Een nieuwe energieleverancier

Ik kreeg een aanbod van mijn huidige energieleverancier. Blijkbaar loopt binnenkort het contract af en ja, het is een beetje slordig dat ik dat niet genoteerd had…

Bij vergelijkingssites kreeg ik in eerste instantie alleen een maandbedrag en een welkomstkorting te zien, gebaseerd op mijn inschatting van het verbruik per jaar. Zo’n inschatting vind ik best lastig omdat – naar mijn idee – de afgelopen vijf jaar er zóveel veranderd is in mijn leven, en dus ook in mijn energieverbruik, dat ik niet wil uitgaan van deze jaren.
Eigenlijk kreeg ik steeds één bedrag te zien, waarschijnlijk gebaseerd op verbruik vermenigvuldigd met eenheidsprijzen plus leverkosten minus een eventuele welkomstkorting. Ik snap dat dat voor veel mensen heel nuttig is. Maar ik wil gewoon weten wat de prijzen per KWh en m3 zijn. Ik wil die doorrekening zien. Ik wil weten waarop zo’n jaarbedrag gebaseerd wordt. En natuurlijk wil ik óók die welkomstkorting apart zien en weten hoe deze verrekend wordt…

Even doorklikken naar de tarieven (nog steeds onoverzichtelijk) heeft me doen besluiten over te stappen van Budgetenergie naar Eon. Alle tarieven lijken bij Eon lager te zijn en bovendien krijg ik inderdaad die welkomstpremie. Dat zou me op jaarbasis ongeveer 200 euro moeten schelen.

Ik blijf het rare dingen vinden, die vergelijkingssites, omdat ze op mij zo onvolledig overkomen.
Eigenlijk wil ik gewoon een tabel met de kosten per KWh en m3, de leveringskosten en andere bijkomende kosten. En dan meerdere aanbieders in kolommen naast elkaar. Zo’n overzicht is natuurlijk een stuk taart (piece of cake) om zelf te maken in excel en ook het doorberekenen van eventueel verbruik, mét inzicht in álle veranderende getalletjes, is eigenlijk niet zo moeilijk.

Maar… ik ben lui… En stel je voor dat ik zo’n sheet maak en er komt net effe een ander bedrag uit rollen dan wat er onderaan de streep bij de vergelijkingssite staat… Ik zie mezelf al drie avonden staren naar cijfertjes om de bug te ontdekken en dat lijkt me toch nét iets te veel op mijn Echte Werk. Zonder bijbehorend uurtarief ben ik dus toch maar niet aan de sheet begonnen.

Dus pfff…. maar gewoon gekozen zonder te kunnen volgen hoe de doorberekening gemaakt is… Dat is altijd nog beter dan blijven slapen bij een dure aanbieder, zoals ik tot 2014 altijd deed.

We zullen dus over een jaar pas zien of deze overstap inderdaad een goed idee was… in de tussentijd mopper ik nog een beetje na…

.. ….. .. .. . . . ….
…… . . .   …. .. .
… … … …… …..

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in energiezuinig, geld. Bookmark de permalink .

5 reacties op Een nieuwe energieleverancier

  1. Anoniem zegt:

    De prijs per kwh en de prijs per kuub gas is belangrijk> maar ook de vastrecht kosten per maand schelen veel. Gebruik je veel stroom en gas dan kun je soms hogere vaste maandlasten voor lief nemen. Ben je erg zuinig; dan tikken de hogere vastrechttarieven flink door in verhouding. Op de extra bonus verkijk je je snel. Want in de vergelijking nemen ze die al mee. Je betaalt dus eerst meer per kwh en kuub, maar doordat je een bonus krijgt, trekt dat weer recht, en ben je vaak toch wel net iets voordeliger uit. Maar let op: Ben je niet op tijd om te verlengen, dan betaal je daarna dus wel het hogere tarief en dan heb je geen bonus meer, die compenseert. gr Melanie

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    En dit is nou precies waarom ik àlle kosten van àlle elementen die mijn rekening veroorzaken, inzichtelijk wil…

    Like

  3. Meer door minder zegt:

    Op gaslicht.com kun leveranciers met elkaar vergelijken per KWH/m3/vastrecht onder het kopje toon kosten.
    Daarnaast kun ook meerdere leveranciers met elkaar vergelijken.
    Verder wordt de welkomstpremie apart getoond.

    Succes

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Vastrecht is voor elke netbeheerder hetzelfde, te weten 3.25 voor Electra en 3,75 per maand voor gas. er zijn maatschappijen die hogere kosten berekenen, maar dat gaat als winst naar de energiebedrijven zelf. let hier wel op want veel bedrijven , berekenen een lager tarief per kWh en kuub, maar maken hier vette winst op. de prijzen voor variabel stroom en gas zijn op dit moment: 0,2270 per kWh , inc en voor gas 0,6384 per kuub.
    ik ben werkzaam voor een energieleverancier, dus vraag maar raak….

    Like

  5. Anoniem zegt:

    Nog even als aanvulling :prijs voor gas is voor elke regio verschillend. zoveel te verder je van het plaatsje slochteren af woont, zoveel te meer betaal je. Sorry voor het anonieme reageren, ik heb mijn eigen blog. Maar ik wil niet dat míjn lezers weten waar ik werk.vandaar

    Like

Wat vind jij daarvan?

