand, dus een tientje of twee per jaar…
Ook werd de spaarrente lager, of course, what’s new..?
En oh ja…. ook de “algemene bankkosten” stegen. Niet veel hoor… ietsjes maar. Maandelijks…
Dus ja. Ik was pissig toen ik onlangs las dat deze bank in 2014 meer dan een miljard netto winst maakte….
Indertijd koos ik voor deze bank vanwege één of ander lokkertje voor studenten. Inmiddels ben ik allang geen student meer. Ik ben ook sinds een jaar of twee geen “young potential” of zo meer, dus ook eventuele voordeeltjes die ik om die reden kreeg, zijn weggevallen.
Bovendien heb ik de laatste tijd, ondanks dat ik echt wel beleefd en geduldig bleef, wel erg vaak robbertjes uitgevochten met bankmeneren en bankmevrouwen van deze bank. Dus ja. Ik ga er weg. Zo veel en snel mogelijk. Dat alleen nog die twee hypotheekleningen er lopen en verder niks. Tot ik verhuis en de hypotheek niet meer bij ze afsluit. Of ze moeten wel met een heul goed aanbod komen…
Eigenlijk vind ik het gewoon een stomme bank. Gewoon. Omdat ik dat vind. Zonder argumenten.
Het is duidelijk de hoogste tijd op over te stappen!
Ik vroeg dus een bankrekening aan. Bij Triodos.
Nee, niet de hoogte van eventuele rentes of bankkosten gaven de doorslag. |Ik keek daar met een half oog naar.
Wat wel de doorslag gaf, is dat deze bank niet investeert in bedrijven die milieu-onvriendelijk zijn. En ook niet met organisaties in zee gaat die op een andere manier een negatieve impuls geven, zoals bijvoorbeeld wapenfabrieken etcetera. 
Ik moest, toen ik mijn zakelijke rekening aanvroeg, mijn bedrijf beschrijven en verwijzen naar mijn website en organisaties waarvoor ik werk. Ik ben benieuwd of ze echt gecheckt hebben of ik niet toevallig ook wapens produceer, maar of ze nu gecontroleerd hebben of niet: mijn bedrijf werd geaccepteerd.
Dat gaf voor mij de doorslag: ook zakelijk stap ik over. Naar een bank die wellicht wat minder fout is dan heel veel andere banken. Want ja, ik blijf argwanend. Dat zouden we allemaal moeten zijn, toch? 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, geld. Bookmark de permalink .

8 reacties op Zoeken naar een nieuwe bank

  1. Mikkie zegt:

    Voor mij precies de reden om over te stappen naar ASN, eerst wel triodos, maar die had toch ongunstiger voorwaarden (duurder, lagere rente, geen creditcard, en geen rente op je betaalrekening) ,

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Wij zijn vorig jaar overgestapt naar Triodos, bevalt prima.
    We hadden al een internetspaarrekening bij ASN, die hebben we aangehouden.
    Bij de akelige bank hebben we nu alleen de hypotheek nog lopen.
    Groet, C.

    Like

  3. Anoniem zegt:

    Waar pinnen jullie nu je geld dan?

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Ik zou ook wel willen over stappen naar ASN maar mijn hypotheek bindt mij aan ING. Daar 0,2% rentekorting als je er ook een actieve betaalrekening hebt. Dat vind ik san toch te duur om over te stappen. Spaarrekening wel bij ASN. Mascha.

    Like

  5. Anoniem zegt:

    Dat kan met de pas van Triodos bij elke geldautomaat.
    C.

    Like

  6. Ik ben benieuwd welke bank het wordt!

    Like

  7. Ben ook om die reden overgestapt. Ben nu heel tevreden bij de ASN.

    Like

  8. Anoniem zegt:

    Ja, dat snap ik….ben dan ook zo consequent alleen te pinnen bij Triodos. Beetje hypocriet anders.

    Like

Reacties zijn gesloten.