Budgetteren in 2015

Vorig jaar startte ik met budgetteren en doordat ik zo eens in de één à twee weken mijn uitgaven eens goed bekeek, kon ik behoorlijk besparen op mijn vaste lasten. Ik begon met vrij ruime maandbudgetten voor mijn variabele kosten en iedere maand snoepte ik daar weer een tientje vanaf totdat ik een uitgavepatroon had dat bij me paste.

De methode van “langzaam de duimschroeven aandraaien” las ik op één van de vele consuminderblogs die ik toentertijd begon te volgen. Ik ben wel gecharmeerd van die methode omdat je realistische doelen stelt en veel positieve ervaringen hebt doordat je deze realistische doelen gemakkelijk haalt.

In 2015 blijf ik op mijn uitgavepatroon letten, maar aangezien ik inmiddels behoorlijk wat inzicht heb is er niet zo veel om op te letten, dit jaar. De vaste kosten laat ik zo’n beetje voor wat ze zijn: de meeste worden jaarlijks verlengd en dat is het moment dat ik even zoek naar goedkopere alternatieven. Ik vul wel nog steeds alle uitgaven in, in mijn excelsheet. En natuurlijk heb ik voor de komende tig jaar al geprobeerd in te schatten hoe die uitgaven eruit gaan zien, om te beginnen met dit jaar.

Maar natuurlijk zijn het vooral de variabele kosten waar ik aandacht aan blijf schenken. Door eens in de week mijn uitgaven bij te houden weet ik precies waar ik sta en of ik bepaalde zaken nog wel kan aanschaffen. Hierbij vind ik het overigens niet zo heel erg om zo af en toe eens over budget te gaan: zo lang de jaarlijkse uitgaven op bepaalde kostenposten maar ongeveer kloppen. Sommige uitgaven doe je nu eenmaal minder vaak dan eens per maand.

Maar goed… toch leuk en interessant om na twee maanden even de balans op te maken….

Totaal
 Maandbudget
 € 510
 Januari
 € 445,09
  Februari
 € 508,96 
 Boodschappen
 € 250
 € 241,70 
 € 291,56
 Huis
 € 50  
 € 46,83 
 € 82,64
 Kleding
 € 50  
 € 68,79
 € 32,16
 Weggeefpotje
 € 50
 —
 € 13,00
 Leuke dingen
 € 110
 € 87,77
 € 89,60
Gemiddeld kom ik over twee maanden prima uit met mijn budget van 510 euro per maand: in januari bleef ik er ver onder en in februari ietsjes.

Boodschappen
Ondanks dat januari 31 dagen telde en februari een veel kortere maand was, gaf ik in januari niet en in februari wel te veel geld uit aan boodschappen. Dat heeft ook gewoon te maken met de timing van de boodschappen: niet op 31 januari en wel op 1 februari bijvoorbeeld.

Maar… daarnaast… moet ik bekennen…. 
Ik heb een nieuwe verslaving. Nee, niet die éne fles cola per drie weken… Maar…. sashimi….!
Eerder wilde ik nog weleens sushi bestellen… die werd dan gebracht door zo’n leuke puber op een brommer… Voor een minimum bestelbedrag van 15 euro wat dan altijd weer wat hoger uitvalt…
Tegenwoordig vind ik bestellen veels te duur en ook die kant-en-klare sushipakketten bij de AH, die steeds opnieuw naar me blijven knipogen, zijn aan de prijs en ook nog eens niet biologisch. Dus… koop ik verse biologische zalm… snij deze in plakjes en noem het sashimi… Mmmm!!! 
En dat drie keer deze maand. Of misschien wel vier….
Maar goed. Blijft prijzig…! Misschien in maart een keertje minder doen en in ieder geval niet deze week….
Huis
Oh ja… die lampschakelaar… dat was in januari…. En ook liet ik mijn fiets repareren, die maand…
En in februari kocht ik een paar extra planken voor in mijn halflege kast. En nog wat opbergdingen. En een nieuwe wc-borstel. Een paar weckpotten.  Die weckpotten had ik natuurlijk ook best ergens tweedehands kunnen vinden… beetje impulsaankoop…
Maar de leuke nepbloemen liet ik staan, ook al vond Zonnekind ze zó fantastisch. En ook die leuke bank in de kortinghoek, voor de helft van de oorspronkelijke prijs maar, nam ik niet mee naar huis> Ook de binnen-en-buiten-vet-coole-schommel en een speelkeukentje voor Zonnekind en alle andere verleidingen die je dan toch weer tegenkomt in die blauwgele winkel kocht ik niet.
Dus weliswaar over budget, maar het had veél erger kunnen zijn…  Eigenlijk bespaarde ik honderden euro’s door alles wat ik niet kocht!
Kleding
Ja ik kocht kleren in januari. Voor mezelf, voor naar het werk, in de uitverkoop. Hiervoor gebruikte ik onder andere een verkreukelde VVV-bon die ik ergens vond en daarom betaalde ik niet zo heel veel bij.
En in februari kocht ik schoenen voor de mini. Drie paar gympen voor de gymlessen van de komende jaar, ook geschikt om lekker mee buiten te spelen eventueel. Met klittenband dus makkelijk zelf aan en uit te doen. 
En… hele geinige nep-cowboylaarsjes. Rode. Die kon ik niet laten staan.
De laarsjes zijn ook nog te groot en gaan de kast in “voor later”. 
Weggeefpotje
Daar moet ik nog aan wennen, aan dat potje met geld om weg te geven…  In januari bestond het nog niet en in februari trakteerde ik een vriend. Het geld dat ik niet uitgaf blijft gewoon staan voor de komende maand. Er komt vast wel weer een goed doel om de hoek kijken…!
Leuke dingen
Tja, als je allebei ziek bent, is er minder tijd en zin om leuke dingen te doen. We deden het wel, hoor. Volop, eigenlijk! Klimmen, zwemmen, naar de dierentuin, veel (gratis) naar buiten. Een taartje eten in de stad. Een paar middagjes afgesproken om koffie te drinken met vriendinnen.
En een weekendje weg met de Sunny Bus. 
Toch bleef ik binnen budget en ja dat is leuk, want dat betekent dat ik dat geld de komende periode lekker mag uitgeven aan leuke dingen doen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld. Bookmark de permalink .

8 reacties op Budgetteren in 2015

  1. Sushi, nom nom nom! Dat vind ik ook super lekker maar ook wij, mijn vriend en ik gaan nu een stuk minder uit eten. En daardoor houden we leuke bedragen over om te sparen. Maar waarom zou jij jezelf die zalm niet gunnen? Lekker van genieten toch als je het geld ervoor hebt :-).

    Like

  2. Arri Blom zegt:

    Sushi zelf maken is goedkoper als de lidl Aziatische aanbiedingen heeft.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    … en zijn dat biologische producten..?

    Like

  4. nummer16 zegt:

    Die 250 euro voor boodschappen, voor hoeveel personen is dat? Want ik denk niet dat ik dat hier met twee volwassen en twee kleine kinderen ga redden….

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Dat hoeft ook helemaal niet. Ook niet als je alleen zou wonen. Wat jouw budget is voor boodschappen moet je gewoon zelf lekker weten.

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Je hebt gelijk! Maar… als ik zo ga denken dan komen die wereldreis samen met Zonnekind en alle andere ver-weg-dromen die ik heb, er nooit…
    Dus… deze week géén sashimi. En volgende week waarschijnlijk wel… 😉

    Like

  7. Anoniem zegt:

    Ik vind 3 per maand goeie vis eten echt niet heel vaak, hoor! Das minder dan eens per week. En zalm is lekker maar ook erg gezond! Dus ik zou m erin houden als ik jou was ��
    Mariska

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Psst ik eet zelfs gewoon meerdere keren per dag, niet drie keer per maand…. is dat es effe gezond en zo….!!

    Like

Wat vind jij daarvan?

