De kostenpost "kleding" in 2014

Volgens het persoonlijk budgetadvies van het Nibud, geven mensen met mijn inkomen en leeftijd, maandelijks 210 euro aan kleding uit. Daar zit ik met mijn budget van 50 euro per maand beduidend onder, zeker als je bedenkt dat dit een budget voor twee is.
Vorig jaar gaf ik iets minder dan 500 euro uit. Dat kan overigens niet élk jaar, denk ik… maar wél in het eerste jaar dat gestopt bent met zo ongeveer ongelimiteerd shoppen… Qua broeken en jassen zit ik nog wel een tijdje goed, bijvoorbeeld….

Hierbij het overzicht over 2015. Kleding voor Zonnekind heb ik “mini” genoemd, en voor mezelf “maxi”.

datum wat voor bedrag
21-feb onderbroekenpakket via MP mini € 10,00 noodzakelijk
15-mrt sandalen mini € 6,00 noodzakelijk
24-apr sokken, onderbroeken, 2 truitjes mini € 31,93 via MP moeten doen
20-mei kledingpakket MP mini € 10,00 noodzakelijk
11-jun 7 t-shirts (lange en korte mouw), 3 jurkjes mini € 92,34 via MP moeten doen
30-jul slippers, schoenen, warme trui mini € 59,29 via MP moeten doen
16-aug 2 broeken  mini € 12,99 via MP moeten doen
15-sep Zeeman maillots mini € 4,98 noodzakelijk
15-okt shirts lange mouwen mini € 50,00 via MP moeten doen
28-okt sloffen mini € 9,00 noodzakelijk
22-nov winterschoenen mini € 35,80 noodzakelijk
27-dec regenlaarsjes mini € 12,50 noodzakelijk
totaal mini € 334,83
15-3 sandalen maxi € 8,00 noodzakelijk
15-jul bikini maxi € 45,00 noodzakelijk(?)
30-jul warme trui maxi € 20,00 noodzakelijk
8-okt schoenen voor mij maxi € 29,90 noodzakelijk
12-okt zakelijke jurk, longsleeve, nette blouse maxi € 144,39 noodzakelijk
28-okt sloffen maxi € 15,50 noodzakelijk
totaal maxi € 262,79

In februari, toen ik startte met budgetteren, nam ik me voor om een heel jaar geen kleding voor mezelf te kopen. Dat bleek toch wel erg ambitieus. Ter compensatie, omdat ik me graag aan de afspraken met mezelf houd, besloot ik om de opbrengsten van Marktplaatsverkopen te besteden aan kleding voor mezelf. Ik deed dat op gevoel en ik zou de sheets moeten nalopen om te bepalen hoeveel geld ik verdiende met deze verkopen. Maar zo om en nabij de 250 euro zou moeten kloppen.Weer dingen verkopen staat al tijden op mijn doorgeschoven to-do list….

Ik gaf ook (bijna) alleen maar geld uit aan noodzakelijke dingen, qua kleding voor mezelf. De bikini was wel een beetje jammer: ik kwam er op vakantie achter dat ik deze vergeten was in te pakken. Ik heb er nu dus twee en daarmee zit ik nog wel even goed, de komende zomers…
Maar alle andere kleding die ik kocht had ik nodig en gebruik ik ook daadwerkelijk. Prima dus…!

Wat betreft de kleding van Zonnekind… dat had best wat minder gekund eigenlijk….
Ze heeft gewoon best veel kleren en sommige kleren droeg ze maar amper en toen waren ze alweer te klein…
Nu ik het zo op een rijtje gezet heb, valt het me eigenlijk ook wel tegen dat ik stiekem toch best veel kleding in de winkel kocht in plaats van tweedehands. In mijn hoofd was het andersom. Tweedehands kinderkleding is immers vaak goed genoeg, zeker omdat ze nog zo hard groeit nu en kleren al snel wee te klein zijn.
Alleen maillotjes verslijten snel en ook koop ik graag ieder seizoen een paar nieuwe schoenen. Kinderschoenen kosten overigens al snel over de 80 euro, wat ik dus écht belachelijk veel vind… Ik kocht veel goedkopere en ja, dat is voor mijn meisje écht goed genoeg….!

Conclusie? Als ik gewoon eens per maand MP afstruin, zou ik kunnen besparen op kleding voor Zonnekind. Ook heeft ze lang niet alles dat ik koop, écht nodig…
Qua kleding voor mezelf… tja… mijn representatieve / zakelijke garderobe heeft nog steeds uitbreiding nodig. In “bepaalde kringen” kun je gewoon echt niet aankomen met steeds hetzelfde, al een paar jaar oude jasje. Eigenlijk moet ik gewoon een saaiig pak dat zo onopvallend is dat ik het meerdere keren naar dezelfde relaties aan kan.
Het uitstellen van bepaalde aankopen heeft me echter creatief gemaakt en de noodzaak voor bepaalde kledingstukken is blijkbaar rekbaar. Dat is toch weer een wijze les!

Het goede nieuws is dan ook, dat het inmiddels uitverkoop is! Dus… deze maand toch maar eens een paar winkels induiken….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget. Bookmark de permalink .

9 reacties op De kostenpost "kleding" in 2014

  1. valhalla zegt:

    210 euro, zeg wat een bedrag. Kinderkleertjes zijn ook zo leuk he? Gelukkig krijg ik zo veel dat ik zelf nooit de winkel voor ze in hoef, hoogstens voor ondergoed en sokken, maar je hebt gauw te veel he. Qua maillots, bij de lidl hebben ze (in de aanbiedingenbak, heb ze bij meerdere filialen al gezien) thermomaillots voor 2 euro. Die blijven echt heel mooi, zijn lekker warm en zacht en heel stevig.

    Like

  2. Met mijn kids in de groei heb ik de laatste twee jaar enorm veel geld aan kleding moeten uitgeven. Zelf heb ik maar erg weinig gekocht, maar dat wreekt zich momenteel. In 2015 voorgenomen dat ook ik eens wat mag halen.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    … koop jij de kleren voor je kinderen nieuw, of ook weleens tweedehands?

    Like

  4. Plus en Min zegt:

    ik geef jaarlijks 1200 aan kleding uit voor het hele gezin. Voor iedereen gaat gillen, daar zitten de representatieve kleding voor mijn man's werk bij (elk jaar een pak, drie-vier overhemden en een extra pantalon) en dat is meestal al goed voor zo'n 450-600 euro. dus ik en de kindjes en de weekend uitvoering van papa zijn voor 600-750 per jaar klaar. Bijna nooit iets tweedehands (niet mijn ding, teveel gedoe), maar veel uit uitverkoop en ik winkel uitsluitend online, zodat ik precies kan zien hoe de totaalprijs oploopt. In de winkel kan ik me te makkelijk laten verleiden tot impulsaankopen, online pak ik er altijd mijn lijstje bij van wat we werkelijk nodig hebben. Alles wat daar niet opstaat gooi ik voor het afrekenen weer uit m'n mandje.

    Like

  5. Heb ook even gekeken op de site van Nibud, wij zouden bijna 300 euro per maand uitgeven aan kleding en schoenen. Gelukkig is dat niet het geval. Het Nibud noemt wel vaker wat ruimere bedragen heb ik het idee. Heb niet eens tijd om voor zoveel goed kleding te kopen per maand. Zo wie zo heb ik mijn eigen kledingwinkel/voorraad met zoveel kids in huis. Gisteren toch maar weer even de vliering op gedoken weer lekker veel kleren kunenn scoren voor diverse kids. Schade 0 euro.

    Like

  6. nadasurf zegt:

    Kopen hier voor zo,n 200 euro aan kleding voor 6 personen meeste 2e hands bij voorkeur merkkleding blijft zijn geld waard. En let op uitverkoop nu bv Zeeman haal 38 stuks kleding voor 26 euro 🙂

    Like

  7. nadasurf zegt:

    200 euro is per jaar 🙂

    Like

  8. Ik koop altijd nieuw.

    Like

Reacties zijn gesloten.