De dingen die niet goed gaan…

Ik moet iets bekennen. Ik doe mezelf beter voor dan dat ik ben, op dit blog.

Dat doe ik – denk ik – niet om persé een goede indruk op mijn lezers te maken maar omdat ik het gewoonweg leuker vind om stil te staan bij dingen die goed gaan…. Dingen die niet goed gaan die negeer ik toch gewoon gezellig, niks aan de hand??!

Maar… eerlijk is eerlijk…

Ja er gingen dingen niet goed de laatste tijd.

Sporten
Bijvoorbeeld mijn 7a-trainingsschema: een tijdje enthousiast volgehouden, maar sinds wij ziek waren niet meer opgepakt. Nog steeds ben ik wel redelijk in vorm doordat ik gewoon iedere week best had mijn best doe als ik ga sporten. Maar… met één keer per week kom ik er niet… Pfff… Misschien dan volgende week toch maar een keertje extra gaan trainen… of de week erna…

Luiheid
Wat ook niet goed gaat: uitstelgedrag. Oh wat ben ik daar goed in. Urenlang nutteloos surfen op het net en tot niets komen, terwijl in de tussentijd een wasje opgehangen zou moeten worden, u kent het wel. Ook op werkdagen doe ik dat, om vervolgens in tijdsnood te komen… Lekker bezig, dus!!
De to do lijstjes helpen me overigens wél om nog soort van structuur te houden, waardoor het huishouden uiteindelijk wel gedaan wordt. En ja ik heb een baan met deadlines. En dat is maar goed ook, anders kwam het nooit “af”…!

Beeldschermstaren
Gedachteloos surfen op het internet, ja dat doe ik. Blogs lezen van anderen. Erger: ik zit regelmatig voor de neus van Zonnekind naar tablet of telefoon te starten. Tijdens het ontbijt bijvoorbeeld. Ik lees immers geen krant meer maar wil wel wat te lezen hebben, ’s morgens, vind ik.

Smoesjes… Ik moet dat gewoon niet doen, tijdens eetmomenten op mijn tablet zitten scrollen!

Cola
En oh ja wat eet ik toch gezond: biologisch, afwisselend en met zo weinig mogelijk toevoegingen… behalve dan als het om cola gaat. Dan knijp ik een oogje dicht voor mezelf….
Het liefst zit ik overigens iedere avond een beetje gedachteloos chips, kaas of ander lekkers weg te kanen en drink ik daar de nodige cola bij.
Om dat gedachteloos eten tegen te gaan koop ik de goedkoopste en vrij smakeloze chips. Nee, ook niet bio inderdaad…. Die nietzolekkere chips blief ik maar matigjes: een klein schaaltje per avond dus met die ene zak doe ik inmiddels met gemak een week. Chocola (wél biologisch…) eet ik graag, maar ik kan het ook best een paar dagen laten liggen.

Maar cola… mmmm.

Dus ook cola koop ik nog maar eens per twee à drie weken. Als ik het eenmaal in huis heb, gaat het immers mis….
Alleen wanneer ik weet dat ik avondenlang achter elkaar moet overwerken en ik mezelf bij voorbaat al zielig vind, wordt de hoeveelheid cola groter. Ik compenseer een beetje door ook hier te kiezen voor het goedkopere huismerk dat wat lafjes smaakt.. om té grote hoeveelheden per dag tegen te gaan….

TV pulp
Ik kijk redelijk wat documentaires en volg meerdere actualiteitenprogramma’s en politieke talkshows (nee, niet over beroemde mensen die al dan niet verliefd verloofd gescheiden zijn…). Ik ben redelijk goed op de hoogte van wat er speelt in Nederland en in de wereld. Ja ik kijk ook naar het journaal…

Maar… ja… ik heb een aantal favoriete pulp programma’s die ik wél graag kijk… Sister Wifes bijvoorbeeld, hoewel ik daar eigelijk nooit naar kan kijken omdat het op een onmogelijk tijdstip uitgezonden wordt. Kookwedstrijden. House, Grey’s Anatomy….
Overigens denk ik dat veel mensen iedere avond nog véél meer zooi tot zich nemen. Maar… ik doe dat dus ook….

Wel combineer ik tv kijken altijd met iets anders, zoals handwerken, werken of gedachteloos surfen (as if…!). Ik kan (gelukkig) ook echt niet kijken naar roddelprogramma’s, de meeste sitcoms, soaps en meeleefleedvermaakprogramma’s als BoerZoektVrouw, DubbeltjeOpZijnKant etcetera. Dat was in mijn studententijd een ander verhaal; toen keek ik wél naar soaps en de eerste real life programma’s…

Te lang douchen
Lang en heet douchen. Oh wat vind ik dat fijn… heerlijk! Ik voel me daar vervolgens wel goed schuldig onder, dus ter compensatie douche ik om de dag en staat de thermostaat overdag op een graad of 17 (als ik alleen thuis werk) of 18 (als Zonnekind ook thuis is), en ’s avonds ook op 17 tot een uur of 10, dan gaat ie naar 5 graden (ofwel: uit)… Maar… ondanks deze pogingen… blijft lang douchen slecht voor mijn portemonnee én het milieu…

Oeps….

Voor mezelf zorgen
Slecht voor mezelf zorgen door gedurende werkdagen amper te eten en drinken, daar heb ik eerder al iets over geschreven. Nee, niet goed…..! Geen wonder dat ik dan ’s avonds chips wil proppen…!

Te laat naar bed
Verder…. ga ik té laat naar bed en sta ik ook te laat op. We doen langzaamaan ’s morgens en meestal beginnen mijn werkdagen pas om een uur of negen. Onzin natuurlijk: zeker nu het daglicht er al wat eerder is zouden we gewoon iets eerder moeten opstaan waardoor ik ook echt lekker door kan werken…!
Vaak neem ik mezelf voor om vóór 11 uur ’s avonds naar bed te gaan… of half twaalf dan… of in ieder geval vóór middernacht… … ……… …. en soms lukt dat ook wel…. …. …. soort van…. om vervolgens de wekker te zetten om kwart over zeven… en door te snoozen… een paar minuutjes maar…en nog een paar… en nog….

Dus nee. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo goed bezig. En nee…. ik heb niet de intentie om alle slechte gewoontes af te leren hoor….! Ik vind het wel prima, zo.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

27 reacties op De dingen die niet goed gaan…

  1. Dorien zegt:

    Bingo! Beschrijf je mij. Of is dit de algemene beschrijving voor sucsesvolle alleenstaande moeders. 🙂

    Like

  2. kruidigmeisje zegt:

    ik zie je patroon een heel mooi samenhangend patroon van allerlei dingen waar je niet blij mee bent. en zoiets die ga je niet in een keer omgooien. dat is menselijk niet mogelijk. hou het simpel. Begin met een of twee dingen die te doen zijn. elke ochtend ontbijt en elke ochtend voor tijdstip x opstaan. Of elke dag 5 push ups. Of zo. hou het gezellig en hou t haalbaar. stapje voor stapje net als je budget komt t wel goed

    Like

  3. kruidigmeisje zegt:

    En ergens vind ik het ook wel fijn om te lezen dat je ook net zo menselijk bent als ik.is dat erg?

    Like

  4. Sterre zegt:

    Goh dat klinkt heel menselijk 😉

    Like

  5. Anoniem zegt:

    Moest toch wel iets wegslikken terwijl ik je blog las, want het was net of je mij/mijn gedrag beschreef. Misschien liggen mijn pijnpunten net iets anders, maar toch….. Maar hallo, sinds wanneer moet wij superwoman of van die Stepford housewives zijn??? Ik probeer met vallen en opstaan wat minder goede gewoontes te verminderen en wat betere c.q. gezondere gewoontes aan te wennen. En gaat het fout dan spreek ik mezelf moed in: “Zolang het maar niet m'n laatste fout is!' JBR

    Like

  6. Jutta zegt:

    ha zouden er lezers zijn die zich hier niet in herkennen? net als Dorien dacht ik dat je blogje ook wel over mij kon gaan (en ben wel alleenstaand maar geen moeder, dus daar zit 't 'm niet in). Ter motivatie: De hockeycoach van het olympische dameselftal vertelde in lezingen altijd dat hij pas goed resultaat kreeg van de dames toen hij eerst/ook aandacht gaf aan wat al goed ging, hun sterke punten. Toen hij alleen maar focuste op wat ze niet goed deden gingen ze in het algemeen steeds slechter spelen. Dus.. kijk vooral ook nog even wat je al wel goed doet. Vergeet ik zelf ook regelmatig..

    Like

  7. Mariah C zegt:

    Ach, hoe herkenbaar!!
    Gelukkig is het allemaal menselijk en vergaat de wereld er niet door, ook de 'leuke' dingen, de dingen waar jij blij van wordt horen er gewoon bij, net zoals bij ieder ander, want de perfecte mens…. bestaat die?? En wat is dat?? Perfectie?? 🙂

    Like

  8. Leuk stukje met een glimlach. Niets menselijks is ons vreemd 🙂
    Voor velen herkenbaar hoor….vooral het doorbreken van patronen waar je eigenlijk helemaal niet blij mee bent…waarom is dat nou zo moeilijk vraag ik me vaak af?
    Hoe herkenbaar het ook is, om nou elke keer over onze gebreken en tekortkomingen te bloggen…nee daar zou ik als blogger snel zat van worden en als lezer helemaal.

    Like

  9. haha, wat herkenbaar. Nou, niet alles, haha.
    Ik koop één zak borrelnootjes per week, de goedkoopste bij ah voor 1,11. Smaken het minste. Daar mag ik de hele week over doen. Maar maandagavond bezoek. Weg zak. Helaas, wachten tot vrijdag.
    Laat naar bed, ja, sufen, ja, en ik kijk juist naar de boer en dubbeltje en hoeveel je waard bent. En naar bed gaan we pas nadat Ik Umberto welteruste gewenst heb. haha, dus al vlug tegen twaalven.
    Ach, iedereen heeft zijn mindere kanten, maar hé. Nobody's perfect.

    Like

  10. Mammalien zegt:

    Hé, je lijkt wel een echt mens, met echte “zonden”….

    Die cola, daar ben ik van afgekickt. Maar dat is dan ook het enige geloof ik. Ik beeldscherm te veel, ik doe te veel aan consumeren (kijken, lezen) ipv produceren, en er gaat niets boven veel en warm water om lekke lang van te genieten 🙂

    Like

  11. Anoniem zegt:

    Dat was ook mijn eerste gedachte: Marrimma is een echt MENS!!!!
    Yasr

    Like

  12. izerina zegt:

    Blijf je lekker op wat wel naar je zin gaat concentreren. Dat geeft toch een goed gevoel?

    Like

  13. Min of Meer zegt:

    Als het bevalt dan is het prima toch. Wie zegt dat het slecht gedrag is wat je beschrijft ;-). Alleen als je er zelf last van hebt, is het slecht.
    Wat de cola en chips betreft, daar kan je niets aan doen, dat is een verslaving (ik maak geen grapje).
    Ik dronk ooit 1,5 liter cola light per dag en ben daar van afgekickt, omdat ik last had van mijn eigen gedrag.

    Maar verder, fijn te lezen dat je ook een mens bent 😉

    Like

  14. Anoniem zegt:

    Hmmm, gewoon mens dus. En streng voor jezelf ook, zoals meer mensen. Want waarom zou je niet de dag om negen uur beginnen…en laat naar bed gaan. Dat ritme verschuift vanzelf als Zonnekind naar school gaat.
    Cola drinken erg? Ja vreeeeselijk(proest) Ik zou het erg vinden als je smorgens bij het ontbijt al aan de sherry zit…
    Het valt allemaal wel mee hoor, met die slechte dingen. Door je blog klinkt vooral gezelligheid en erg genieten van Zonnekind door…dát is belangrijk in het leven. Maar ja, dat vind ik 😉

    Groet,Greet

    Like

  15. Jolanda zegt:

    Hihihi, dezelfde vraag dus die jij mij stelde. Die ga ik nog beantwoorden op mijn blog hoor, vond het zo'n leuke vraag! Het eerste wat ik dacht was: “Wat gaat er niet mis!” Hahaha, dat zegt al genoeg he! En ik zal alvast wat bekennen: ik kijk amper tv, maar WEL “Boer zoekt vrouw”. Zo heerlijk kneuterig vind ik dat, daar kan ik me dagen op verheugen 😉
    Wat een heerlijk menselijk mens ben je!

    Like

  16. Fabiooltje: zegt:

    Herkenbaar. 🙂

    Lang douchen zou ik mezelf gewoon gunnen. Ik zou eens uitrekenen hoeveel warm water het kost (bijvoorbeeld meten hoeveel liter er per minuut uit komt, dat dan keer het aantal minuten, en dan kijken hoeveel dat waarschijnlijk kost aan water en aan gas. Ik zie na even googelen dat dertig minuten douchen met warm water en zonder waterbesparende douchekop zo'n 2,25 euro kost. Heb je wel een normale waterbesparende douchekop (niks enorm duurs of ingewikkelds), dan kost dertig minuten douchen nog maar 1,20 euro. Ik weet niet of jij echt dertig minuten onder die douche staat… Ik zou het niet kunnen! Sta je er vijftien minuten onder (ook al heel lang), dan kost het nog maar de helft…

    Like

  17. Creabijtje zegt:

    Heel herkenbaar, vooral de deadlines, die cola en af en toe de chips. Ik moet dat voer en drinken gewoon niet in huis hebben. En niets menselijk is iemand vreemd toch ;-). Zoals hierboven al gezegd gaat het erom dat je dingen stap voor stap doet, dan breekt het lijntje niet. Achteraf kan je dan zien wat wel en niet goed is gegaan.

    Like

  18. Heel logisch hoor, niemand is perfect en dat hoeft ook niet. Maar slecht, vind ik , is heel iets anders hoor!
    We zijn gelukkig allemaal mensen en laten we dat maar zo houden. 🙂

    Like

  19. ivoorwit zegt:

    Uitgesproken! Oké. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

    Like

  20. Wat ik me afvroeg bij de meeste dingen was 'is het erg?'

    Ik sport niet (nul, nada), maar bij mij zou dat nooit op een lijstje komen van wat er niet goed gaat.
    Lang douchen zou bij mij ook. iet op het lijstje komen, net zoals 'pulp' series kijken (wie bepaald trouwens dat het pulp is en waarom zou je er niet naar mogen kijken?).

    Alleen veranderen waar je echt last van hebt zou ik zeggen.

    Like

  21. Joh, je bent net een echt mens 😉

    Maar dan nog, als dit het ergste is, valt het toch reuze mee?
    Weet je wat pas erg zou zijn, als je perfect was, zo saai lijkt me dat!

    Like

  22. Lijkt mij enorm saai als je alleen maar alles goed en verantwoord doet. En wat meerdere bloggers al schrijven: je bent daardoor net een echt mens 🙂 Welkom tot de club!

    Like

  23. Lot zegt:

    Je stijgt in mijn achting, echt een gewoon mens dus.

    Like

  24. Anoniem zegt:

    Grappig hoe jij het dooreten stopt met slappe aftreksels.
    Als ik zin heb in cola, neem ik een glas cola. Dure cola, cola met suiker, met een schijfje citroen en een blokje ijs. Juist bij de goedkope cola blijf ik drinken, op zoek naar de smaak die ik wil, die er dus niet in zit, een volle fles weg en nog geen slok cola gehad…
    Chips evenzo, ik koop het zelden maar als ik het koop dan ook die ene die we lekker vinden. En dan ook gewoon de huisgemaakte knoflooksaus erbij.

    Petra

    Like

  25. Wat een heerlijk stukje. Niets menselijks is jouw vreemd. Heel herkenbaar ook hoor. Maar neem jezelf niets kwalijk, het leven moet wel leuk blijven natuurlijk.

    Like

  26. Leest dit met cola ingeschonken (de goeie sh*t), pak koekjes ernaast, onderuit op de bank met gtst op de tv… En ben me van geen kwaad bewust 😀
    Goed idee eigenlijk, een bakkie sjips…

    Like

  27. Ik schenk een wijntje in en proost op je. is dat ok? Dat we allemaal mensen zijn en grote en kleine fouten hebben en maken. Pfoeii… en als dit jouw grootste 'fouten' zijn, dan valt het reuze mee 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.