Een nieuw weekmenu.

Vijf keer werd me geadviseerd om een zuurkoolschotel te maken, toen ik vroeg hoe je zuurkool lekker kunt klaarmaken maar dan niet een zuurkoolschotel. Daar moest ik wel een beetje op lachen. Ook de stamppot kwam een paar keer terug. Toch zag ik ook andere, wat originelere recepten voorbij komen en als ik alles uitgeprobeerd heb kom ik daar zeker nog op terug!

Mijn biopakketboer gaf nog een extra impuls aan mijn zoektocht naar originele lekkere recepten met zuurkool door wederom een zakje zuurkool in de blauwe krat te doen. Bof ik even!
Ik maakte toch maar een zuurkoolschotel. Met banaan deze keer, want de varianten met appel en ananas kende ik al. En ach ik at het en genoeg om vervolgens niet meteen een zak chips open te trekken…. 
Ik maakte een veelstegrote portie en at van de andere helft, die te veel was, de heerlijke kaaskorst eraf. De andere helft heb ik in de koelkast gezet en niet, zoals ik meestal doe, in de diepvries. Dat is een saignant teken: gaat het nog gegeten worden of laat ik het verpieteren…??!
Zonnekind moest van dat éne hapje dat ze van me moest proeven, spugen. Zacht gezegd is ze dus nog niet onverdeeld enthousiast….

Voorlopig eerst maar weer even een nieuw weekmenu. 
– Maandag: simpele pasta: fussili met biogehakt, erwtjes en pesto.
– Dinsdag: gegratineerde aardpeer (nog nooit gegeten, leuk!) met rijst en (jawel) zuurkoolsalade.
– Woensdag: indische andijvie met rijst en tofu. Of zo. Ik heb namelijk nog geen tofu en geen zin om daarvoor speciaal naar de winkel te gaan. 
– Donderdag: een creatief recept met zuurkool dat ik nog moet zoeken / teruglezen. Niet uit de oven en geen stamppot. 
– Vrijdag: macaroni met prei, erwtjes en pesto en een stukje kip.
– Zaterdag: paddenstoelenfrittata.
– Zondag: gefrituurde aardpeer en biet met zuurkoolsalade on tha side. 
Nou… dat wordt weer een creatief weekje!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in weekmenu. Bookmark de permalink .

8 reacties op Een nieuw weekmenu.

  1. Anoniem zegt:

    Hoi,
    Ik was helemaal vergeten op je zuurkool vraag te reageren, maar heb een lekker recept wat ik zelf erg verrassend vond, het is alleen niet vegetarisch, hoewel het natuurlijk ook met vegetarisch gehakt zou kunnen en moet wel in de oven. Maar moet 'm toch even kwijt 😉
    je rult gehakt en kruid het met peper, zout, kerrie, chilipoeder, paprikapoeder, en maggi.
    Fruit een uitje en doe daar een schep basterdsuiker bij. Meng dit door het gehakt.
    In een ingevette ovenschaal maak je laagjes: gekookte rijst, de helft van de zuurkool (deze eerst een klein beetje afspoelen), het gehaktmengsel, de andere helft zuurkool en de rest van de rijst.
    20 minuutjes op 180 graden onder een aluminium folietje in de oven.

    Ik heb zelf trouwens een hoop recepten uit de reactie op je vorige blog opgeslagen!

    groetjes Annie

    Like

  2. Jolanda zegt:

    Hahaha, tja, het enige gerecht wat ik inderdaad kon verzinnen was…….juist, een zuurkoolschotel 😉 Daarom reageerde ik ook maar niet 😉
    Wij eten er met z'n tweetjes van, de jeugd blieft het ook niet. Dan gebruik ik de helft van het pakje, en de andere helft gaat tussen de hotdogs (de jeugd zonder, dat snap je). Ben dan ook wel blij dat we het niet elke week hebben, want dan werd het wel erg eenzijdig eten elke week. Dus, ik vind het dapper van je dat je het probeert weg te werken. Hier konden we geen biologische biet meer zien, ik heb het pakket voor onbepaalde tijd stopgezet. Ik wens je een spoedig voorjaar, met een snelle oogst spinazie bijvoorbeeld. Ben je eindelijk verlost van de zuurkool 😉

    Like

  3. Gea Schoeman zegt:

    Broodje knakworst met zuurkool….

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Wat dacht je van zuurkoolstamppot waarbij je de zuurkool eerst gaar stooft in een flinke plens sherry of zoete witte wijn en een flinke klont boter. Smaakt heel anders als wanneer je de zuurkool kookt.

    Like

  5. had ooit een surinaams vriendinnetje… die moeder deed ook dingen met zuurkool. vraag me niet wat precies, maar stamppot was het zeker niet 🙂

    Like

  6. Anoniem zegt:

    zuurkool op z'n hongaars (even googlen) kan ik echt aanbevelen!

    Like

  7. Ikke 3051 zegt:

    Haha, ik weet welke groente er niet in komt in huize mariimma: zuurkool. En wat dan nog? Bij ons in huis mogen we één gerecht echt niet lekker vinden en dat hoeven we dan ook niet te eten. En weet je wat zo grappig is? Eén van de kinderen lustte geen goulash dus kreeg hij in plaats van de vulling de saus aangelengd met water en een bouillonblokje. En nu lust hij het wel. Ik bedoel maar: je smaak verandert elke zeven jaar dus misschien komt het nog. Sterkte met de zuurkool 😉 en groetjes.

    Like

  8. Pingback: Echt niet dat ik inkak hoor. Toch? | Mariimma

Reacties zijn gesloten.