Hallo daglicht!

Het is wat sombertjes, hè, het weer? Regen regen regen en hele grijze luchten. En ik weet het niet zeker, maar ik dacht gisterochtend toch echt dat ik een volkswagenbus over de snelweg zag waaien, op een meter of vijf boven de weg… met mij erin…

Zal ik ‘es iets verklappen?? Iets waar je blij van wordt?

Sinds 21 december hebben we alweer een half uur meer daglicht erbij gekregen!

Het is niet te geloven, hé? Maar ondanks alle donkerte en grijsheid is het gewoon al een heel stuk beter dan dat het een paar weekjes geleden was….

Ieder jaar zoek ik op 23 december de tabel er weer bij en bestudeer ik hem vrij obsessief, iedere dag opnieuw… Via tw1tter breng ik mijn volgers graag op de hoogte van de dagelijks vorderingen en deze berichtjes worden met dezelfde gretigheid gelezen als dat ik ze verzend…

Hier is de blije tabel…

Zonsopkomst 2015 & zonsopgang 2015

Deze tabel begint op 1 januari, toen we al op plus 6 minuten zaten, vergeleken met de kortste dag. Sinds 1 januari, gaat de zon ’s morgens zes minuten eerder op en maarliefst 17 minuten later onder. Dat telt toch lekker, op, toch? Word je daar niet een beetje vrolijker van? Merk je het al, als je door de regen naar huis fietst? Dat het dan nog net niet helemaal donker is? En dat het ’s morgens al weer bijna licht is, als je op je werk aankomt?

Ik wel! Ik kijk dan ook iedere dag naar de tabel en laat al dat daglicht niet zomaar aan me voorbij gaan. Zo heb ik zojuist gezien dat we morgen weer drie minuten daglicht winnen.

Dat is weer iets leuks om naar uit te kijken, toch?

En die regen, die wolken…? Ach… die gaan ook vanzelf wel weer een keertje weg, hoor…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, genieten. Bookmark de permalink .

16 reacties op Hallo daglicht!

  1. Lobke zegt:

    Joechei vanaf 11 februari is het weer licht als ik wegga maar weer donker als ik thuis kom. En vanaf 14 maar is het in beide gevallen licht. Duurt nog best lang……

    Like

  2. Realmam zegt:

    Leuk om te zien, het viel mij gisteravond op dat ik veel later de lampen hoefde aan te doen! Daardoor begon ik gewoon later met koken, maar ik ben er wel erg blij mee!

    Like

  3. Mammalien zegt:

    O, dat gaat best hard als ik het zo lees. Merkte er nog niks van trouwens, komt vast door het donkere weer. Binnen blijft het donker…

    Maar ik zit me rot te denken… waarom is het 6 min eerder licht en 17 later donker? Waarom is dat niet precies hetzelfde aantal minuten?!? Misschien moet er nog even wat licht op m'n hersens vallen..

    Like

  4. Ik ben er heel blij mee omdat mijn zoon 3 keer per week pas om 17 uur op school vertrekt. Een half uur fietsen van stad via dorp naar ons dorp. Beetje eng, maar loslaten moet. Daarbij is het werkverkeer ook klaar rond die tijd. Toch ben ik blij als hij thuis is. Nu viel het eergisteren meteen op dat hij niet meer in het donker op school hoeft te vertrekken. Gelukkig.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Vergeet de schemer niet…! Plus een half uur….

    Like

  6. izerina zegt:

    Vooral 's avonds is het goed te merken.

    Like

  7. Het weer is inderdaad erg somber. Maar zal ik je eens wat vertellen….behalve dat het eerder licht wordt (en later donker)….als ik 's ochtends de paarden ga voeren, hoor ik de vogeltjes alweer fluiten! De lente komt eraan!

    Like

  8. Vanmorgen viel het me op dat het zo lang duurde voor het echt licht was. Zal ook wel met het sombere weer te maken hebben. Meestal is het wel licht genoeg in huis als ik terug kom van kinderen naar school brengen. Nu heb ik nog een tijdje de lamp aangehad. Vond het vandaag ook weel een stuk kouder. Maar fijn om te lezen dat het weer de goede kant op gaat.

    Like

  9. Zuinigaan zegt:

    Heerlijk! Vooral 's middags is het al een stuk lichter. Ik kan me echt verheugen op nog véél meer licht!

    Like

  10. valhalla zegt:

    Gisteren was het hier tegen vijven nog schemerig, eerder was het om 4 uur al donker.
    En de man kwam vandaag thuis om kwart voor 9 en toen was het volop licht. Een paar weken terug stond de maan dan nog volop de woonkamer in te schijnen. Het gaat hard nu! ❤ Heerlijk he??

    Like

  11. mm-iirraah zegt:

    Ik denk dat dat met wintertijd te makrn heeft…

    Like

  12. Wat een gave tabel. Waar heb je die vandaan?

    Like

  13. Oh ik wilde nog meer typen. Ik maak er wel even een foto van voor op mijn iPad. Ik heb werkelijk aan weinig dingen een hekel.
    Maar opstaan in het donker…. aaaarghhh. Ik zag dat er op sommige dagen niet een minuut verschil tussen zit, maar bv, twee. Hmmmm. Niet goed voor mijn hersenpan zo vlak voor het slapengaan. Want nu vraag ik me af waarom dat is…

    Like

  14. mm-iirraah zegt:

    Psst: het zijn afrondingen…
    Welteruste!

    Like

  15. Anoniem zegt:

    Avond merk ik wel, maar de ochtend nog zeker niet.
    Verder zou ik een tabel van de schemering erbij willen hebben?, als dat lukt?.

    Like

  16. mm-iirraah zegt:

    Ik zeg google is je vriend, succes…

    Like

Reacties zijn gesloten.