Overstappen op een hardcore bio lifestyle?

Oeh ik twijfel…

….nu ik zo leuk met dat weekmenu bezig ben en mijn shampoo toevallig op is…

… nu ik budget lijk over te houden en ik dus kan kiezen tussen bezuinigen op mijn uitgaven of investeren in kwaliteit….

….en ik ontdekte dat ik via internet boodschappen kan bestellen bij de bio supermarkt die niet zo heel ver van mijn huis is…

… die ook gewoon aanbiedingen heeft en ze al een week tevoren publiceert zodat je handig kunt plannen….

….boodschappen die ik overigens wel gewoon ga ophalen dan zodat ik geen verzendkosten kwijt ben…

… met de fiets….

Overstappen op de echte bio lifestyle. Dus alleen nog producten kopen bij de bio super… Haren niet meer wassen met shampoo maar met baking soda en azijn… Tanden poetsen met baking soda…

Ik deed één stap. Ik deed een bestelling bij de bio super. Dat weekje geen boodschappen overslaan, waarover ik gisteren schreef, hield ik dus precies 1 dag vol…. En die toch bestelde boodschappen (voor twee tientjes maar…) gaan we vanmiddag ophalen, als we toch al onderweg zijn om het groentepakket op te halen.

Over dat no poo ga ik nog even wat langer nadenken. Kan ik in de tussentijd mooi al die kleine handig-voor-op-vakantie-miniflesjes opmaken…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

14 reacties op Overstappen op een hardcore bio lifestyle?

  1. izerina zegt:

    Gewoon met kleine stapjes uitproberen,wat bij je past?

    Like

  2. Mijn dochter heeft dat no poo een jaar volgehouden, maar ik vond het toch niet zo fris…

    Maar leuk dat je een eerste stap gezet hebt!

    Huisvlijt

    Like

  3. Lobke zegt:

    En of Bio nou zo milieuvriendelijk is, is ook nog maar de vraag. Voor dierlijke producten wel, maar voor plantaardig ben ik niet overtuigd.
    Mijn streven is gewoon zo minmogelijk te gebruiken en voor dierlijke producten de bio-variant, of gewoon niet.

    Like

  4. Jolanda zegt:

    Ik vond het wassen van mijn (lange) haar met baking soda en appelazijn prima te doen hoor. Maar het lastige is dat ik mijn gezin er echt niet in meekrijg, en er dus gewoon flessen shampoo in de douche staan. Tja, en dan wint het gemak het dan toch weer bij mij. Want baking soda en appelazijn moet je dan weer mengen en schudden in een potje. En we hebben een piepkleine badkamer dus waar laat ik al die spullen dan weer, naast het reguliere spul. Dus ik ben weer gezwicht voor het gewone. Maar toch he…….

    Like

  5. valhallavertelt zegt:

    Wissel het af. Dan weer baking soda, dan weer alleen water, dan eens ecover wasmiddel, dan weer urtekram. Toen ik overstapte van gewone shampoo en cremespoeling naar andere dingen, moest mijn haar wel wennen.
    Wat leuk van die biowinkel! Hopelijk hebben ze net zulke heerlijke verse dingen als 'mijn' vorige bezorgwinkel!

    Like

  6. Mijn ervaring met in een keer overstappen naar volledig bio was niet zo positief want ik was ook in een keer 2 keer zo veel kwijt.
    Ik schrok daar zo van dat ik jaren weer terug gegaan naar gewoon. 8 jaar geleden probeerde ik het weer maar veel rustiger aan. Ik kocht vooral zuivel, vlees, eieren en groente bio. En ging van andere producten uitzoeken hoe het gemaakt wordt.
    Van sommige producten vind ik het niet waard om bio te kopen. Chocopasta blijft slecht, of het bio is of niet. Ik let heel erg op toevoegingen en zo.
    Zo is ook de ene groente minder bespoten dan de andere, daar zijn lijsten van op internet. Aardappelen koop ik bijvoorbeeld altijd bio maar kolen e.d. worden nauwelijks bespoten en zijn hartstikke schoon.

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Ja dat dacht ik ook. Toen ik bijna een kilo baking soda bestelde…

    Toch maar niet gedaan. 🙂

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    kijk dat probleem heb ik dus (nog) niet… ! 🙂

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    Groente doe ik alles al bio: ik heb eens in de twee weken een groente-en-fruit pakket. Ook nog eens uit de buurt, dus geen milieudruk qua vervoerskosten van de andere kant van de wereld. Hoewel ze wel af en toe wat variatie inkopen bij bevriende tuinders van buiten de regio.
    Zuivel, vlees en eieren doe ik ook al bio. Maar bijvoorbeeld pasta, rijst etc nog lang niet altijd. Kaas ook niet, trouwens…

    Het gaat me nu dus om de houdbare producten, kaas, brood en schoonmaakdingen. Ik denk dat dan de kosten zullen meevallen? Ach we zullen het zien. Gewoon stapje voor stapje, zoals Izerina en Valhalla voorstellen, lijkt me een goed idee. Bijvoorbeeld halflege fles shampoo aanvullen met water, baking soda en appelazijn… of zo…

    Like

  10. Anoniem zegt:

    Qua schoonmaakdingen zou ik die baking soda bestellen 🙂 En schoonmaakazijn en groene zeep. Met die drie kan je alles schoon krijgen.
    Mijn ervaring met ineens diehard biofreak worden is dat ik er als persoon nogal gestrest van werd. Ik doe nu wat me uitkomt, iets uit de bio-hoek en iets uit gewone winkels. Net als vlees, soms wel vlees en dan bewust, en soms geen vlees. Dat meer flexibele zorgt ervoor dat ik niet elk etiketje hoef te lezen en als een halve gare hoef te reageren als er een halve procent dier in zit.

    Groet, Greet

    Like

  11. Spaarmoeder! zegt:

    Ik heb hier grote flessen van een liter van douce natuur. Besteld bij biggreensmile.nl ( geen aandelen) met het woord “happy” krijg je nog extra korting. Ik was de afgelopen keer 8,80 euro kwijt. We hebben wel verschillende varianten. Het is per saldo niet duur of duurder dan reguliere shampoo, maar wel zonder rommel.

    Like

  12. ja hoor stapje voor stapje werkt goed. Ik heb heel lang wel bio schoonmaakproducten gehad, tot ik wel eens die 2,5 kilo soda bestelde en daar maak ik nu samen met azijn alles mee schoon.
    Je kunt ook bezuinigen op schoonmaakproducten (als je niet zelf wilt maken) door in het groot in te kopen bijv bij de biologischetoko.nl, die geven staffelkorting.

    Like

  13. Het leven moet nog wel leuk blijven, en als je er zelf appetijtelijk blijft uitzien is dat ook wel prettig. Een aantal hardcore bio-dingen die ik had doorgevoerd heb ik inmiddels weer een stapje teruggedraaid, naar een eco-light-variant. Van reguliere tandpasta naar baking soda naar ecologische tandpasta. Van siliconenshampoo en -conditioner naar no poo (daar was mijn haar niet blij mee) naar ecologische shampoo (grote fles is best betaalbaar) + ecologische conditioner (poepieduur). Van Libresse naar wasbaar maandverband naar thuis wasbaar en uit ecomaandverband. In plaats van wasnoten of zelfgemaakt wasmiddel gebruik ik nu toch vaak AH ecowaspoeder. Van reguliere handcreme naar alles met kokosolie naar voor handen en voeten toch een verantwoorde creme. Zelfgemaakte deo bevalt wel, dus die blijft. Schoonmaken met baking soda, soda, groene zeep en schoonmaakazijn bevalt ook goed, dus dat blijf ik ook doen.

    Like

  14. Ik heb mezelf al een paar keer exact dezelfde vraag gesteld afgelopen dagen. Er is op vijf minuten fietsen een bio-supermarkt geopend. En ik kan daar op woensdag en vrijdag online-bestelde boodschappen ophalen. Ik heb het ooit een jaar gedaan toen ik op een ander adres woonde. Beviel me erg goed. Binnen budget blijven ging eigenlijk makkelijker, omdat je zo'n geld-teller hebt op je computerscherm. Als ik boven mijn budget kwam, moest ik dingen schrappen. Op dit adres was de winkel te ver weg (lui!). Maar nu op vijf minuten fietsen dus. Wel/doen/niet/doen … mijn mannen in huis zijn er niet zo voor. Niet dat zij er iets voor hoeven doen. Immers, ik doe de boodschappen online en haal ze zelf op. Maar ik merk bij man en oudste zoon weerstand. Ik ga nog even door met twijfelen …

    Like

Reacties zijn gesloten.