Fiets of niet?

Ik rijd op LPG. Voor een volle tank rekende ik in juni – juli ongeveer 35 euro af en ik reed er 300-330 kilometer mee. Dat is dus ongeveer 11 cent per kilometer aan brandstof.
Inmiddels is de prijs voor brandstof enorm gezakt en betaal ik nu ongeveer 25 euro voor een volle tank. De kilometerprijs is nu 7 à 8 cent.

Uitgaande van 800 kilometer per maand (zakelijk en privé samengenomen), scheelt de prijsdaling me per maand zo’n €25. Voor mij mogen de brandstofprijzen dus nog wel even lekker laag blijven!

In de tussentijd heb ik eens nagezocht hoeveel kilometer het eigenlijk is naar mijn werk, vanuit huis. Het is heen en weer 14,4 kilometer. Ik las dat je met een koude motor ongeveer tweemaal zo veel brandstof gebruikt, dus wanneer ik met de fiets ga, bespaar ik per rit €2,50. Moeilijk om precies te berekenen, aangezien je bij veel stoplichten nóg minder zuinig rijdt en er zijn er 14, tussen mijn huis en mijn werk…

Naar het centrum is voor mij dichterbij, per keer bespaar ik ongeveer €2 (heen en terug). Parkeren kost echter €2,55 per uur, waarbij je dus bij 1 uur en 5 minuten, voor het gehele tweede uur betaalt. Dat betekent dat ik, als ik binnen twee uur weer weg ben, Een dikke 7 euro per keer bespaar dus, door te fietsen.

Kijk. Dat vind ik dus leuk. Want concreet betekent dat, dat ik per keer dat ik met de fiets naar het centrum ga, best iets lekkers kan kopen voor mezelf en Zonnekind terwijl we dan nog steeds voordeliger uit zijn dan wanneer ik, zoals vroeger, met de auto (nu Sunnybus) zou gaan.

Nou zijn die besparingen op zich niet echt heel hoog. Maar als je het dan eens per jaar berekent… met ritjes naar vrienden en vriendinnen en ook het ophalen van het groentepakket erbij… kom ik op een bedrag van ongeveer € 600 per jaar… Bovendien bespaar ik natuurlijk aan onderhoudskosten. Je automotor lijdt het meest onder korte ritten en je banden bespaar je wanneer je weinig in de bebouwde kom rijdt.

Budget is voor mij slechts één van de redenen dat ik tegenwoordig fiets. Een belangrijkere reden is om het milieu te sparen en ook uit opvoedkundig oogpunt fiets ik tegenwoordig graag. Bovendien kocht ik nu eenmaal die dure fiets, dus zal ik hem ook gebruiken ook…!

Overigens is het feit dat Sunny meer dan 2,5 meter hoog is, een bijkomende reden voor mij om met de fiets naar het centrum te gaan. Ons bussie past in geen van de parkeergarages en het zoeken van een krap plekje ergens langs de straat staat me tegen. Omdat Sunny bovendien geen stuurbekrachtiging heeft en een slecht zicht schuin naar achter, heb ik geen zin om me te wagen aan fileparkeerperikelen midden in de stad.

Nee. Dan is een fiets wel zo handig…!

Afgelopen vrijdag, toen we “even” op en neer fietsten om een kadootje te kopen voor de verjaardag van Oppasopa, bedacht ik me op de terugweg, met een slapend Zonnekind achterop in het stoeltje, dat ik het tegenwoordig niet eens meer overweeg om níet met de fiets te gaan. Alweer zo’n doorbreking van een slechte gewoonte, waar ik erg blij van word!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, energiezuinig, milieuvriendelijk, SunnyBus. Bookmark de permalink .

4 reacties op Fiets of niet?

  1. Anoniem zegt:

    Mijn reden om naar het werk te fietsen(of deels te lopen) is dat ik de fietstijd ook gebruik om te schakelen tussen werkstand en mamastand(en andersom) Ik fiets iets meer dan een uur tegenwoordig om naar het werk te komen(24 km) en op de terugweg wat langer omdat ik dan ook hier of daar een boodschapje doe. Daarnaast houdt het me in conditie. Met een goede fiets, goede regenkleding is het prima te doen…op enkele dagen per jaar na wanneer er sneeuwprut ligt.
    Ik zorg wel voor goed onderhoud van de fiets, en goede anti-lekbanden, en tegenwoordig kan je zelfs van de ANWB als fietser lid worden voor pechhulp.

    Groet,Greet

    Like

  2. Ik doe ook alles op de fiets. Gewoonweg omdat ik geen geld heb voor een auto.
    Ik heb ook een pechhulp van FietsNED. Voor de keren dat ik pech heb met mijn fiets en verder van huis ben dan normaal. Mijn fiets krijgt eenmaal per jaar een grote beurt bij de fetsenmaker, het kleine onderhoud doe ik zelf.
    Ik fiets gemiddeld 520 km in de maand, weer of geen weer.

    Like

  3. Ben ook wel blij dat de prijzen aan de pomp de laatste tijd flink gezakt zijn. Scheelt toch weer in de portemonnee. Ik pak zo veel mogelijk de fiets. Voor mn werk gebruik ik meestal wel de auto omdat ik nogal lastige begin- en eindtijden heb.
    Vroeger deed ik 1 keer per week de grote boodschappen met de auto, tegenwoordig haal ik alles op de fiets, dan neem je ook veel minder mee is mijn ervaring.

    Like

  4. Wij wonen een half uur fietsen van het centrum van de stad vandaan. Afgelopen jaar heb ik ook besloten om meer te fietsen en geld uit te sparen. Het scheelt 2 euro benzine, per half uur 2 euro parkeergeld of 1,60 ligt eraan waar je staat. Ook kun je met de fiets helemaal tot in de binnenstad fietsen en daar gratis bewaakt parkeren. Wat wil je nog meer. Elke keer spaar ik dus minimaal 6 euro uit. Flink wat geld op jaarbasis. En flink wat conditie.

    Like

Wat vind jij daarvan?

