Als je een eenmanszaak hebt, is dat dus toch wel iets anders…

?…Sinds 1 januari heb ik alle activiteiten van mijn BV ondergebracht in een eenmanszaak. In de uitvoering van het werk en de samenwerking met medewerkers verandert er niets. Mijn privé inkomen verandert echter wél: ik had een DGA salaris, een soort van vast inkomen per maand dus… Vrolijk stortte ik echter geld terug naar de zaak als dat nodig is, en ook andersom roofde ik regelmatig de bankrekening van de BV leeg. Eigenlijk heb ik al een variabel inkomen sinds ik 12 jaar geleden mijn bedrijf begon.

Er verandert dus helemaal niks, dacht ik. Ik betaal alleen geen loonbelasting meer over mijn eigen loon. In plaats daarvan betaal ik meer inkomstenbelasting en per saldo zou het goed moeten uitvallen: qua belasting betalen zou ik er op vooruit moeten gaan nu. Maar verder… verandert er niks. Toc?

Toen ik vandaag mijn privé administratie bijwerkte, viel me op… ik heb deze maand geen hypotheekrente-aftrek gekregen…!
Meteen een licht geïrriteerd mailtje naar mijn accountant natuurlijk: wat hadden ze nú weer niet gecommuniceerd…??

Dat was iets te kort door de bocht… het werkt (oh ja…!) anders, nu ik weer een eenmanszaak heb…
Die inkomstenbelasting die ik vanaf februari in 11 termijnen betaal… daar is de hypotheekrenteaftrek al vanaf gehaald.

Dus… ik moet even mijn gezellige sheets bijwerken… Eerder ging ik immers uit van netto woonlasten: de hypotheekrente plus de maandelijkse inleg in het spaardeel minus de HRA…  En ja ik ging ook uit van een netto inkomen.

Nu dus anders… allemaal niet zo erg… maar toch.. voelt het nu anders… ik betaal minder belasting in plaats van dat ik een hoop meer betaal en dan ook weer terug krijg…

Geld terugkrijgen van de belasting, dat was toch wel leuk, altijd…

Flauwekul natuurlijk. Het gaat erom dat ik dit jaar waarschijnlijk veel meer geld overhoud omdat de inkomstenbelasting lager is dan de loonbelasting plus inkomstenbelasting.

Maar toch… zal ik het wel even missen, die storting iedere maand… … …. voelde toch een beetje als een kadootje

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

2 reacties op Als je een eenmanszaak hebt, is dat dus toch wel iets anders…

  1. Daantje zegt:

    Kan ik me voorstellen. Meer inkomsten voelt toch leuker dan minder uitgaven, vind ik 😉

    Like

  2. Een BV salaris is natuurlijk best royaal elke einde van de maand op je bankrekening! Erg herkenbaar dat de variabele inkomsten blijven bestaan, maar het lijkt erop dat de switch naar eenmanszaak bewust is gedaan! Ben benieuwd waarom als dat niet teveel gevraagd is?

    Sowieso veel succes in dit nieuwe jaar!

    Like

Reacties zijn gesloten.