Waarom ik geen kostenpost "brandstof" heb

Ik heb een sluitende kilometeradministratie en declareer alle kilometers die ik rijd voor de zaak. Maar natuurlijk zit ik ook weleens voor privé dingen achter het stuur. Ik doe lang niet alles op de fiets.
Toch vind je geen kostenpost “vervoer / brandstof” terug in mijn budget en dat is een bewuste keuze.

Toen ik begon met budgetteren, nu een jaar geleden, hoorde daar voor mij meteen bij dat ik ook zou gaan besparen op de kosten die ik had aan de auto, de Sunnybus en brandstof. Ik verkocht de auto en kocht voor een deel van de opbrengst een fiets. Daarmee doe ik nu de dagelijks dingen als boodschappen, Zonnekind naar de opvang en naar het werk gaan.

Echter, het bezoeken van vrienden of familie of een andere stad gaat (natuurlijk) nooit per fiets. Hallo, het moet wèl leuk blijven!
De kosten aan brandstof die ik voor dit soort ritjes maak, gaan linea recta naar de kostenpost “leuke dingen”. Het zijn immers kosten die ik niet zou maken als ik géén verjaarpartijtje of leuke klimafspraak had. Ook de kilometerkosten voor als we een weekendje gaan kamperen, horen bij deze kostenpost. Logisch.

Soms komt het voor dat ik, bijvoorbeeld omdat het regent, met de Sunnybus naar mijn werk ga. En ja, dan schrijf ik de kilometers op als zakelijk. Dat mag natuurlijk ook gewoon: “woon-werk-verkeer”… Ik besef dat het feit dat ik een zakelijke kilometervergoeding krijg, luxe is. Maar… eigenlijk is het natuurlijk broekzak – vestzak. Alleen fiscaal is het gunstig om kilometers op de zaak te zetten.

Er zijn ook momenten waarop het wat lastiger is om te bedenken hoe ik de brandstofkosten wegschrijf. Bijvoorbeeld toen ik onlangs op korte termijn nog naar de bouwmarkt moest om mijn lampschakelaar te repareren… Ik was sjaggerijnig, had ook nog ‘es haast en tja hélemaal geen zin om ook nog es door de motregen op mijn fiets te stappen. Met kind en al natuurlijk, want Zonnekind kan niet alleen thuis blijven…
De kilometers heb ik dus op “kleine overige uitgaven / reparaties aan het huis” weggeschreven, net zoals de kosten voor de nieuwe schakelaar.

Afgelopen vrijdag koos ik ervoor om met het zieke Zonnekind, mijn rondje groentepakket – ecosupermarkt – bieb, niet op de fiets te doen. Als het had gekund, had ik haar zelfs het liefste thuis gelaten maar daar is ze natuurlijk nog veel te klein voor.
Dus… de brandstofkosten voor deze kilometers gingen naar “de boodschappen”. Als ik geen boodschappen gedaan had, had ik deze kosten immers niet gemaakt en met de fiets of lopend is en blijft gratis.

Door geen kostenpost “brandstof” te hebben, blijf ik extra gemotiveerd om steeds opnieuw na te denken over welk vervoermiddel ik pak. Ik denk dat ik daarmee al ettelijke euro’s bespaard heb…

Ik ben heel benieuwd hoe dat werkt als mensen “brandstof” apart budgetteren, bijna iedereen van wie ik budgetten lees, lijkt dat te doen… Het lijkt soms alsof deze mensen de brandstofkosten als een vaststaand iets zien terwijl dat natuurlijk niet zo is.

Ik vraag me altijd af, als ik lees “Brandstof: 57 euro”, waar ze dan allemaal naar toe zijn gereden en of dat ook anders kon…? En als je zegt “Ja maar nee deze kosten daar kan ik toch echt niet op bezuinigen!” is dat dan echt zo? Of ben je ook met de auto een brief gaan posten…?

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, SunnyBus. Bookmark de permalink .

10 reacties op Waarom ik geen kostenpost "brandstof" heb

  1. Nieuw begin zegt:

    In mijn familie is het eigenlijk de standaard dat als je een rijbewijs hebt, dat je ook zo snel mogelijk een auto neemt. Toen ik begin 2013 begon met rijlessen was ik al voor mezelf aan het bedenken wat ik allemaal met een auto wou doen een niet. Dochter naar school brengen, boodschappen doen en naar het werk, dat vind ik onzin om met een auto te doen, alles ligt in een straal van 10 minuten fietsen. Daardoor ben ik gaan nadenken of ik wel een auto wil. Toen ik eind vorig jaar mijn rijbewijs haalde, heb ik er bewust voor gekozen geen auto te nemen. 1 keer per maand leen ik de auto van mijn broertje, hier betaal ik hem 10 euro voor (inclusief benzine). We maken dan een vast rondje i.kea, supermarkt (voor de zware boodschappen van een maand) en afval breng station. Die 10 euro neem ik van het boodschappen geld wat over is, mocht het een keer niet kunnen is het ook niet erg.

    Like

  2. Ik las dit idee kort geleden al ergens in een reactie van je op een blog. En dat was grappig omdat ik in najaar 2014 op precies hetzelfde idee kwam. Eerder had ik wel aparte post brandstof. Maar het grootste deel van ons auto (rolstoelbus) gebruik zijn uitstapjes en sociale contacten. Bij ons is welk vervoermiddel geen issue, ik kan door mijn handicap enkel met een rolstoelbus/onze camper (wij hebben ook een camper- alleen niet zo'n leuke naam ervoor ;-)) en dus als ik weg wil dan gaan we daarmee. Ik mag graag een andere plaats bezoeken, in 2014 hield de post brandstof mij wel tegen, want ja dat kostte dan weer zoveel en het was toch niet nodig. Of sloeg juist door naar andere kant- ja dat moet nu eenmaal gewoon betaald. Nu ik die post brandstof en leuke dingen heb samengevoegd en samen iets op heb 'bespaard' kan ik kiezen of een uitje naar stad, of ergens eten (dichtbij) of een boek kopen. Dat voelt voor mij goed. Ik kan nu leuke dingen doen maar moet wel een keuze maken. Ik kan mij niet meer verschuilen achter het brandstof 'moet' en maak een bewuste keuze en dat is voor mij belangrijk.
    Ik heb klein bedrijfje en maak daar ook wat brandstofkosten voor maar dat is zo weinig dat ik dat wel apart bij kan houden.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    … grappig dat dit je helpt om bewustere keuzes te maken! Ik heb dus precies hetzelfde gevoel inderdaad: dichtbij of niet…

    Like

  4. Anoniem zegt:

    Ik rij 4dpw met auto naar mn werk (110kmpd). Daarom kan ik redelijk begroten hoe vaak ik tank voor welk bedrag gemiddeld. Ik rij ook een zuinige auto. In mijn overzicht kan ik het begrote bedrag dagelijks aanpassen naar werkelijkheid. In dit bedrag voor benzine zitten dus ook prive km's. Het komt dan ook weleens voor dat ik een dag eerder moet tanken dan begroot, maar meestal zie ik dit tijdig aan de km-stand en pas het gewoon aan. Ik vind het wel prettig om deze post apart te zien.

    Suzanne

    Like

  5. Creabijtje zegt:

    Ik rijd 15.000 km per jaar. Voornamelijk woon werkverkeer en dienstreizen. Ik krijg vergoeding hiervoor. Ik wil wel graag bijhouden of ik nog een beetje in pas loop. Ik tank voor ca 175 euro per maand. Dit drukt wel op de begroting. Prive uitjes doen we vooral met de lease auto. Binnen een straal van 5 km probeer ik te fietsen

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Maar je hebt dus geen idee van hoeveel priveritjes je kosten?

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    En als je voor 175 euro tankt, is dit dan kostendekkend qua vergoeding van je werk?

    Like

  8. Plus en Min zegt:

    ik zet elke maand 15 euro opzij om de benzinekosten mee te dekken. eens in de zoveel tijd tank ik zo'n 20-30 euro. Gebruik mijn auto niet zoveel, meestal proppen we alles in de ienieminiezakenauto van man. einde van het jaar schuif ik alles wat over is door in een ander spaarpotje en begin ik weer opnieuw met 15 euro per maand. Ik meen dat we afgelopen jaar voor ongeveer 100 euro getankt hebben. Ik gebruik de auto alleen voor afstanden groter dan 3km, en afhankelijk van het weer/de tijd doe ik tot 5-10km ook alles met de bakfiets ipv de auto. behalve als het zeikt van de regen 🙂

    Like

  9. Creabijtje zegt:

    Bij de dienstreizen wel, is 24 a 25 cent per kilometer netto. Ik heb een kleine auto, dus late wegenbelasting etc. Woon werkverkeer is niet volledig dekkend. De aanschaf en onderhoudskosten zijn niet volledig dekkend. We hebben een tijd geprobeerd met een auto, maar dit werkte nier. We zijn allebei teveel onderweg. twee lease auto's vonden we wat onzinnig en is financieel onvoordeliger.

    Like

  10. Spaarmoeder! zegt:

    Ik maak geen aparte post voor brandstof, maar breng dagelijks de kinderen met de auto naar school omdat we buitenaf wonen en de kinderen te klein zijn om zeker te fietsen. Op een weg waar je 60 mag, rijden ze regelmatig met 100 vlak langs de wiebelig fietsende kinderen. Doodeng!
    Dat de kinderen niet in ons dorp naar school gaan is een bewuste keuze en ik accepteer de consequenties. Maandelijks tank ik tussen de 25 en de 30 euro. Tegenwoordig meer 25 dan 30 vanwege de dalende brandstofprijzen.

    Like

Wat vind jij daarvan?

