De studieschuld en mijn financiële planning

Ik kreeg een berichtje via email. Er stond een bericht voor me klaar van DUO. 

0,12% rente betaal ik nog over het restant van mijn studieschuld. Dat is een rente die ik graag eerder had gehad: tot december betaalde ik een veelvoud hiervan, hoewel altijd nog lager dan mijn hypotheekrente. Zelfs met de aftrek meegerekend. Ik gaf dus voorrang aan het aflossen van mijn aflossingsvrije hypotheek en liet de studieschuld voor wat hij was. Terecht, blijkt nu weer.

Wat zou het overigens fijn zijn als ik een dergelijk percentage betaalde over mijn hypotheekschuld…!

Eén keer, eind vorig jaar, deed ik een extra aflossing van mijn studieschuld. Voor de rente had ik dat niet hoeven doen, dus, zeker niet na deze bijstelling. Maar – luxeprobleem – ik had mijn maximum bedrag aan extra aflossing aan hypotheekschuld al bereikt en bovendien was ik nieuwsgierig naar hoe DUO een extra aflossing verwerkt. Zo dus: met een berichtje binnen de DigID omgeving, een maand of drie later…

Door deze twee veranderingen daalt mijn maandtermijn van 170 naar 137 euro. Dat is per jaar 396 euro, tadááh!

En het wordt nog beter… in januari 2017 zal ik van deze schuld af zijn! Zo wordt mijn financiële plaatje steeds overzichtelijker en leuker om naar te kijken. Na zo lang maandelijks aflossen aan DUO, 15 jaar om precies te zijn, zal ik de maandbedragen immers “over houden” en wordt het sparen voor nieuwe aflossingen van de hypotheekschuld, steeds eenvoudiger. Bijkomend voordeel is dat ik tegen die tijd ook minder betaal aan kinderopvang omdat Zonnekind dan naar de basisschool gaat. Zie je mijn ogen in eurotekentjes veranderen, à la Dagobert Duck?

Na een jaar lang budgetteren en bezuinigen, het omzetten van mijn woekerhypotheekdeel en na 2 1/2 jaar extra aflossen van de aflossingsvrije hypotheekschuld begin ik steeds beter het effect te bemerken van mijn lagere vaste lasten en de grotere mogelijkheden om te sparen.

Dit jaar deed ik nog geen hypotheekaflossing. Ondanks dat er een behoorlijk bedrag op mijn zakelijke rekening staat (en dan staan er nog véél rekeningen open…!) blijft dit voorlopig nog een dikke maand staan. Even wachten op de jaarrekening van 2014 en dan pas definitieve keuzes maken.
Het geld van de BV is immers, ondanks het broekzak-vestzak verhaal, niet per definitie geld dat ik als privé persoon zomaar kan gebruiken. Ik ga dat overigens wél gewoon doen, hoor: dit geld gebruiken om de hypotheek verder af te lossen. En dan vervolgens aflossen aan de BV, bij voorkeur op de 25%-manier die Kreupelgeld me een tijd geleden influisterde. Maar dan wel, voor de zekerheid, in nauw overleg met een financieel deskundige.

Of dat mijn huidige accountant is valt nog te bezien, aangezien dit vooral een cententeller blijkt te zijn en niet persé een pro-actieve adviseur. Ook telt hij niet alleen míjn centen, maar ook die van zichzelf door voor ieder overlegje een rekening te sturen. Vooralsnog heb ik besloten dat ik over een paar maanden een nieuwe accountant gevonden heb, dus. Eentje die beter bij me past: kleiner kantoor  wellicht, goedkoper zéker en bij voorkeur met wat meer betrokkenheid.

Voorlopig heb ik geduld en kijk ik met een glimlach naar mijn slinkende vaste lasten en, daarmee samenhangend, groeiend vrij vermogen. Hopelijk blijft het aan de inkomstenkant stabiel. In dat geval zal ik in staat zijn om mijn hypotheekschuld over ongeveer tien tot twaalf jaar afgelost te hebben en van dat idee word ik héél erg blij!

PS: de grafiek houdt geen rekening met wat voor financiële tegenslag dan ook. Ik ga er niet vanuit dat dat realistisch is. Het eindbedrag waarover ik volgens de grafiek kan beschikken, op pensioenleeftijd, zal dus waarschijnlijk lager zijn…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, sparen. Bookmark de permalink .

2 reacties op De studieschuld en mijn financiële planning

  1. Die groene lijn ziet er fijn uit!

    Huisvlijt

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Ja hé…? Zou fijn zijn als ik over zoveel jaar inderdaad evenveel geld heb als dat ik nu schuld heb… Maar voorlopig is het nog niet zo ver… 😉

    Like

Wat vind jij daarvan?

