Uitdagingen aangaan en daarover bloggen

Een paar dagen geleden dacht ik na over nieuwe rituelen rondom carnaval en de vastentijd.

De reacties op dit blogbericht inspireerden me om de komende tijd aan de slag te gaan met nieuwe rituelen. Daarover later meer.

Eén van de ideeën over een alternatieve vastentijd was het uitproberen van nieuwe gedragingen buiten je comfortzone, zoals het je gedurende die veertig dagen wassen met een washandje in plaats van douchen…
Als ik kruidigmeisje een beetje goed inschat, dan vindt zij dit zelf ook wel erg extreem. Ze kwam zelf met hele andere voorbeelden van wat ze zelf deed: jezelf iets nieuws leren, zoals handwerken. Juist niet jezelf iets ontzeggen, maar iets toevoegen aan je leven.
Het voorbeeld van het wassen met een washandje was van een kennis.

Juist deze reactie, en ook de reactie van Gerda die de term “hyperig gedrag” gebruikte, hebben me aan het denken gezet over het aangaan van vrij extreme uitdagingen. Ik krijg er namelijk een beetje jeuk van… Nee, niet van het jezelf iets nieuws aanleren, dat vind ik een heel goed idee. Maar de experimenten buiten de comfortzone… pff ik krijg spontaan bultjes…!

Ik wil echt niemand beledigen hoor, je moet het lekker zelf weten. Goede voornemens vind ik leuk omdat ze je kunnen helpen om je leven wat leuker, gezonder, nuttiger te maken. Maar soms lijkt het gewoon een “uitdaging om de uitdaging” te gaan die zó ver af ligt van je normale leven, dat de kans dat je deze gedragingen integreert in je gewone leven vrij klein is. Zoals jezelf veertig dagen lang met een washandje wassen in plaats van onder de douche. Een maand lang geen chocola eten of cola drinken terwijl je eigenlijk niet de intentie hebt om er echt mee op te houden, op de langere termijn.
Ik heb ook gelezen over mensen die zich voornemen een tijdlang te leven van x euro per dag of een maand lang geen boodschappen doen.
De grappigste uitdaging die ik tegenkwam was iemand die al haar kleding, met uitzondering van 33 kledingstukken, uit haar kast haalde om een seizoen lang alleen die 33 uitverkoren kledingstukken te dragen.

Mensen… waarom zou je kleding die je toch al betaald heb, waar niks mis mee is en die je regelmatig draagt, een paar maanden lang in een doos op zolder leggen?? Alleen maar omdat het kledingstuk nummer 34 is?? Maar… je kunt toch ook zó wel bedenken dat je misschien wel wat veel kleren hebt en met minder toe kunt. Daarvoor hoef je toch niet een seizoen lang kleren die prima draagbaar zijn, werkeloos op zolder op te slaan?!

Ook vraag ik me steeds af: “Ja maar als het jaar of de maand voorbij is, wat dan? Ga je dan weer door op de oude voet?”
Vaak volgen er ook geen evaluaties over hoe het bevalt en wat ervan geleerd wordt. Dat doet me vermoeden dat de levenswijze wellicht toch als een nachtkaars is uitgegaan in de tussenliggende periode…

Voor mij zijn dit soort blogjes heel leerzaam. Ook ik neem me dingen voor. Check dit lijstje maar eens… En ja, ook ik probeer soms dingen uit en speel af en toe met de gedachte om iets radicaal “out of the comfort zone” te veranderen. Sommige veranderingen voerde ik door, zoals bijvoorbeeld het verkopen van mijn auto en in plaats daarvan fietsen naar het werk. Ook het budgetteren was voor mij best een grote verandering.
De meest radicale veranderingen die ik overweeg, schiet ik gelukkig een uurtje later alweer af. Ik ken mezelf inmiddels wat betreft het opvolgen van dit soort goede voornemens en begin er niet meer aan. Ik zie mezelf al staan met dat washandje, mooi niet hoor! En ja, ook was ik mijn haar gewoon nog met shampoo en heb ik inmiddels besloten om daar niets aan te veranderen…

De combi van voornemens maken en daarover bloggen snap ik: ik merk zelf dat ik, doordat ik blog, beter bij de les blijf in mijn pogingen mijn leven op sommig gebied wat bij te draaien zodat ik gelukkiger in het leven sta.
Het lezen van andere blogs over deze onderwerpen brengt me regelmatig op ideeën die me helpen om “op koers te blijven”. Zo stelde ik onlangs een “weggeefbudget” vast en dat idee kreeg ik van de zinkende surfer en het rijke wijf.

Ook vind ik het erg leuk om te lezen over bijvoorbeeld experimenten met wasbaar maandverband. Wasbaar maandverband uitproberen is – voor mij tenminste – nuttiger en praktischer dan een tijd lang maar 33 kledingstukken in je kast hangen…. Net zoals altijd iets minder eten en snoepen en regelmatig naar je werk fietsen in plaats van met de auto, naar mijn idee méér goed doet voor je lijn en je gezondheid dan een maand lang een of ander extreem dieet….

Die voornemens als “een maand geen boodschappen doen”, “33 kledingstukken in mijn kast” en “een kastje per dag” lijken een beetje een hype te zijn dit voorjaar, of misschien is dat al veel langer het geval en valt het me gewoon de laatste tijd wat meer op. Wat bezielt deze mensen?
Nogmaals, voel je niet beledigd… Het past misschien wel bij jou maar niet bij mij. En ja, ik lees graag over een maand – of eerder – wat je geleerd hebt van jóuw uitdaging en of het je gelukt is het vol te houden!

Nota bene: nee, ik ga niet overstappen op wasbaar maandverband. Ik vind maandverband sowieso erg oncomfortabel namelijk, geef mij maar een tampon!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

18 reacties op Uitdagingen aangaan en daarover bloggen

  1. Het is volgens mij inderdaad een beetje een hype op dit moment om uitdagingen aan te gaan. En dat noem je dan challenge. Bij voorkeur over een periode van 30 dagen.

    Op zich een mooie manier natuurlijk om je leven eens anders aan te pakken. Maar net als met Bucket Lists snap ik niet altijd waarom dat met zoveel bombarie moet.

    Huisvlijt

    Like

  2. Mariimma, jij gaat regelmatig buiten je comfort zone: kijk maar naar je auto->fiets actie. Net 1 stapje buiten je comfort, en dan uitproberen. Dat is de truuc. Dat de comfortzone voor andere voor andere mensen ergens anders ligt, en dat je daar nieuwswaardige blogs van krijgt, tja. Da's voor hen.
    Al heb ik het verhaal van het “douchevasten' gebruikt om mijn eigen doucheverbruik te kwarteren, na wat experimenten (waarbij de washand ook de deo bijna heeft weggewerkt). Maar 40 dagen zonder, nee. Dat had je goed ingeschat. 😀
    Hou het inderdaad lekker bij dat ene stapje dat jij wilt zetten. En blijf lekker rondkijken en uitprobreren. Maar deze tijd van het jaar, als het begint te kriebelen, zijn wel prima die kriebelenergie te gebruiken voor uitprobeeracties. Ik ben benieuwd waar je mee komt.
    (Tipje maandverband: neem een merk met fleece aan de binnenkant. Ik weet dat dat perfect voelt, ook tijdens fietstochten in de zomer, en ik hoor veel mensen over het goede gevoel en de goede functie)

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Je hebt gelijk….. toch waren dit voor mij geen “challenges” maar gewoon – hoppa – veranderingen. Misschien is dat voor de dames die die uitdagingen aangaan waarover ik schrijf, ook zo en interpreteer ik het gewoon anders. Dat zou zomaar kunnen.

    Ik ovnd trouwens gisteren je blog pas, stiekemerd! 😉 . Was leuk om te lezen en ik heb je meteen in mijn volglijstje gezet.

    Like

  4. Pennie Wijs zegt:

    Waarom een washandje? Ik zou zeggen: 40 dagen helemaal niet wassen, dát is pas een uitdaging ( ook voor huisgenoten, collega's, enz.)

    Like

  5. izerina zegt:

    Soms glimlach ik om de uitdagingen. Het is vaak gedrag,dat in mijn vroege jeugd normaal was. Wij hadden geen douche en kregen één snoepje per dag

    Like

  6. Jolanda zegt:

    Ik zie het meer als een mooie start met iets maken, natuurlijk in de hoop dat zo'n nieuwe gewoonte langer stand houdt dan de voorgenomen periode. Want iets voor altijd doen lijkt soms zo onoverkomelijk. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk als je het bv. over een maand geen chocolade eten hebt. En daarna?…….denk ik dan meteen. Toch zal je bij mij waarschijnlijk dit jaar wel een aantal van dat soort uitdagingen tegenkomen, en natuurlijk hoop ik dan dat dit voor mij een blijvende verandering oplevert. Een maandje geen social media liep bij mij op een fiasco uit (en laat ik nu ook los, want blijkbaar wil ik het toch niet missen), maar de eerste maand boeken lezen in de avonduren pakte prima uit, en ik lees nog steeds. Volgens mij ben jij meer van de rigoreuze aanpak 😉

    Like

  7. Pennie Wijs zegt:

    Maar het leven was vroeger ook één grote uitdaging, Izerina!
    Nu hebben mensen blijkbaar veel tijd over om malle dingen te verzinnen…

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Haha rigoreus is my middle name!

    Maar soms probeer ik ook gewoon eerst een maandje iets uit. Het weekmenu bijvoorbeeld. Dat leek mee aanvankelijk helemaal niet bij me passen maar ik zag wèl de voordelen. Dat experiment viel dus heel positief uit, ik werd er gewoon door verrast.

    Like

  9. Nou neeeee, je meent het toch niet echt dat je je haar nog met shampoo wast? Shampoo! Dan eet je vast en zeker ook af en toe lasagna? ☺ Ook hier geen fratsen met een beperkt of maximaal aantal kledingstukken, ook ik gebruik nog gewoon shampoo (jaaaaaa!), eet niet alleen maar biologische brocollitaart gezoet met dadels en ik mag ook nog gewoon lekker internetten van mezelf… Erg he?
    Maar… ook ik ben nogal rigoreus en drastisch… Momenteel heel veel aan het opruimen, niet omdat het moet of omdat het hip is. Zelfs niet omdat het kan, maar om mijn leven te vereenvoudigen. En dat werkt en werpt z;n vruchten al af tijdens het opruimproces. Maarre, ik blijf lekker douchen, eenvoudiger wordt het niet…

    Like

  10. Anoniem zegt:

    Ik doe mijn voordeel met de zaken die wat opleveren voor mij. Koud afdouchen vond ik na een week echt niet meer leuk en heb ik afgezworen (gezond of niet… brrr. ik vind het niks!) Het 5/2 dieet, waar ik me in verdiepte voor man, vanwege zijn hoge bloeddruk, daarentegen volg ik nu al bijna 2 jaar en heeft me erg veel goeds gebracht. Ondanks dat ik het met regelmaat nog heel moeilijk vind. (man heeft er niets mee gedaan, niks voor hem) Dagelijks meer groente eten bracht me ook veel, dochter wou hier graag in mee, andere gezinsleden liever niet. Prima oplossing voor gevonden, die we nu ook alweer bijna een jaar volhouden en ons goed bij voelen. Geen echte voornemens, maar gewoon ergens interesse voor hebben en kijken of ik me er goed bij kan voelen. Wat weinig moeite kost of voldoende oplevert, blijft vanzelf hangen. Daarnaast snoep ik heerlijk soms teveel en zet af en toe de verwarming hoog, omdat dat zo lekker luxe voelt!

    Like

  11. mm-iirraah zegt:

    ….. en het is goed voor het milieu, goedkoop, natuurlijk en spaart nog tijd ook…!!!

    Wát een top idee…!!

    Like

  12. Dag Maiimma,

    Intussen lees ik een poosje mee hier en ik zie dat je veel dingen aanpakt en overdenkt.
    Dat vind ik erg leuk om te volgen.
    Soms doe ik mee aan hypes omdat ik hoop dat ik er iets aan heb maar meestal is dat niet het geval.

    Like

  13. Min of Meer zegt:

    Ik zit continu in mijn eigen hype omdat ik continu van alles verzin om mezelf en het leven te verbeteren. Erg vermoeiend kan ik je zeggen.
    Die hypes leef ik na omdat ik dan iets blijvend wil veranderen. Zo stopte ik 5 jaar geleden met suiker en ben nog steeds suikervrij.
    Maar niet alles bevalt, soms is het ook iets uitproberen en ontdek ik dat het niets is voor mij…

    Like

  14. Janne zegt:

    Mijn grootste uitdaging ben ik 43 jaar geleden aangegaan: ik trouwde, iets wat ik nooit van plan was geweest!
    De zwaarste uitdaging voor mij was: stoppen met roken. Ik rook nu al bijna 15 jaar niet meer!

    Like

  15. mm-iirraah zegt:

    Bedankt voor het compliment.

    Like

  16. Mammalien zegt:

    Stond laatst een mooi artikel in de Volkskrant geloof ik over waarom je vooral niet uit je comfortzone moet willen komen…

    Like

  17. mm-iirraah zegt:

    Ja heb ik gelezen! En gewoon iets een probleen vinden, niet roepen dat je in oplossingen denkt.

    Like

  18. uitdagingen om jezelf wat te ontzeggen vind ik meestal niet echt positief. ik zoek het meer in de verrijkende hoek: beter voor mijn lijf zorgen, beter voor mijn hoofd zorgen. het is niet zozeer een eindige uitdaging, meer een poging tot attitudeverandering. w.b. kastje per dag, dat pikte ik een paar jaar terug op en gebruikte het toen als poets/opruim routine. Zo pak ik het nu ook weer op, om het weer in de routine te brengen in het huishouden, en niet als 'dit jaar ruim ik mijn hele huis op'-project.

    Ik stoor me bij voornemens meestal aan de hoeveelheid spullen die er weer voor aangeschaft worden, waarvan iedereen eigenlijk weet dat ze binnnen de kortste keren op de stort/kringloop/marktplaats/rommelzolder terecht gaan komen. Mijn gouden regel bij dit soort dingen is: hou het eerst maar eens een jaar vol, voor je verdiend hebt om er geld aan uit te mogen geven. Zo heb ik nu bijvoorbeeld geen geld in een sportschool gestoken, maar moet ik het eerst maar eens op de gewone fiets bewijzen. Ook geen kekke sportkleertjes nodig 😉

    Like

Wat vind jij daarvan?

