Blaffende honden zwijgen

Mijn buurman, niet die regelmatig Zonnekind op bezoek heeft, maar een ander, is een aannemer.
Daarbij hoort, blijkbaar, een grote loods achter het huis met twee waakhonden.
Het voordeel van de grote loods is, dat ik aan de westkant van mijn tuin een 50 meter lange muur heb met redelijk hoog dak erop. De zon gaat om die reden iets te vroeg onder in mijn tuin: s zomers om een uur of 7. Mijn tuin is immers maar 5 meter breed. Toch is het wel erg fijn om zo heerlijk veel privacy te hebben in mijn tuin.
De buurman is regelmatig aan het werk in de loods, met bijbehorende schroef-,  boor- en andere geluiden. Meestal wordt er op locatie geklust, maar soms bereidt hij wat voor in de loods.
Het is natuurlijk niet zo leuk om in klusgeluiden te wonen. Maar ach, dat weet je als je naast een aannemer gaat wonen. Meestal is het overdag en dan ben ik toch aan het werk.
Nee dan die honden. Daar werd ik echt mesjogge van. Die arme dieren zitten dag en nacht in een kleine kennel. Opgesloten. Met zijn tweeën. Te blaffen. En ja dat hoorde ik in huis. Altijd. 
Ik erger me daaraan. De buurvrouw is immers de hele dag thuis en moet die herrie ook horen: waarom doen ze er niets aan??!
Die honden moeten gewoon ongelukkig zijn. Het geblaf gaat door merg en been. Daar zit je dan, met zijn tweeën, opgesloten in een kleine kennel. Op een bedrijf waar regelmatig vrachtwagenchauffeurs iets komen afgeven: een reden om nog even wat harder tekeer te gaan. Maar er lijken heel veel redenen te zijn voor de honden op aan te slaan. Het begint ’s morgens al voor zevenen en gaat de hele dag door.
Al twee keer besprak ik de situatie met de buren. Ik suggereerde dat een alarminstallatie ’s nachts, een stuk goedkoper en diervriendelijker zou zijn. Maar volgens de buren zijn de honden hartstikke gelukkig en gewend om in de kooi te zitten. Tja wel vervelend dat ik ze hoor maar dat komt omdat één van de twee honden aan het dementeren zou zijn.
Al jaren, blijkbaar….
Ook andere buren bleken last van de honden te hebben; mensen aan de overkant van de straat, bijvoorbeeld. Mensen die goed bevriend zijn met deze buren vertelden me weleens dat ze eigenlijk nooit een wekker hoeven te zetten: ze worden toch wel wakker. En ja dat was heel irritant.
Gedoe met je buren is altijd lastig. Je wil het toch vooral gezellig houden. Dus tja. Ik accepteerde het maar zoals het was. En ergerde me regelmatig, maar niet te erg. Er was toch niets aan te doen, immers.
Twee weken geleden was het opeens afgelopen. Heel soms hoor ik nog een blafje, dus in ieder geval 1 hond is er nog…. maar niet meer 24/7 in de kennel… toch…?
Raak ik in gesprek met de buurvrouw… blijkt dat iemand, een andere buur, een klacht heeft ingediend…. een of andere instantie heeft meegeluisterd en gehoord dat het echt too much was…. 
Dus kregen de buren de opdracht er iets aan te doen. De hond (blijkbaar is er eentje dood…) zit nu binnen.
Ze vroeg of ik het was geweest. Nee dus, ik kom gewoonweg niet op het idee om te bedenken dat er blijkbaar instanties zijn waar je anoniem kunt klagen over burengerucht. Maar, zei ik heel eerlijk tegen haar, ik ben wel blij dat er iets aan gedaan is. Want zeker nu het geluid er niet meer is, valt me pas op hoe veel en hoe irriterend het eigenlijk was. 
De buurvrouw keek me een beetje verbaasd aan. Ik denk dat ze niet weet of ze me wel moet geloven, als ik zeg dat ik het niet was die geklaagd heeft. Ik kan me goed voorstellen dat ze willen weten wie de klacht ingediend heeft. 
Mij maakt het niet uit. Ik kijk nóg meer uit naar een heerlijk rustig voorjaar!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in wonen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Blaffende honden zwijgen

  1. Ik snap niet dat je honden houdt als ze constant in een te klein hok moeten zitten, dan ben je inderdaad beter af met een alarminstallatie…
    Ik ben blij voor jou dat je eindelijk van dat onophoudelijke geblaf af bent, en blij voor de hond die er nog over is dat hij eindelijk binnen mag, want gelukkig zullen ze inderdaad niet geweest zijn…

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Ook raar dat zij achteraf op zoek gaat naar de 'schuldige' terwijl zij zelf het probleem veroorzaken. Dat mensen dit anoniem aanpakken kan ik heel goed begrijpen het kan heel snel in een nietes\welles situatie terecht komen met toelopende spanningen.

    Like

  3. Sil zegt:

    Ongelooflijk dit soort mensen. Vreselijk voor die honden maar ze moeten toch zelf ook weten dat de hele dag blaffen overlast veroorzaakt. Moet er niet aan denken dat onze hond de hele dag in een hok zou zitten. Daar ga je toch ook van blaffen

    Like

  4. Arme hond… nu zit ie binnen opgesloten met mensen die m liever buiten in een klein hokje hadden. Weet niet of ie daar nou veel beter af is… Sowieso, alle vormen van huisdieren houden vind ik al snel 'leuk voor t baasje, sneu voor t beestje'. In de uitzonderlijke gevallen waar baasje en beestje blij zijn, zijn de buren dat dan weer meestal niet.

    Like

  5. izerina zegt:

    Hier was iemand,die of een oppas moest zoeken of de hond(die de hele dag blafte) wegdoen. Mensen in de buurt dachten,dat het mijn hond was. Dat geluid leek op het blaffen van onze hond.

    Like

  6. Ik durf toch te beweren dat zowel wij als ons Fleurtje (ons hondje) erg gelukkig zijn met elkaar en met onze manier van samenleven. Enne niemand in de buurt heeft hier last van ons hoor!
    Maar je hebt zeker gelijk dat sommige mensen beter geen dieren zouden houden: dieren kopen voor de kinderen en ze dan nooit bekijken bijvoorbeeld… Een dier houden is een engagement voor de rest van het leven van dat dier, en daar hoort plezier bij maar ook minder leuke dingen. Mensen zouden beter eerst eens héél goed nadenken voor ze er aan beginnen.

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Ik vind vooral alle “opgesloten” dieren sneu. Dus alles wat in een kooi of bak of zo zit. Ook honden die weinig natuurlijk gedrag kunnen vertonen, bijvoorbeeld omdat ze heel veel binnen zijn en weinig kunnen bewegen, vind ik sneu.

    Poezen met een kattenluikje heb ik minder moeite mee… 😉

    Like

  8. ik verschil meestal van mening met huisdierbezitters over dit onderwerp :p

    Like

Wat vind jij daarvan?

