Weekmenu: hoe maak je zuurkool lekker klaar???

Daar is ’t ie weer… het nieuwe weekmenu….!

Tja. Ik heb dus weer wat groenten in mijn pakket gekregen waar ik niet zo goed mijn weg mee weet…. Zuurkool bijvoorbeeld. Die hoopt zich op. Verhuisd van het groentepakket naar mijn voorraadkast om daar te blijven liggen. Tot er een zakje bij komt. En nog eentje…

En (alweer…) rode bieten. Ik frituurde ze al tot frietjes. Een hoop werk voor een redelijk resultaat, maar niet voor iedere week. Ik maakte er stamppot van met wat appel erdoor. Zes en een halfje. Hooguit…

Tja…. niet mijn groente….

Ook van bloemkool word ik niet echt creatief, hoewel de bloemkoolstamp met heel veel knoflook en geitenkaas, die ik gisteren at, toch wel erg lekker was….

Mocht u nog een suggestie hebben lieve lezer, dan houd ik mij aanbevolen! Ik ben niet zo van de standaard maaltijden als aardappelen met een stukske vlees en wat geroente… En de ovenschotel zuurkool ken ik natuurlijk ook al.

Wij eten géén varkensvlees en graag vegetarisch.

Mijn vriend G00gle suggereerde me om een salade te maken van bieten en zuurkool. Twee vliegen in één klap en wie weet maken twee minnen een dikke plus. Dat gaan we dan maar proberen. Voor de lunch of zo… want beide soorten groenten krijg ik er bij mijn minimeisje niet in (en nee ik geef haar geen ongelijk…).

En verder….?

  • Maandag (gisteren dus) Bloemkoolstamp met veel knof en geitenkaas en samen één bio chipolataworstje.
  • Dinsdag Roergebakken knolselderij met bietjes en kip met heel veel peterselie. Om de smaak van de bietjes te verbloemen. 
  • Woensdag Als lunch salade van zuurkool en rauwe bietjes, ’s avonds kikkererwtensoep. 
  • Donderdag Als lunch knolselderijsalade met olijven. ’s Avonds een hopelijk orgineel recept met zuurkool. Anders toch maar die standaard zuurkoolschotel met fruit erdoor, biogehakt en aardappelpuree.
  • Vrijdag Fussili met zalm en erwtjes.
  • Zaterdag Als lunch pitabroodjes met falafel en (ja alweer….) zuurkool. ’s Avonds een makkelijke maaltijdsoep uit de diepvries.
  • Zondag Frietjes? Ik heb dan mijn nieuwe groentepakket al, wie weet zit er iets inspirerends tussen! 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in eten, weekmenu. Bookmark de permalink .

36 reacties op Weekmenu: hoe maak je zuurkool lekker klaar???

  1. Pennie Wijs zegt:

    Bietjes koud in stukjes snijden. Mengen met stukjes zure appel (bv granny smith), fijngesneden rauwe ui en geitenkaas. Scheutje azijn en olijfolie toevoegen. Walnoten overheen strooien. Heerlijke salade.

    Zuurkool: als je niet zo van die smaak houdt: even afspoelen. Mengen met zoete vruchten: ananas, rozijnen, tutti frutti, goudreinet. Eventueel ook een preitje er doorheen fruiten.

    Like

  2. Zuurkool gaat (met fruit zoals Pennis wijselijk adviseert) in een ovenschotel: aardappelpuree, zuurkool, zoetigheid, nagelkaas, aardappelpure. Eventueel nog kaas er op. Goed doorwarmen (en ev. gratineren)
    Er schijnt ook een redelijke zuurkoolsoep te zijn.

    Bietjes poffen (recept spaarcentje), of rauw (carpaccio achtig) of in salade met noten en/of vis. Of borscht=soep.

    Like

  3. Huismutsje zegt:

    Zuurkool hier ook in een overschotel. Met wat (zelfgemaakte) appelcompote erdoor. Aardappelpurree erover. Heerlijk.
    Bietjes vinden wij lekker als salade, met appel, augurk beetje mosterd en mayonaise. Evt. een uitje erbij.

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Kijk eens op de volgende website : www. smakelijck.nl. Er staat zojuist weer een zuurkoolrecept op . En als je de receptenindex opent zie je nog veel meer! En nog eens 'biologisch' verantwoord ook.

    Like

  5. Anoniem zegt:

    Lijkt me leuk, zo'n groentepakket! Lekker op zoek naar recepten. Ik eet bloemkool het liefst uit de oven: http://www.mjandhungryman.com/roasted-cauliflower-tomatoes-chickpeas-with-indian-spices/

    Groetjes, Jantine

    Like

  6. Christina zegt:

    Voor de zuurkool: hartige zuurkooltaartjes, recept hier te vinden: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R669582/hartige-zuurkooltaartjes
    Voor de bieten: maaltijdsalade met veldsla en chevre chaud, recept: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=567713
    Ik hoop dat de links werken, succes ermee.
    Wel leuk, zo'n groentepakket.

    Like

  7. Pampas zegt:

    Voor de bieten: Risotto met bietjes, geitenkaas en walnoten. Smullen! En de zuurkool inderdaad in een ovenschotel, hier met rookworst (in plakken onderin), ananas en aardappelpuree, met geraspte kaas er over. Heerlijk!

    Like

  8. Anoniem zegt:

    Bietjes koken (ongeschild) tot ze zacht zijn. Laten afkoelen, schil er af halen, in blokjes snijden en mengen met
    een beetje mayonaise. De kleur is heel mooi en meestal zijn de bietjes lekker zoet. Veldsla kan er ook bij.

    Het is mij nog nooit gelukt om zuurkool lekker klaar te maken, of we zijn er gewoon geen fan van 🙂

    groetjes, Roos

    Like

  9. Anoniem zegt:

    Ik zie dat je zo heel af en toe wat vlees eet, wat dacht van je van een verantwoorde hotdog (kan bv een chiploata worstje zijn ) met zuurkool en een rode saus. De bloemkool kun je ook ipv rijst eten (heel fijn make en superkort koken) met een groentecurry erbij.
    Eet smakelijk, JBR

    Like

  10. Anoniem zegt:

    Misschien is een groentepakket niet zo geschikt voor jullie. Is het een mogelijkheid dat je bij de leverancier gewoon kunt kiezen wat je wilt?
    Een poosje geleden had ik ook een pakket, voor mij was dat teveel. Ik ga nu 1 x per week naar de boerderij toe en haal daar mijn groenten.
    Groetjes
    See

    Like

  11. sillie zegt:

    Hoi ik heb een vriendin die paleo eet en daar maak ik dan vaak nasi voor met “bloemkoolrijst” (google en je weet alles) echt lekker en je proeft de bloemkool echt niet als…ehm (smerige) bloemkool 🙂
    Rode bietjes kun je ook een heerlijke maaltijd soep van maken (bv deze is echt heerlijk en ik staafmixer de hele boel en dan eten alle kindjes het ook wel op 🙂 :http://www.boodschappen.nl/recepten/bietensoep-met-gember-en-kokosmelk/)
    Zuurkool maak ik vaak als volgt (naast de gewone stamppot met ananas) . Shoarmavlees roerbakken en op het laatst extra wortel(geraspt ) en crème fraise er door heen roeren dan aardappelpuree met geraspte kaas erover 15 min in de oven 200 gr

    Like

  12. Anoniem zegt:

    🙂 Wij eten géén varkensvlees… Maar wel chipolataworstjes!

    Like

  13. Anoniem zegt:

    Zuurkool: zuurkoolstamppot Hawaï (zal wel niet de juiste naam zijn maar zo noemde mijn moeder het altijd om het aan ons te 'verkopen'). Aardappelpuree + zuurkool (even goed afspoelen zwakt de smaak al behoorlijk af) + ananas (liefst vers maar uit blik kan ook) + eventueel een rode paprika (niet voor de smaak maar anders wordt het zo'n gele brei) + kaas, héééél véééél kaas want trekt het geen draden dan heb je te weinig kaas (de soort maakt eigenlijk niet uit, meerdere soorten is nog lekkerder). Optioneel kunnen er spekjes door maar ik snap dat dit geen optie is, zelf had ik ze laatst niet in huis en deed er rul uitgebakken rundergehakt met flink wat gesnipperde ui bij (en dat beviel mij ook goed). Misschien dat ook vegetarisch gehakt een prima oplossing is (ook eventueel vanwege het doorbreken van de visuele gele brei).

    Bieten: http://allrecipes.nl/recept/12419/rode-bietensalade.aspx
    Alleen vervang ik voor de lunch de aardappel door pasta (meestal fusilli) want ik belief geen aardappel bij mijn lunch (geen idee waarom maar het smaakt mij dan niet). In geval van avondeten, met stokbrood en soep, zijn heel klein gesneden blokjes jonge kaas ook een aanvulling (misschien dat andere kaassoorten ook kunnen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd).

    Nu nog even de bonus ronde.
    Bloemkool: romige bloemkoolsoep met grove mosterd (en ham of champignons)
    Dat is de enige keer dat ik bloemkool at in een vorm waarvan ik dacht 'eigenlijk best lekker'. Ik heb het recept alleen helaas niet. Mijn tante heeft het gemaakt voor een familiedag. Ze had met coburgerham voor de vleeseters en met uitgebakken champignons voor de vegetariërs. Internet helpt je op dit punt vast eventueel wel verder.

    Groetjes Lily

    Like

  14. Anoniem zegt:

    Ik vind zuurkool en rode bietjes lekker dus weet niet of mijn recepten helpen… Maar ik maak vaak voor lunch salade met rode biet, quinoa, feta, dille en dressing van citroen sap en olijfolie met p&z. Zuurkool eet ik eigenlijk alleen als stamppot met spekjes, walnoot en ananas.bloemkool is hier ook niet favoriet, maar ik maak weleens een curry met bloemkool en kerriesaus ofzo.
    Mariska

    Like

  15. Anoniem zegt:

    Ik vind zuurkool érg lekker in mijn groentesoepen. Die maak ik standaard van 1 ltr groentebouillon en minimaal 1,5 kg groente (10 koppen soep!). Bij zuurkool zijn ui, winterwortel, aardappel en andere restjes erg lekker! Wij eten tussen de middag standaard een kop soep bij de lunch. Lekker én zo zorg ik ervoor dat ik (en dochter, die er ook gek op is, als ze thuis is tussen de middag) voldoende groente binnen krijg, naast de ook gezonde avondmaaltijd (meestal dan).

    Like

  16. Anoniem zegt:

    In de zuurkoolstamppot (met stukjes ananas en stukjes kaas) doe ik in de aardappelpuree ook altijd een bouillonblokje. Maakt de smaak wat pittiger.
    Zuurkool omspoelen in een vergiet, doe ik ook.
    Zuurkool apart koken. Los van de aardappels. Met een scheutje melk erin. Zo wordt het zachter van smaak.

    Groet,Greet

    Like

  17. Marije O zegt:

    Bietjes als salade: met sinaasappelschilletjes en koriander hier altijd favoriet. En zuurkool als ovenschotel met tutti frutti en eventueel vegetarisch gehakt, gegratineerd meet kaas natuurlijk. Jamjam!

    Like

  18. Pennie Wijs zegt:

    Nou, als hier niks voor je bij zit… Je nodigt ons toch wel allemaal uit als je iets gaat klaarmaken hè?

    Like

  19. Anoniem zegt:

    Met de bieten kun je ook bietenhummus maken. Lekker als dip voor groente als borrelhapje of lunchgerecht. Maar kan ook bij avondeten. Google maar eena.voor inspiratie

    Like

  20. Anoniem zegt:

    Wij maken van bietjes graag een salade met gerookte kip (maar kan ook zonder), tzatziki en botersla. De bietjes marineren in honing en rode wijn azijn. Lekker zelf tzatziki maken (maar die van onze kaasboer is ook heerlijk) en dan sla op een bordje, bietjes erop, gerookte kipfilet in reepjes erbovenop en de tzatziki erop verdelen. Verse munt hakken en dat als garnering. Heel lekker met Turks brood.
    Zuurkool maak ik ook als ovenschotel met gebakken uien, gehakt, zuurkool, ananas en gekookte aardappels. Wat kaas er bovenop en dan in de oven. Zeker niet vegetarisch maar wel lekker.
    Nic

    Like

  21. mm-iirraah zegt:

    Van rundvlees ja. Van de bioslager.

    Like

  22. Lot zegt:

    Bloemkool is ook heel lekker uit de oven. In roosjes, olie erover en kruiden zoals rozemarijn of italiaanse en half uurtje in de oven, mag best wat bruin worden en heb je een nootachtige smaak.

    Zuurkool eet ik alleen koud als salade met stukjes mlandarijn, rozijnen en nootjes,lekker als lunch.

    Ik hou ook helemaal niet van AGV en hollandse pot zoals stamppotten en van jus hou ik helemaal niet.

    Like

  23. zuurkool… niet mijn groente, maar man (elzasser) vindt het heerlijk met speklappen en worst. dus daar heb je ook niets aan.
    bietjes in blokjes/plakken met feta en rode ui in de oven, lekker met een ovenkip en aardappelpuree met knoflookboter. of als hummus op de boterham (vinden mijn kindjes heerlijk). plakje biet in een tosti ham(onee)-kaas is ook lekker.

    Like

  24. Ik ben wel dol op bietjes en op zuurkool en ik zie toch lekkere recepten voorbij komen. Maar eens wat gaan uitproberen.

    Like

  25. Anoniem zegt:

    Shoarmavlees roerbakken, uitgelekte zuurkool mee doorwarmen en wat crème fraîche erdoor. Lekker met aardappelpuree of bebakken aardappeltjes!

    Like

  26. Anoniem zegt:

    Als je op feesboek zit: wakker dier heeft net een recept voor een bietensoepje geplaatst.
    Lara

    Like

  27. Anoniem zegt:

    Bietencarpaccio: dunne plakje snijden, op een bedje van rucola. Beetje balsamicodressing, geitenkaas erover brokkelen, afmaken met pijnboompitjes en evt wat honing! Mmmm
    Grt mariska

    Like

  28. mm-iirraah zegt:

    Nou inderdaad. Eerst even een dagje inplannen om alle recepten eens nauwkeurig door te lezen…! 🙂

    Like

  29. mm-iirraah zegt:

    Ik vind een groentepakket (het is overigens groente en fruit pakket) juist wel heel geschikt voor ons.
    Alleen de recepten die mijn bioboer erbij geeft én die ik zelf ken, hebben uitbreiding nodig voor een paar groenten.

    Like

  30. mm-iirraah zegt:

    Zuurkoolschotel… juist… die kende ik dus al… 🙂

    Like

  31. mm-iirraah zegt:

    Is ook heel leuk, zo'n groentepakket. Ik vind het erg leuk om ook iedere week weer even naar nieuwe recepten te zoeken.

    Like

  32. mm-iirraah zegt:

    Nou wie weet lees je binnenkort op mijn blog dé oplossing voor zuurkool! 🙂

    Like

  33. mm-iirraah zegt:

    Met heel veel knoflook is bloemkool ook écht heel lekker!

    Zuurkoolschotel, daar hen je hem weer… Maar met shoarma vind ik dan wel weer origineel.

    Like

  34. mm-iirraah zegt:

    Ja, bieten met feta had ik laatst ook geëxperimenteerd en is een goede combi!

    Like

  35. mm-iirraah zegt:

    Ga ik eens proberen: zuurkool in de soep…

    Like

Reacties zijn gesloten.