Telefoontjes met bankmeneren

Ik belde De Bank, u kent hem wel. De bank die een tijdje geleden bijna omviel en waarin we met zijn alleen enorm veel belastinggeld pompten. Die éne bank die onlangs mijn bankkosten verhoogde, de verzekeringskosten verhoogde en de rente verlaagde maar wel meer dan een miljard euro winst maakte. Die dus.

De ABNAMRO #Abnamro dus…. (op verzoek van Pennie noem ik de naam van de bank effe) en ja het staat u vrij om deze blog via twitter te delen… 

Ik had namelijk wederom een gillende waarschuwingsbrief gekregen:

Mijn Beleggingshypotheek Was Een Gevaarlijk Product En Wellicht Haalde Ik Onvoldoende Rendement!!! Ik Moest Een Afspraak Maken Om Er Eens Samen Naar Te Kijken!!!

Natuurlijk is het fijn dat banken op sommige punten eindelijk hun verantwoordelijk (door wetgeving moeten) nemen en consumenten waarschuwen voor ondeugdelijke bankproducten. Die ze eerder natuurlijk willens en wetens verkochten, maar dat terzijde…

Maar…. ik besteedde vorig jaar ettelijke maanden en vele emails, telefoontjes èn een persoonlijk gesprek met meerdere bankmeneren en -mevrouwen om, op eigen initiatief, mijn woekerhypotheek om te zetten. Daarin kreeg ik overigens niet één keer een deugdelijk advies van de bankmensen.
Ik verzon gewoon zelf meerdere constructies, liet ze allemaal doorrekenen en ging van beleggen naar sparen. Dus ik héb helemaal geen beleggingshypotheek meer!!

Sinds deze wijzigingen betaal ik maandelijks geen 197, maar 46 euro. Ik betaal niet meer voor onduidelijke kosten voor het beleggen en ik heb een andere overlijdensrisico verzekering afgesloten, bij een andere aanbieder die veel goedkoper en flexibeler is.

Bankmeneer nummer één
Dussss ik belde. Om te vragen waarom ik voor de derde keer een gillende brief kreeg. Een eerdere brief met dezelfde Waarschuwing belde ik ook al na, maar ach, je kunt maar beter een keer te veel dan een keer te weinig bellen…

De bankmeneer was heel aardig en keek het even na. Nee, ik had inderdaad gelijk… Nee, ik liep eigenlijk geen risico bij een spaarhypotheek. Ik mag er inderdaad vanuit gaan dat het geld in het spaardepot groeit tot precies het bedrag wat ik aan lening heb uitstaan in dit hypotheekdeel. En dat een eventueel nieuw maandbedrag berekend zal worden wanneer de huidige rentevaste periode afloopt, ook dat had ik goed begrepen. Goh u heeft uw huiswerk goed gedaan, mevrouw, u weet wel hoe het werkt, met die hypotheken!

En nee, hij kon niet regelen dat ik deze brieven niet meer zou krijgen. Ik moest ze maar gewoon weggooien. En ook de opmerking “Begrijpt u dat ik het een raar advies vind dat u zegt dat ik brieven van de ABNAMRO maar gewoon moet weggooien?” begreep hij helemaal. Maar helaas kon hij dat niet veranderen. Ik zit in Het Systeem en ik kan daar niet meer nooit meer uit… Maar… hij zou voor de zekerheid nog één en ander navragen en kwam er nog op terug via email….

Tot zover het eerste telefoongesprek…

Bankmeneer nummer twee
Toevallig werd ik diezelfde avond teruggebeld door een andere bankmeneer. Deze meneer is een naaste collega van mijn “vaste” bankmevrouw, van het lokale bankkantoor.
Ik vermoed dat zij mij als lastig geval overgedragen heeft naar deze bankmeneer, want hij had duidelijk zijn mouwen opgestroopt en de messen geslepen en hij zou dit varkentje, mij dus, wel eens even wassen…. Mijn aanvankelijke positieve gevoel vanwege het eerdere telefoongesprek, zakte in no time tot een bekend bankgesprekdieptepunt…

Tja het duurt inderdaad lang, het verwerken van mijn formulier over de extra storting in het spaardepot. Nee hij kan niet zien of deze überhaupt is binnengekomen. Maar toevallig weet hij dat die afdeling het heel druk heeft. Nee, hij werkt niet op die afdeling, hij is hypotheekadviseur en blijkbaar moet ik weten dat dat iets anders is. Dat het mij onlogisch voorkomt dat hypotheekadviseurs niet op een hypotheekafdeling werken, is aan hem blijkbaar niet besteed….

Of hij kan aangeven hoe lang het kan duren? Nee daar heeft hij echt geen inzicht in. Echt niet. En zo te horen vindt hij het maar gek dat ik dat verwachtte.

Het gesprek wordt stroever….

En die andere vraag van mij, over de top-opslag die op mijn hypotheekrente zit en wanneer die ervan af kan? Tja mevrouw dan moet u op 75% van de executiewaarde van uw woning zitten, en die is dan weer 85% van de marktwaarde.
Als ik hierover mijn verbazing uitspreek (het risico is immers ook nú al minder aangezien mijn huis niet langer onder water staat…) …wordt het gesprek nog wat stroever… Ik vraag door: waar vind ik deze informatie? Nou gewoon op DeBank.nl.

Ah heeft u het gevonden? Ja u moet inderdaad wel een paar keer doorklikken…. Dat had ik er inderdaad niet bij gezegd… Maar u bent wel snel, moet ik zeggen….

… Oh ziet u naast dat 75% tarief nog een ander tarief staan..? een 100% tarief. Oh ja mijn verhaal was inderdaad nog niet af, ik ging u dat nog vertellen, echt wel…. Maar om even terug te komen op dat 75% tarief, ik leg het u nog één keer uit…. Oh is dat verhaal u al duidelijk? Maar wilt u het hebben over dat andere tarief… nou… ik ga het wel even kort houden nu hoor….! Er zijn inderdaad vier tarieven… Eentje is het NHG tarief…. Oh weet u al dat dat voor u niet van toepassing is…. Wilt u het over dat 100% tarief hebben…? Hm…. uhmmm…
….

Hm daar zou u inderdaad eventueel als ik dat zo inschat wellicht voor in aanmerking komen. Maar ik denk dat er dan maar 0,1% afgaat van uw huidige rente. Dus of dat de moeite is… … nou ja dat wil ik dan wel aanvragen voor u nu u aandringt….
Oh, ziet u hele andere tarief-verschillen bij tien tot vijftien jaar vast, namelijk van een halve procent? ….
Ja…. maar ik vraag me af of dat voor u van toepassing is… Ik zie hier dat u indertijd ook al korting op uw eerste hypotheekofferte gekregen hebt… … Oh denkt u dat die korting daar niets meer te maken heeft omdat de korting niet onze risico-opslag betrof…? En dat weet u zeker…?

Hm nou daar kan ik niets over vinden. Nou ik ga het uitzoeken en ik kom erop terug, ik ga het gesprek even kort houden… En dan doe ik eventueel die aanvraag van die ééntiende procent wel… Heeft u liever niet dat ik dat specifiek voor die ééntiende procent doe? Maar mevrouw die halve procent is echt niet voor u van toepassing, ik heb hier andere informatie… Nee die kan ik u niet toesturen. Nee hij staat ook niet in de hypotheekakte… Ja nee ik weet ook niet waarop die tarieven op internet dan gebaseerd zijn en waarom ze voor u anders zijn… Maar goed ik ga het even kort houden… ik kom erop terug… Of u zèlf die aanvraag kan doen… uhmmm mmm… nou tja daarop kan ik u zo een twee drie geen antwoord geven…

Wanneer ik erop terugkom..? Tja dat is een lastige vraag…. moeilijk in te schatten. Ik ga een lang verhaal kort houden… Wilt u weten of dat dan binnen een week of een maand is… of drie maanden…? Nee binnen drie maanden… hm… hum hum dat lijkt me niet zo wenselijk, dat lijkt me niet….

Alles bij elkaar een gesprek van een half uur met veel herhaalde informatie van hem naar mij, waarop ik niet zat te wachten, en geen duidelijke antwoorden op de vragen die ik wèl had….

Bankmeneer nummer drie
Ik ben niet voor één gat te vangen en belde vandaag meteen het algemene 0900 nummer van de bank en laat me doorverbinden met de hypotheekafdeling. De – wél vriendelijke – bankmeneer nummer drie informeerde me dat de informatie van de vorige bankmeneer inderdaad niet correct was. Er zit een top-opslag van 0,3% op mijn huidige hypotheek. Niks eentiende dus… En ook geeft hij me binnen vijf minuten alle informatie over hoe ik zelf een aanvraag kan doen van wijziging van de rente. Met nog wat handige extra tips…

…………..

Wil iemand voor mij deze tweede meneer van het lokale bankkantoor effe een kopje kleiner maken??!! En hoef ik nooit meer met die man te praten, alstjeblieft??

En ja, ik ga nu een pittige email sturen naar bankmeneer nummer twee. Die mag me gaan uitleggen hoe het toch kan dat andere informatie heeft gegeven dan bankmeneer nummer drie… En of ik hem inderdaad moet contacten over die extra storting in het spaardepot, of dat ik dan wederom toch maar gewoon beter het algemene 0900 nummer kan kiezen. Want blijkbaar gaat hij hier helemaal niet over of “is hij nog niet helemaal ingelezen in mijn dossier”.

Is ‘ie helemaal betoeterd…?

Naschrift: 
Ik ben er nog niet, hoor. Mede gezien de weer gedaalde inschatting van de WOZ-waarde zal het zal nog wel een jaartje of twee duren totdat ik voldoende extra aflossingen gedaan heb om de risico-opslag van mijn hypotheekrente af te kunnen onderhandelen…. Ik koos de afgelopen twee jaar ook voor het bijstorten in het spaardepot en het opgebouwde potje hierin telt helaas niet mee in de mogelijkheid om de risico-opslag van mijn hypotheekrente af te krijgen. Natuurlijk vind ik daar wat van… maar goed… regeltjes… fiscaal voordeel etcetera…

Binnenkort toch maar weer eens een aflossing doen dan maar…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

17 reacties op Telefoontjes met bankmeneren

  1. Om helemaal gestoord van te worden of niet dan?! Volgens mij zitten we bij dezelfde bank het klinkt iig als de bank beginnend met de A en eindigend op Amro ;-). Ik heb daar zeer vermoeiende gesprekken over gevoerd over iets simpels als dat zij de verzekeringen voor ons op zouden zeggen maar dat niet hebben gedaan. AARRGGHH..

    Like

  2. Pfff, vreselijk zeg, daar wordt je toch helemaal simpel van??

    Like

  3. Anoniem zegt:

    Toch erg leuk over geschreven. Ik kijk uit naar de mailreactie (en je commentaar erop) van bankmeneer nr 2.

    groetjes,
    Puckie

    Like

  4. Min of Meer zegt:

    hihi herkenbaar, maar t is om te janken natuurlijk…

    Like

  5. Mariah C zegt:

    Waardeloos. mensen weten zelf niet waar ze mee bezig zijn maar doen alsof de hele (bank0wereld van hen is.
    Dar word ik altijd ongelooflijk kriegel van en ga ongemerkt net zo snibbig terug doen 🙂

    Like

  6. Natuurlijk, zo gaat dat bij de bank… Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de bank, voor wat het waard is… Gezien mijn recente ervaringen en het feit dat de bank mijn hypotheekrentewijzigingsformulier niet ontvangen had (natuurlijk) en ik dus ook weer zelf contact op moest nemen met een bankmeneer, was ik het spuugzat… Na twee maanden lijkt het dan toch gelukt om een lullige en eenvoudige rentewijziging na afloop rentevastperiode door te voeren. Hoewel ik nog geen bevestiging heb ontvangen van de nieuwe cijfertjes…
    Succes met jouw bankperikelen! #blijvenlachen #hetlevenisalserieusgenoeg

    Like

  7. Pennie Wijs zegt:

    o alsjeblieft: bank voluit noemen en link naar dit stukje rondtwitteren aan iedereen die het wel/niet lezen wil!

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    hahaha nou vooruit even… omdat je alsjeblief zegt…

    Ik twitter nooit over mijn blog, maar wel een linkje via twitter naar @abnamro gestuurd… 🙂

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    Ik voel me vooral erg mijlenver boven sommige bankmedewerkers verheven en overweeg om te solliciteren op hun baan, aangezien ik er meer vanaf lijk te weten… Maar…. gelukkig heb ik al een veeel leukere baan…!! 🙂

    Like

  10. Pennie Wijs zegt:

    Thanks! Want dat vinden ze echt niet fijn hoor negatieve tweets. Soms komen ze daar zelfs van in beweging…

    Like

  11. Pennie Wijs zegt:

    En wie wil er trouwens tegenwoordig nog bij een bank werken? Zie:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/02/terugkijken-de-bankgeheimen-van-joris-luyendijk/

    Like

  12. mm-iirraah zegt:

    Gisteren Tegenlicht gezien? Erg interessant… en boosmakend….

    Like

  13. Pennie Wijs zegt:

    Jazeker. 't Is nog erger dan we dachten…

    Like

  14. Sil zegt:

    Haha grappig geschreven maar erg tenenkrommend als je met zoiets over je geld moet praten. Triest eigenlijk als je zo je werk moet doen, zouden die mensen daar nooit eens over nadenken. Die planken zijn toch wel erg dik.

    Like

  15. kruidigmeisje zegt:

    Goh, zitten we bij dezelfde bank. Wat leuk. En wat toevallig, dat we de dezelfde ervaring hebben met de adviseurs….
    Wel weet ik dat de hypotheekadministratie gebeurt bij een ander, apart bedrijf (geen dochter). Waar de hypotheekadviseurs geen toegang toe hebben, en dus zonder inzicht inderdaad moeten adviseren. Nou ja, een paar veldjes in de computer krijgen ze. Da's ook niet makkelijk.
    Maar de chocola die ze daarvan bakken, ze bakken m wel bruin hoor!
    Ik heb al een aantal bossen bloemen gehad van de herhalingsklachten die ik heb ingediend. Als ze terugbellen over een klacht (na 2 weken ofzo), dan opnemen met: kunt u even vertellen over WELKE klacht u belt, want ik heb een aantal ingediend. En vriendelijk blijven. Dan krijg je bloemen.
    Hou je eigen wijs aan (doe je al goed) en Sterkte!

    Like

  16. Ik vind dat je het prachtig verteld. Ik zou deze post uitprinten en naar het hoofdkantoor sturen! Hopelijk leren ze er wat van!

    Huisvlijt

    Like

Reacties zijn gesloten.