De kracht van internet

Internet, wat een uitvinding is het toch…

Zo schreef ik me onlangs in bij Peerby.

Ken je het? Het is een “effe lenen community”.

Eens per week (volgens mij kun je de frequentie instellen…) krijg ik een emailtje met daarin een overzichtje van oproepjes van mensen in mijn omgeving die iets nodig hebben.

De oproepjes variëren enorm: verkleed-kostuums, gereedschap, verhuisdozen, busje of aanhanger, rugzak, naaimachine, waterbedpomp, studieboeken, camera, etcetera.

 Laatst kwam ik deze oproep tegen:

En ja… ik heb er één: een buggy! Deze wordt amper gebruikt: we hebben immers ook een bolderwagen en bovendien gaat Zonnekind graag op de fiets met me mee, als we aan de wandel gaan. Een paar dagen uitlenen is dus geen enkel probleem. Dus ik reageerde op de oproep: “JA die heb ik!”

Maarten reageerde al snel met het verzoek me even te bellen om een afspraak te maken, en zojuist kwam hij langs om de buggy op te halen.
Het is een keigoeje en nog vrij nieuw bovendien: één van mijn betere impulsaankopen. Ik kocht de buggy toen ik op vakantie was. Ik dacht tevoren dat ik Zonnekind wel overal naartoe zou dragen op La Palma. Een geweldige inschattingsfout… Dus kocht ik ter plekke een buggy die vervolgens mee naar huis ging en naast de al aanwezige wandelwagen werd geparkeerd. Zo doe je dat als je niet budgetteert….

Dus… Een zo goed als nieuwe buggy. Ik gebruik hem nog zo eens per maand. Hij gaat nog wel wat opbrengen, als ‘ie uiteindelijk via Marktp1aats van eigenaar zal wisselen. Of het is een fan-tas-tisch kado natuurlijk…!

Uhm… tja… dan moet ik die buggy wel nog terugkrijgen… bedacht ik me terwijl Maarten al op weg was naar mijn huis om hem op te halen… Ik wist immers niets van Maarten, behalve zijn mobiele telefoonnummer. Had ik de buggy niet beter zelf even kunnen brengen zodat ik een adres had?? Ja dus…

Maar goed. Daar was Maarten al. Een krasse zestiger met olijk baardje. Hij is de beheerder van een congrescentrum in de buurt, vertelde hij. De buggy is voor het kind van een paar bezoekers van het congres, aldaar. Ik geloof hem. En ja, hij mag de buggy meenemen. Hij belt me wel, als de mensen weer weg zijn en hij de buggy niet meer nodig heeft.

Ik kies ervoor mensen te vertrouwen. Dat maakt de wereld voor mij een fijnere plek. En initiatieven als Peerby geven voor mij een mooi tegengewicht tegen alle vreselijke dingen die ook de afgelopen tijd weer gebeurden, in de wereld… Mensen helpen mensen, mooi toch?!

—-

Update: ik kreeg de buggy een paar dagen later terug. Met een klein kadootje erbij.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

9 reacties op De kracht van internet

  1. Wat een leuke site zeg! Ik kende die niet. Wat mooi dat mensen elkaar op die manier kunnen helpen. Ik ga me daar zeker ook inschrijven. Ik ga er ook van uit dat mensen te vertrouwen zijn. Anders is het toch niet te doen? Hoewel gezonde voorzichtigheid natuurlijk belangrijk blijft.

    Huisvlijt

    Like

  2. Ri zegt:

    Mooi. Ik ga privé ook uit van vertrouwen. Anders zou ik niet in het leven kunnen staan.

    Like

  3. Linda zegt:

    Goed idee! Ik heb me gelijk ingeschreven 🙂

    Like

  4. sillie zegt:

    Ik ben net zo hoor, zo leende ik vorig jaar geld uit aan een buuf uit de straat, (ze had een neiuwe wasmachine nodig en daar het geld toen niet acuut voor). En ehm alhoewel iedereen wel weet dat ze het beslist niet breed heeft dacht ik, ach we gaan het zien. Heb er nooit over gezeurd en na ongeveer 7 maanden kwam het bedrag in een keer terug contant 🙂

    Like

  5. Mirjam zegt:

    Mmmm, ik ben wat huiverig geworden. Zo'n 25 jaar geleden hebben wij onze buren geholpen met 2000 gulden. (Dat was dus ons hele spaargeld) Ze zouden het huis worden uitgegooid wegens huur achterstand. Ik heb de buurman wel een schuldverklaring laten tekenen. Ze konden blijven wonen, dus iedereen blij. Na een half jaar zagen we dat ze nieuwe meubels hadden gekocht. Voorzichtig geïnformeerd of ze dan ook konden beginnen met afbetalen. Nou, dat is een hele heisa geworden! Omdat we iets op schrift hadden konden we op een gegeven moment de deurwaarder inschakelen en hebben we zo het grootste deel van het geld terug gekregen. We hebben de fout gemaakt om geld te lenen wat we eigenlijk niet konden missen aan achteraf gezien, onbetrouwbare mensen en dat doe ik dus nooit meer. Ben zelf ook bij Peerby aangesloten en laatst een boek aan iemand die via Peerby erom vroeg gegeven. Bij Peerby gaat het meestal om niet zulke grote dingen en daar heb ik geen moeite mee maar er zijn niet veel mensen waar ik nog geld aan zou lenen 😦

    Like

  6. Plus en Min zegt:

    Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met peerby, als je even een praatje maakt met mensen dan weet je meestal al genoeg… Zelf lenen we geregeld de kruiwagen en de ladder uit. Ik kies ervoor om geen dure dingen uit te lenen (tv, auto etc) of dingen die gemakkelijk kapot gaan en een vervelende welles nietes kunnen opleveren (fotocamera, kampeerspullen). Een tijd terug leende ik zelf twee statafels van iemand via peerby, en een paar welen later belde diegene mij of ik misschien wat extra glaswerk had om te lenen. Als er iets van zou sneuvelen zou hij het vervangen. Natuurlijk zei ik ja (ik hoop de statafels weer te mogen lenen haha). Ik ben echt heel blij met peerby 🙂

    Like

  7. MissPrudent zegt:

    Ik heb het nog nooit gebruikt, ik kende het wel al. Ik zou toch bang zijn dat je het niet terug krijgt. Familie en vrienden mogen altijd alles van me lenen.

    Like

  8. Mama Tini zegt:

    Ik sta al wel een tijdje ingeschreven bij Peerby, maar nog niks (uit)geleend. Ik ben benieuwd hoe het verhaal van je buggy afloopt, vast wel goed lijkt me!

    Like

  9. Anoniem zegt:

    Ik had er al weleens van gehoord, maar er nog niks mee gedaan. Ik zal mij meteen inschrijven, het is zo leuk om mensen uit de brand te helpen door spullen uit te lenen die anders toch maar werkloos staan te zijn!
    Groetjes
    Niet-bloggende-Marion

    Like

Reacties zijn gesloten.