Over middelen en doelen in het leven

Een dik jaar geleden ontsloeg ik mijn laatste twee vaste teamleden met een inhoudelijke baan. Dat was een helse tijd omdat de aanleiding om ze weg te sturen nu niet echt een positieve was en ik er compleet door overvallen werd.
In eerste instantie dacht ik dat het heel zwaar zou worden om al het werk dat we met zijn drieën deden (zij tweeën fulltime en ik parttime), in mijn eentje uit te voeren maar het tegendeel bleek waar. Ja: ik draai minder omzet omdat ik minder opdrachten uitvoer per jaar.Maar aangezien zij er beide niet meer zijn, betekent dit dus dat ik 60% van het werk doe in 25% van het aantal werkuren. U begrijpt dus, dat één en ander veel efficiënter uitgevoerd wordt nu ik alles zelf doe dus dat ik per saldo meer inkomen overhoud aan ieder uur dat ik werk.

Daar komt nog bij dat de flexibiliteit van mijn werkomstandigheden en rooster sterk is toegenomen. Ik kan uitslapen, ik kan een dagje thuis werken zonder dat iemand me mist of daar iets van vindt. Ik werk tegenwoordig veel in de avonduren zodat ik overdag tijd kan besteden aan leuke dingen doen, moeder zijn of het huishouden. Ook werk ik regelmatig een dagje thuis en kan dan tussendoor even snel een wasje draaien of de vaatwasser uitruimen, waardoor ik het gevoel heb veel minder tijd kwijt te zijn aan huishoudelijke taken.
Als het nodig is werk ik nog steeds 50 uur in een week terwijl ik toch nog vier dagen per week niet werk. Zes avonden extra werken is immers toch nog altijd 24 uur: uren die ik anders gebruik door tv te staren…

Maar toch… toch…. betrapte ik mezelf er gisteren op dat ik op mijn zogenaamd vrije dag de hele ochtend bezig was met werk en huishoudelijke taken, terwijl ik Zonnekind aanspoorde om toch vooral alleen te spelen omdat mama het te druk had…. Want tja die éne opdrachtgever vervroegde de deadline waardoor ik met spoed nog even vanalles moest afronden en opsturen… En oh ja de vaatwasser moest uitgeruimd, de was opgevouwen, er moest gestofzuigd worden en de bedden moesten verschoond.

Fijn toch, dat mijn meisje zo lekker makkelijk is en zo goed alleen kan spelen? En omdat ik toch écht écht even moest bellen met die andere belangrijke opdrachtgever, zette ik maar even de tv aan en liet ik mijn kleine meisje beloven dat ze héél héél muisjesstil moest zijn als mama aan het bellen was. Want mama moest even Belangrijke Zaken Bespreken…

….

Gelukkig was daar een “Hee waar ben ik nu eigenlijk helemaal mee bezig??!” moment.

Ze is nu drie en volgend jaar gaat ze naar school. Dan zal ze nooit meer drie zijn en dan hebben we minder vrije dagen, samen. Ze is zó leuk en zo lief, zo vrolijk en bijzonder. Waarom ben ik dan nu aan het stofzuigen in plaats van te genieten van haar??!

Dus na de lunch was het “wij-tijd”. We gingen naar de dierentuin. Ik vergeet altijd dat ik dat eigenlijk niet moet doen omdat ik toch bij meer dan de helft van de dieren, me bedenk dat ze helemaal niet zo horen te leven: opgesloten in een te kleine leefruimte en tentoongesteld aan mensenmassa’s….
Maar goed. We waren er nu toch. Ik zette me erover heen, beloofde mezelf dat dit de laatste keer zou zijn en oh wat hadden we een leuke tijd. Zonnekind mocht helemaal zelf bepalen welke kant we op zouden lopen en hoe lang we overal bleven. De spookjesvissen zijn haar favoriet: de roggen. Maar toen ze vervolgens de giraffen van dichtbij zag, in hun binnenverblijf, wist ze het zeker: ze wil later een giraf worden. En ja we aten frietjes. En ook hadden we een lekker fruitje bij ons en wat koekjes van thuis, zodat ik niet ons hele leukedingendoenbudget er in één middag doorheen zou jagen…

Het is zo simpel af en toe. Bedenken wat écht belangrijk is in het leven daarvan genieten.

Werk en ook het huishouden zijn een middel, geen doel. Dat ik het maar nooit moge vergeten!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in genieten, leukedingendoen, singlemum, werk, Zonnekind. Bookmark de permalink .

8 reacties op Over middelen en doelen in het leven

  1. Herkenbaar, en dan werk ik niet eens, maar wel vaak druk met het huishouden, buiten-/beestenboel.
    Ik had gisteren zo'n besef momentje als jij beschrijft. Zoonlief was een dagje vrij van school (dochtertje was spelen) dus heb ik hem de baas gemaakt die dag. Hij mocht mijn kleren uitzoeken, mijn gezicht werd onder de plakband geplakt, hij versierde me met diverse kettingen en zo gingen we naar de bieb, want hij wilde een dino-boek lenen. De gekke blikken nam ik graag voor lief, want het schatje genoot. Als afsluiter samen koekjes gebakken en een heerlijke dag gehad. En dan denk ik: dat moet ik vaker doen….om vervolgens deze hele ochtend te hebben besteed aan administratie en uitzoek/regel dingen, terwijl dochterlief lief alleen aan het spelen is……

    Like

  2. izerina zegt:

    Soms ben jezelf een strenge baas.

    Like

  3. Anoniem zegt:

    Soms is een schoonmaakhulp twee uurtjes per week ofzo, ook fijn, zeker als je dan thuiswerkt.
    Was,afwas,stoffen zuigen afnemen,badkamer en wc…voor dat soort basicdingen.

    Fijn dat je vrij snel besefte dat dochter nog maar korte tijd heeft voor ze naar school moet/mag.
    Goed dat je door dat besef ook actie ondernam! Volgende week weer? Naar t zwembad ofzo?

    Groet,Greet

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Ja volgende week zéker weer…!

    Like

  5. Misschien is het een optie om iemand in dienst te nemen voor je huishoudelijke werk. Scheelt veel quality time met je dochter en veel goedkoper dan een medewerker.

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Best een goed idee. Maar eerst wil ik toch nog echt nog een tijdje mijn huidige uitgavepatroon (inclusief alle besparingen van het afgelopen jaar) een tijdje volhouden. Ik moet gewoon een keertje 's avonds met mijn luie r**t die bank af… 🙂

    Like

  7. Kleine meisjes worden groot. Geniet ervan. En een hulp zou ik overwegen bij een vol bestaan

    Like

Wat vind jij daarvan?

