Weggeefpotje

Omdat ik een jaar geleden de teugels behoorlijk aantrok qua geld uitgeven, heb ik het afgelopen jaar óók veel bezuinigd op goede doelen. Ik hield twee vaste goede doelen, alle andere vaste donaties zegde ik op,
Ik was van plan om dit te compenseren door op een andere manier toch iets te geven. Zo gaf ik alle koffiepunten die ik in mijn leven spaarde weg en ook bracht ik veel nog goede kleding naar een goed doel.

Iedere maand bezoek ik ook trouw een aantal petitiesites om te ondertekenen en mailtjes te sturen.

Toch….. voelt het niet helemaal goed. Ik was altijd zo vrijgevig…. niet alleen qua goede doelen maar ook om mensen eens te trakteren of een klein kadootje te geven.
Ik vind dat ik niet genoeg compenseerde voor de goede doelen.

En zomaar eens trakteren of een klein kadootje voor iemand kopen… daar is nu eigenlijk geen budget meer voor. Kadootjes gaan van mijn Leuke Dingen Doen potje. In de praktijk betekent dat, dat ik moet kiezen tussen een kadootje kopen en een keer sporten. Een moeilijke keuze, aangezien het sporten niet alleen leuk is en goed voor mijn lijf, maar ook een investering in mijn sociale contacten. Dat is erg belangrijk voor me, aangezien ik geen partner heb en geen collega’s, dus sporten is voor mij ook: gewoon eens mensen zien.

Dus we gaan verruimen. Er komt een nieuw potje. Een Weggeefpotje. Er gaat een bedrag in van 50 euro per maand.

Vijftig euro per maand om weg te geven aan mensen die ik ken en mensen die ik niet ken. Ja. Leuk!

Zijn er meer mensen die een weggeefbudget hebben?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, goededoelen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Weggeefpotje

  1. Anoniem zegt:

    Wij hebben een budget voor giften. Ongeveer 10 procent van het netto-inkomen. Daarnaast is er twintig euro zakgeld voor lekkers, trakteren op koffie, bibliotheek, tijdschrift, bloemetje op tafel. En er is per verjaardag een bedrag. Tot tien jaar vijf euro. Daarboven acht euro. Voor vrienden een tientje. Voor echt goede vrienden en gezinsleden vijftien. Voor onze ouders twintig. Het mag voor minder, maar niet voor meer.
    In januari kwamen we op 105 euro maximaal aan cadeautjes. In maart gaat het om vijf euro..
    En geven.. Ik geef daarnaast veel tijd. Koffiedrinken met iemand die niemand heeft, schoonmaken bij iemand met longontsteking, eten maken voor de buren die om half zeven terugkomen uit het ziekenhuis, twee stichtingen waar ik wekelijks een dagdeel meedoe.
    En mocht ik iemand tegenkomen die geen schoenen heeft, of geen jas, of gewoon maar twee stel kleren dan wandel ik met diegene een winkel in.

    Petra

    Like

  2. Kijk eens bij de Zinkende Surfer, zij heeft een weggeefpotje waar ze random acts of kindness etc uit financieert: http://dezinkendesurfer.blogspot.nl/

    Like

  3. Zij had al jarenlang een budget voor goede doelen, maar toen zij haar 'persoonlijke missieverklaring' ging schrijven, een leidraad wat ze belangrijk vindt in het leven, kwam ze erachter dat ze 'andere mensen een goede dag bezorgen' heel belangrijk vond maar dat ze daar eigenlijk geen budget voor had ingeruimd, terwijl 'doneren aan goede doelen' niet in haar verklaring voorkwam. Dus nu heeft ze zo'n potje, en toen ze onlangs een boeken give-away hield en er meerdere mensen wilden meeloten, heeft ze gewoon voor al die mensen een exemplaar van dat boek gekocht en opgestuurd. Geweldig toch?

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Een weggeefpotje niet maar wel een budget voor giften. Van ons inkomen gaat er maandelijks 10 % naar de 3 sponsorkinderen van Compassion, de kerk en nog wat doelen die wij belangrijk vinden. Daarnaast werk ik een dag per week als vrijwilliger bij een stichting. En van ons modale inkomen lukt dat door zuinig te leven, maar ik heb wel altijd geld over voor mensen waarvan ik weet dat ze het erg goed kunnen gebruiken. Rika

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Supertof! Ik volg haar blog en zij is één van de mensen die me inspireerden hetzelfde te doen.

    Like

  6. Ja, hier sinds een aantal jaren een 'GIVE' potje. Laatst geld voor de postbode in een kaart gestopt en aan haar gegeven. Kregen we vorige week een kaartje terug met een bedankje voor het extraatje. Nu ligt er thee en chocola klaar voor een vriendin, plus een tijdschrift. Breng ik zo even langs. Een poosje terug kon iemand niet pinnen in de supermarkt en heb ik de boodschappen betaald. Zo fijn om te kunnen doen. Heb je ons op tv gezien, met onze potjes? (Hoeveel ben je waard, van afgelopen woensdag).

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Ja ik heb het gezien, superleuk!!! Ook jullie inspireerden me hetzelfde te doen….

    Like

  8. Astrid zegt:

    Ik heb geen weggeefpotje , dat betekent niet dat ik niets geef. Als ik zelf een mazzeltje heb , geef ik meestal ook aan een ander iets door.
    Maakt niet uit aan wie. Kan geld zijn maar ook iets uit mijn huis. Geven vanuit je hart geeft een positief gevoel.

    Like

  9. Anoniem zegt:

    niet echt een inkomen waarmee er ruimte is om zomaar geld weg te geven, dus probeer ik op mijn manier iets te doen voor anderen, dus verzamel ik gebruikte postzegels en pennen voor mensen die deze recyclen voor een goed doel, geef ik mijn oude kleren aan een goed doel, als ik iets krijg wat ik zelf niet kan gebruiken geef ik het weg aan iemand die het goed kan gebruiken , teken ik petities , dat is mijn manier om zonder geld toch wat voor anderen te betekenen.

    Like

  10. ari-atari zegt:

    Wij hebben een aparte rekening, die wij onze giften rekening noemen. Daar gaat ongeveer 12,5% van ons maandinkomen naar toe (meer dan de vaker genoemde 10%, omdat we rekening houden met belastingteruggave en vakantiegeld), en daarvan betalen we giften.
    Doordat we daar vooraf geld voor reserveren kunnen we vrijmoedig geven. Kadootjes gaan van onze lopende rekening, maar daar reserveren we wel een bedrag voor. Dat is niet alle maanden gelijk; in maanden dat de kinderen, ouders of wijzelf jarig zijn is het wat hoger. Gelukkig is niet iedereen tegelijk jarig 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.