Carnaval en vasten nieuw stijl?

Ik groeide op in het zuiden. Met een moeder die nog een pittig katholieke opvoeding genoten heeft (die ging iedere dag naar de kerk, als kind). Een aantal van de katholieke tradities gaf ze (en ook mijn vader trouwens, die ook een katholieke jeugd kende) aan me mee.

Dus ja: ik werd gedoopt, ik deed mijn communie. Kerst was een dingetje. Pasen ook.

En ja…. wij vierden carnaval. Wat was dat leuk: het verkleden, liedjes zingen, hossen, naar de optocht kijken etcetera.
Later, toen ik puber was, was carnaval bij uitstek het moment om een nieuw imago uit te proberen, voor het eerst te zoenen en voor het eerst alcohol te proberen. En ik keek niet meer naar de optocht maar liep zelf mee: met de harmonie speelden wij de liedjes.

Inmiddels woon ik meer dan 20 jaar tússen de rivieren en ben ik carnaval ontwend geraakt.

Dat geldt niet alleen voor carnaval. In de loop der tijd kreeg het geloof en de kerk een steeds kleinere plaats in mijn leven: dat begon al tijdens mijn jeugd, waarin het kerkbezoek zich steeds meer beperkte tot bruiloften en begrafenissen.
Ik vind dat niet zo erg, sterker nog ik heb helemaal niets met het geloof: er komt naar mijn idee vooral oorlog en misverstand van. Mensen die denken dat zij naar de hemel gaan en  anderen, die geen lid zijn van hun clubje, naar de hel bijvoorbeeld. De gelijkhebberigheid en beterweterigheid (wat nog erger is dan betweterigheid….) oh wat heb ik daar moeite mee. Het hullie en jullie, bah..!

Toch heeft religie ook wel mooie kanten. De rituelen, namelijk.
Ik houd wel van een ritueeltje op zijn tijd. Het geeft mensen houvast in moeilijke tijden, het geeft mensen de ruimte om mooie tijden met elkaar te delen en het geeft mensen structuur in het leven. Daar ben ik dus wél van, op zijn tijd… Structuur maakt dat er tussendoor chaos kan zijn zonder dat je verzuipt en ja, ook dáár ben ik van.

Carnaval als moment in het jaar om uit je rol te stappen en op gelijkwaardige basis om te gaan (iedereen loopt immers voor schut…) met mensen die in het “werkelijke leven” “boven”of “onder” je staan, dat is leuk.

Dan de vasten…. Ook daar heb ik ervaring mee, in mijn kindertijd. Niet echt extreem gevast, hoor…
Er was sowieso al niet veel snoep aanwezig. Tijdens de vastenperiode werd dat nog een streepje minder. Áls we al snoep kregen spaarden we het tijdens de vasten op om het alleen op zaterdag op te eten.
Raar genoeg lijkt inmiddels het omgekeerde aan de hand te zijn: al ruim vóór carnaval liggen de chocolade-eitjes in de buurtsuper en lijken we aangemoedigd te worden om juist niet te matigen. Tja. Commercie….

Nu ik het geloof helemaal afgezworen heb, ben ik op zoek naar andere tradities. Ik heb er al een paar: tijdens de kerst vooral de midwinter en terugkeer van het licht vieren, bijvoorbeeld. Midwinterkamperen.

En carnaval? Ik weet het nog niet… Zonnekind heeft uitbundig verkleed, geschminkt en gehost op het kinderdagverblijf, de afgelopen dagen en ze genoot daar zó van dat het verkleden zal blijven.
Op basisscholen in mijn stad wordt het ook gewoon gevierd, dus dit ritueel zal wat dat betreft blijven…
Omdat carnaval in het vroege voorjaar valt, ga ik ook eens nadenken om er wat seizoensrituelen bij te bedenken. Carnavalsvakantie heet niet voor niets ook krokusvakantie, immers…
Wie weet kan ik daar ook de vasten-periode bij betrekken: van oudsher was carnaval het feest waarin de laatste vleesvoorraden werden opgegeten; later kwamen daar ook de alcoholvoorraden bij…

Opruimen is sowieso erg aantrekkelijk in het voorjaar: veel bloggers waaronder ook mijzelf zijn er druk mee. Dus ja. Iets met opruimen, voor de laatste keer spelen met bepaald speelgoed, weggeven van wat over is etcetera lijkt me een leuk alternatief voor het échte vasten.
Het vieren van een feestje omdat het langer licht is en de zon kracht begint te krijgen, ook een goed idee…!

Na het overweldigend aantal tips van gisteren durf ik het bijna niet te vragen… maar…. zijn er nog mensen die carnaval en de vastentijd / het voorjaar met niet-religieuze rituelen vieren?
En wat doe je dan?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, opruimen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Carnaval en vasten nieuw stijl?

  1. Anoniem zegt:

    Ik maak een lentetafel, een seizoenstafel dus. Met schaapjes en gele kaarsjes en een pot krokussen. Beetje afgekeken bij de antroposofische hoek, die ook veel met vieringen doen.
    En de voorjaarsschoonmaak…ruimte maken. Later kwam daar ook bij dat ik de vastentijd gebruikte om minder tv te kijken, en zo tijd en ruimte te scheppen om meer creatiefs en spelletjes te doen en naar buiten te gaan. Elke winter sluipt die tv er toch weer een beetje in.

    Groet,Greet

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Tja..het is ook niet voor niets de meest noordelijke stad van het zuiden en de meest zuidelijke stad van het noorden.. Een beetje vlees noch vis dus eigenlijk. Van carnaval heb ik weinig gemerkt dit jaar, dit in tegenstelling tot mijn jeugd in het zuiden des lands. Maar met ouders uit het noorden had ik er eigenlijk ook nooit echt wat mee, dus feitelijk zit ik hier precies op mijn plek!
    Met (actief belijden van) religie heb ik ook niet veel, behalve dan dat ik soms met bewondering naar anderen kan kijken. Het enige (niet religieuze) ritueel is dat ik zo rond deze tijd (eind februari, ik heb het nu echt wel weer gehad met die winter) zin krijg de lente in huis te halen. Ik doe dat door lekker wat bloeiende bollen neer te zetten, vorig jaar had ik blauwe druifjes en dit jaar zijn het narcissen.

    Groetjes Lily

    Like

  3. Ik doe niet aan carnaval en eigenlijk ook niet aan de Vastentijd. Terwijl ik dat wel een mooie gedachte vind!

    Huisvlijt

    Like

  4. Als de groene sprietjes beginnen, dan doe ik aan goede voornemens. En meestal maak ik daar wat concreets bij (knutsel/haak/brei) om het concreet en herinnerbaar te maken voor mezelf. Dat knutsje staat dan op een tactische plaats (auto, handtas, tandenborstel) om me elke dag aan mn goede voornemen te herinneren. Dat is geen vasten (iets NIET doen), maar meestal iets aanleren of focussen (iets WEL doen). En 40 keer iets doen maakt het een gewoonte…..
    Ik hoorde ook van iemand die in de vastentijd een experiment doet en daarbij iets nogal apart doet (buiten de comfort zone): 40 dagen alleen washand-wassen en niet douchen, 40 dagen geen alcohol, etc. Daarna vind ze meestal een manier om de goede zaken uit het experiment vast te houden en de rest… tja… het was een experiment he.

    Like

  5. Jolanda zegt:

    Dat zoeken naar eigen tradities, dat klinkt me bekend in de oren. Ook ik ben opgegroeid met de katholieke tradities en rituelen, en behalve dat ik het nog steeds mooi vind heb ik ook niets meer met het kerkelijke. Met dezelfde redenen als jij. Maar ik mis ook wat, zeker met al die feestdagen, en heb daar tot op heden nog geen vorm aan kunnen geven. Want Kerst is niet zo maar kerst, en datzelfde heb ik met Pasen bijvoorbeeld. Veel mensen maken er vreetfeesten van, maar dat past in mijn ogen ook niet. Ben dan ook erg benieuwd hoe jij daar vorm aan gaat geven, nu met de vastentijd. Al deden wij daar vroeger eigenlijk ook niet echt aan, dat vond mijn moeder volgens mij te lastig 😉

    Like

  6. Yelena Yeli zegt:

    Ik heb ook een katholieke opvoeding gehad vol met tradities. Bij mij was het gevolg dat ik niks heb met tradities en allergisch ben voor allerhande regeltjes. Als kind had ik dat al. Zongen we het liedje over Kortjakje. En dat vond ik destijds zo'n sneu liedje. Ben je de hele week ziek en zondag niet, moet je ook nog naar de kerk…..:D

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Zo'n tafel die vol staat met “prullen” – hoe mooi dan ook – is niks voor mij. Een tafel is om aan te zitten en spullen op te leggen die je op dat moment gebruikt… Maar… misschien wel ergens een muurversiering in lentesfeer….

    Grappig: ik kom altijd weer in de antroposofische hoek uit wanneer ik op zoek ben naar andere manieren om seizoenen en dagen te vieren. Supertip dat je me daar even aan helpt herinneren. Toch maar eens wat boeken uit de bieb lenen hierover….:-)

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Ja superleuk…! De krokussen staan al fleurig te wezen in de tuin. Fijn hoor, iedere dag begroet te worden door het vroege voorjaar als je thuis komt van werk of boodschappen doen…!

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    Leuk. Ik merk alleen dat ik een beetje allergisch word van alle bloggers die al die goede voornemens maken: een week/maand geen boodschappen doen, een kastje per dag, bepaalde voedingsmiddelen een maand niet eten…

    Het blijft een goed idee maar niet voor dit jaar. Erover lezen is voor mij even genoeg… 🙂

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    Ik hoop dat we elkaar verder kunnen helpen!

    Like

  11. Zo'n 'allergie' heb ik ook, al dat hyperige gedrag. Je kunt beter het hele jaar door dit soort dingen met mate doen, lijkt mij. En je niet gelijk schuldig voelen als je eens uit de band springt, want dat hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

    Like

  12. Anoniem zegt:

    Kortjakje is een spotliedje. De dame-met-de-onbetamelijk-korte-bovenkleding ligt de hele week in bed (maar niet alleen 😉 ) / is de hele week dronken, en gaat 's zondags naar de kerk om te biechten, met een gezangenboek met zilverbeslag, verdiend met haar 'baan'.

    Like

  13. Mammalien zegt:

    Ik heb het niet zo op rituelen. Misschien meer dan ik zelf wil toegeven, maar dan wel die van onszelf en niet de door kerk of commercie opgedrongen rituelen. Het idee achter vasten vind ik wel weer aardig. Maar heb het nog nooit gedaan…

    Like

Reacties zijn gesloten.