Reis naar mezelf

Dat het me gelukt is om grip te krijgen op mijn uitgavepatroon en me te houden aan de budgetten die ik voor mezelf definieerde, heeft mijn kijk op mezelf en mijn leven behoorlijk veranderd.

Ik kan dingen veranderen, namelijk….!

Nu zou je zeggen dat in je eentje zwanger worden, een kind op de wereld zetten en er vervolgens voor zorgen, ook best een radicale verandering is in je leven. En ja dat is het ook. Dat ik moeder ben geworden is één van de grootste veranderingen in mijn leven. Toch… is het – net zoals een bedrijf starten overigens – een soort trein die je instapt en die je op allerlei mooie fantastische en soms ook eenzame en moeilijke plaatsen komt. De trein bestuur je maar in zekere mate. Je zit de rit uit en ondertussen probeer je er iets heel moois van te maken.

Ook al kies je zó bewust voor het moederschap als ik het deed, vervolgens lijkt het moederschap het van je over te nemen en je dagen in te kleuren. Ik bedoel: je kunt moeilijk dat kind weer weg maken omdat je er even geen zin in hebt…

Dat was dus anders met het budgetteren. Iedere dag opnieuw kon ik besluiten ermee te stoppen. Of toch nog door te gaan.

Dat ik het volhield, komt onder andere doordat deze veel soberdere levensstijl gewoon veel beter bij me past. Maar toch… het was ook een kwestie van discipline.

Dat het me lukte om dit deel van mijn leven zo radicaal te veranderen heeft invloed gehad op mijn zelfbeeld. Ik kan dit soort dingen, dus. Ik kán me voornemen om iets in mijn leven opeens heel anders te doen en dat vervolgens ook gewoon doen. Ik kan mijn leven zó inrichten dat iedere dag nóg fijner is dan nu. En ja, dat is een geweldige ontdekking. Ik ben op reis, op reis naar mezelf en een leven dat bij me past. Ik besef: ik heb al zo veel om dankbaar voor te zijn en een prima leventje. Maar… wat let me om van die mooie zeven en een half, een dikke acht te maken?!

Ik kan dat. Mits ik het maar belangrijk genoeg vind…..

Er zijn nog veel meer zaken in mijn leven waarvan ik vind dat ik ze zou kunnen aanpakken. Meer sociale contacten, gezonder eten, werken als het moet en niet werken als het kan, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Lekkerder wonen, meer sporten, vaker naar buiten, meer van de wereld zien, meer aandacht schenken aan de mooie dingen van het leven. Meer uit mijn leven halen.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan…..

Ik ga het allemaal doen. Eén stap tegelijk. Die éne belangrijke stap deed ik al en ik leerde mezelf dat ik dat dus kán. Dat is heel inspirerend.
Zo werkte ik in januari met weekmenu’s en dat beviel me. Nu die griep ein-de-lijk voorbij lijkt te zijn, gaat morgen weer een weekmenu komen.

En verder? Gingen we gisteren inderdaad lekker even het bos in (ook al was het maar even en waren we allebei verschrikkelijk moe) en… staan de eerste ontrommeldoelen op de planning…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, leukedingendoen, Ontrommelen, toekomst. Bookmark de permalink .

5 reacties op Reis naar mezelf

  1. Pennie Wijs zegt:

    Nee! Niet alweer een ontrommelaarster!!!

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Hahahahahaha SORRY!!! (maar ik ga het bescheiden houden, hoor! Zo eens per week een beetje opruimen of zo…)

    Like

  3. Pennie Wijs zegt:

    Ik vind alles best. Als je het maar niet ontrommelen, declutteren of – nog erger – minimaliseren noemt. Wat een idiote trend. Alsof het daar leuker van wordt. Wekelijks een beetje opruimen, dat hoort gewoon bij de huishouding. Klinkt oerdegelijk en dat is het ook.

    Like

  4. Lekker hoor zo'n energiek logje!

    Like

  5. Petje af, knap hoor!

    Like

Reacties zijn gesloten.