Hectische weken met een prima resultaat

We hebben een hectische week achter de rug, Zonnekind en ik. Of eigenlijk waren het twee hectische weken. Ik moest ’s avonds een aantal malen naar de andere kant van Nederland voor mijn werk. Niet te combineren met het koken, samen eten en naar bed brengen, dus Zonnekind werd opgevangen door de buren. En ging uit logerenbij een vriendinnetje..
Ook overdag had ik verschillende afspraken en crosste ik vrolijk het land door.

Gelukkig was Zonnekind slechts één dag je ziek … Voor die éne dag verzette ik de zakelijke afspraken naar later in de week, waardoor de hectiek op mijn werkdagen nog verder toenam…

Ik had daar last van. Het is niet leuk om de zorg voor je kind te moeten overdragen omdat jij moet werken. Het is niet leuk om te merken dat ze op de overige dagen onrustiger slaapt omdat ze uit haar ritme is. Het is ook niet leuk om heen en weer te jakkeren met geknepen billen, uit angst dat je het niet redt…

Een thuisblijfmoeder reageerde op mijn blog, eerder deze week, dat ze om dit soort situaties blij was dat ze had besloten thuis te blijven. Ik neem aan dat zij een man heeft die de boot met geld binnenvaart. Voor mij is stoppen met werken om meerdere redenen geen optie, al was het maar omdat ik wil blijven benadrukken dat er alleenstaande moeders zijn die níet in de bijstand zitten…

Maar goed. Dat neemt niet weg dat het twee hectische weken waren en dat het maar goed is dat mijn agenda voor de komende twee weken qua afspraken zo goed als leeg is. Die houden we ook lekker zo leeg mogelijk: twee dagen op kantoor, één dag thuis werken en af en toe een avondje rapporten en offertes schrijven. Zo lukt het me om veel tijd over te houden om leuke dingen te doen met Zonnekind: ze zal de komende weken vier dagen samen met mij thuis zijn. Heerlijk.

In de tussentijd hebben die twee lange werkweken wel behoorlijk wat zoden aan de dijk gezet. Mijn omzetdoel voor het eerste kwartaal is al behaald (ik moet wel effe nog wat opdrachten uitvoeren…) en als de gesprekken die ik de afgelopen weken had, uitmonden in nog één of twee opdrachten erbij, lijk ik af te stevenen op een mooie eerste halve jaar.

Dat is toch lekker om te weten, zo in de eerste maand van het nieuwe jaar! Zo kan ik de rest van het jaar wat meer eisen stellen of af en toe wat klusjes overdragen…

Kijk. Zo wordt eigen baas zijn toch weer leuk, ondanks alle hectiek!

Ik ga effe geld tellen… * dollartekens in ogen *

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in singlemum, werk. Bookmark de permalink .

15 reacties op Hectische weken met een prima resultaat

  1. Anoniem zegt:

    Wel erg simpel dat je dan maar moet stoppen met werken! Al zou ik voor het geld niet hoeven dan zou ik nog blijven werken. Natuurlijk is het vervelend als je kind, of jij, ziek wordt en natuurlijk wil je daar dan het liefst zelf voor zorgen, maar ja dat kan dan niet altijd. Goed bezig, lekker veel uurtjes gemaakt. Nu lekker van je weekend genieten, samen! Grt. Mariska

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Nou… het was een vrij genuanceerde mening.. Ze zei dat het niet persé beter was maar dat zij er blij mee was…

    Like

  3. Fijn dat je even wat rustiger aan kan doen. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe je dat allemaal doet als alleenstaande moeder en een bedrijf. Ik heb het idee dat Zonnekind niets te kort komt, maar als je kind ziek is dan wil je het liefste gewoon thuis kunnen zijn. Logisch. Geniet van de komende weken!

    Like

  4. Ik neem (als thuisblijfmoeder) wederom m'n petje voor je af, hoe je het voor elkaar boks, als alleenstaande zelfstandige mama. Naar als mensen zo reageren, als het zou kunnen had je jezelf natuurlijk even gekloond toen Zonnekind ziek was en jij belagrijke zakelijke dingen te doen had… Geniet van jullie kwalitijd samen de komende 2 weken!

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Het is zwaar werk, kind alleen opvoeden. Zorg voor/wees blij met een netwerk van buren/vrienden/familie/betaalde opvang die in geval van nood (of gewoon als je even ongestoord werken wilt) kunnen invallen. Zelfs met man mis ik dat wel eens, iemand waar ik met een gerust hart voor langer dan een paar uurtjes drie kinderen kan achterlaten.

    Like

  6. Anoniem zegt:

    Ok! Iedereen moet doen waar ie zich het best bij voelt, binnen de financieel mogelijk marges uiteraard. En natuurlijk baal ik ook als ik een ziek kind naar oma breng omdat wij zonodig moeten/willen werken. Iedere keuze heeft consequenties….
    Gr. Mariska

    Like

  7. Janne zegt:

    …uit ervaring ( van lang geleden) weet ik hoe moeilijk de combinatie werk/kinderen kan zijn terwijl ik niet eens alleenstaand was!
    Is 'n student, die ook kan blijven slapen als het laat wordt, misschien 'n mogelijkheid? Mijn oudste dochter heeft jarenlang, tijdens haar studie, gewerkt als part-time nanny met veel plezier en tot groot genoegen van kind en de ouders!

    Like

  8. Creabijtje zegt:

    Hopelijk zijn de overleefweken voorbij en kan je heerlijk genieten van de komende weken. Fijn weekend.

    Like

  9. Anoniem zegt:

    Als jij kalm blijft en de dingen voor dochter goed regelt met oppas, dan houdt ze er niet aan over hoor. Hooguit dat jouw moedergevoel even knaagt. Dat heeft meer te maken met loslaten…en ik kan je verzekeren, dat gaat niet over, zelfs als ze op zichzelf wonen ben je nog in gedachten bij haar.
    Vergeet ook niet dat elk kind zo zijn bijzondere omstandigheden heeft, het kind van een ouder met psychische problemen, het kind wat in een bijstandsgezin opgroeit, het kind met de workaholic papa of sherrry-drinkende mama, of het vluchtelingenkind.
    Zolang je maar steeds de momenten die er wel samen zijn goed gebruikt (en dat doe je volgens mij) leert je dochter dat haar leven af en toe door oppas overgenomen wordt. Geef dan duidelijk aan wanneer de hectische periode voorbij is, dat geeft houvast voor haar.
    Misschien een leuke tip, soms werkt het, soms niet, spreek een cd/cassettebandje in met een bedtijdverhaal en bel altijd even voor ze gaat slapen.
    Zelf ben ik noodgedwongen gestopt met werken omdat ik twee autistische kinderen had en de zorg niet aan anderenmeer kón overgeven omdat de doorsnee oppassen de aanpak die bij autisme nodig is niet onder de knie kregen. Ondanks dat zware besluit, is het een goed besluit geweest, juist door de autigerichte aanpak zijn het nu zelfstandig werkende en wonende kinderen. Zo trots had werk mij niet kunnen maken. (enne…ik heb de maatschappij en zorgverzekeringen kapitalen bespaard door ze niet ergens intern op te laten nemen!)

    Groet,Greet

    Like

  10. Plus en Min zegt:

    jij BENT haar mama, of je nou werkt of thuisblijfmoeder bent. Jullie hebben je balans samen, soms wiebelt het even, maar de balans houdt prima stand lijkt het. Overal wiebelt het weleens. Te makkelijk om dat af te schuiven op werkend/nietwerkend, of welke andere tweedeling dan ook. Jij staat er alleen voor, dubbel werk, maar ook dubbel genieten 🙂

    Like

  11. Plus en Min zegt:

    Overigens was deze thuisblijfmama en vandaag niet bij toen zoon van de trap duikelde. Werkpapa was er wel. Thuisblijfmamas zijn er ook niet altijd 🙂

    Like

  12. Anoniem zegt:

    Tja, en de thuisblijfmoeder met werkende partner van vandaag kan de weduwe met kinderen van morgen zijn. Klinkt zuur, ik weet het. Maar als het jezelf is overkomen word je echt even door elkaar (wakker?) geschud.

    Like

  13. mm-iirraah zegt:

    Wat knap van jou zeg!

    Like

  14. Ik denk dat je juist omdat je een werkende moeder bent je een heel goed voorbeeld bent voor je kind bent. Je laat zien dat je je eigen geld verdient door hard te werken en dat kan combineren met tijd en aandacht voor je dochter. Ik heb echt respect voor je.

    Like

  15. Spaarmoeder! zegt:

    Als je er samen met je partner voor kiest om van één inkomen rond te komen, is het raadzaam het zo te regelen dat er voldoende geld is als de kostwinnaar niet meer zou kunnen werken.
    Overigens is het niet altijd uit “luxe” als iemand er voor kiest om thuisblijfmoeder te zijn. Het komt heel vaak voor dat de een juist zijn werk kan uitoefenen omdat de ander er voor kiest om thuis te blijven.

    Like

Reacties zijn gesloten.