De lampschakelaar repareren

Dit ben ik. 
Met een zaklamp in mijn mond. 
Zie je de paniek in mijn ogen?
Het is natuurlijk een béétje theatraal…. Zo ben ik…. als ik moet klussen. 
En ja dat mag best, theatraal zijn en paniekerig doen. 
Klussen is stom…
Het zijn de vaste momenten in het leven dat ik als single vrouw een man mis: wanneer er iets gerepareerd moet worden. En vanmiddag was het zover. Net toen het begon te schemeren bleef de dimmer van de lamp hangen. Voor de zoveelste keer. Mopperen, vloeken en ertegenaan meppen hielp deze keer niet meer….

Het ding moest vervangen worden en dan liefst door een simpele schakelaar.. .. die niet kapot gaat of blijft hangen.. waar geen zekeringen in zitten… … en ik… vind klussen stom…

Maar goed… kop in het zand helpt niet… hup naar de bouwmarkt. Met frisse tegenzin. Stomme dinges eraf en eruit. Op het plaatje kijken waar de draadjes in de nieuwe dinges moeten. Geen plaatje vinden dat op mijn dinges lijkt. Nog eens mopperen. Handig zo’n gebruikshandleiding voor andere dingessen in de verpakking van jouw dinges…! Tssk. Stom stom stom…. rotwerk!!
Zonder gebruiksaanwijzing op logica dan maar… De dinges heet een wisselschakelaar, ik ben niet dom, alleen pissig…. En zo heet de dinges op dat éne plaatje ook dus dan zal bruin wel boven en zwart beneden moeten.
Stroom eraf, zaklamp in de mond. Draadjes erin frommelen. Niet begrijpen waarom het niet blijft zitten. Vruchteloos schroefjes waarmee de draadjes in de vorige dinges vast zaten, in deze proberen te schroeven. Die rotschroefjes drie maal op de grond laten vallen. Met zaklamp de rotschroefjes weer zoeken. De kat wegsissen die er met een schroefje vandoor gaat.
Erachter komen dat de koperen eindjes van de draadjes te kort zijn en dat ze daarom waarschijnlijk niet blijven zitten. Met een keukenmes de mantel eraf wurmen. Draadjes met geweld erin frommelen. En ja het blijft soort van zitten. 
Dinges de muur in schuiven. Stroom erop en testen.

en….

Check. Ik kan dit. 

#likeagirl.
Nou nog bedenken hoe ik het afdekraam ertussen krijg of dat ik gewoon echt een andere moet kopen….. maar dat doen we morgen als het licht is…..

Update van een paar dagen later…: het eindresultaat:

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, singlemum. Bookmark de permalink .

11 reacties op De lampschakelaar repareren

  1. Anoniem zegt:

    Als stille lezer zit ik hier gigantisch te grinniken! Wat een blog! Laat ik nou vanmiddag bij kennissen verdwenen foto's op de pc hebben terug kunnen toveren! Nooit verwacht. Ook zo'n klus! Wees trots op jezelf!!!dank je voor mijn lach en geniet van je mooie lamp (morgen toch en dimmer erop zetten…?). Groeten,Ingrid (SE) uit Zweden

    Like

  2. Mammalien zegt:

    Ik vind je een held. Een van de belangijskte argumenten om niet single te raken, voor mij, dat niet kunnenwillen klussen 🙂 (schaam).

    Like

  3. Whoehaha. Leuk geschreven, vooral de kat met het schroefje zie ik helemaal voor me.
    Hier een steeds handiger wordende man. Klussen vind ik gelukkig niet stom. Wel tijdrovend.
    Als het goed is kun je het schakelgedeelte eraf ''klikken” , afdekraampje erop en schakelgedeelte weer terug.

    Like

  4. Jolanda zegt:

    Stoere jij! Daarbij was het bijvullen van de ketel (waar ik me laatst aan waagde) een eitje. Ik weet niet of ik me aan zo'n schakelaar had gewaagd. Echt stoer!

    Like

  5. Knap hoor, alles wat met een snoertje is probeer ik te vermijden qua klussen. Een man hebben zegt niet alles hoor, kijk maar eens naar het programma “Help mijn man is klusser” Dan doe jij het toch wel iets beter.

    Like

  6. Super stoere actie en goed gedaan! Electriciteitsdingen kunnen erg irritant zijn om uit te vogelen. Afdekplaatje zou ook zomaar eens niet bij je nieuwe schakelaar kunnen passen… Ze maken 1000 verschillende varianten, die allemaal niet op elkaar passen.

    Hier wel een man, maar dan eentje die vaak aan de kleine klusjes niet toekomt. Ach en pre-man kon ik de meeste dingen ook zelf, dus waarom nu ook niet? Zoonlief fantaseerde laatst dat er een gat in het dak zou kunnen komen (hij kijkt graag buurman en buurman). Maar, zei hij, dan klimt mama op het dak om het te repareren. Ik vond het wel stoer klinken.

    Like

  7. Zuinigaan zegt:

    Hier ook geen klussende man, al wel 17 jaar niet, dat was vanaf dat oudste kind 11 was en jongste 8. Vooral de elektriciteitsklussen zijn lastig. Op een gegeven moment moest ik een kapotte trekschakelaar vervangen. Dat ding zat op 10 cm van het plafond, dus ik op een trapje met mijn hoofd tegen het plafond en dan met de schroefjes prutsen en zorgen dat alles vastgezet wordt en niet op de grond valt. Voor het bijvullen van CV ketels en het plakken van fietsbanden draai ik mijn hand niet om, daar ben ik bedreven in.

    Like

  8. Anoniem zegt:

    Goed gedaan! Ow, over je klus afmaken…dat vierkante buitenrandje doe je eerst op de muur, en dan die vierkante knop vastklikken…tenminste, bij mij werkt dat zo (of dat mannentechnisch goed is weet ik niet, het werkt zo, dus ik laat het maar zo)
    Tja, die klussen….voor sommige klussen zoals boren, schakel ik wel buurthulp ofzo in. Deels ook door gebrek aan goed gereedschap hoor. Maak ik wel een cake of quiche voor de klusser.
    Voor de rest probeer ik eerst alles zelf..haha, mijn eerste behang zat zo scheef op de muur dat ik het de volgende dag er al afgehaald heb. Ondertussen ben ik natuurlijk een goede behanger geworden die anderen leert behangen…zo gaat dat vaak als je zelf probeert.
    Raar eigenlijk dat er geen goed klusboek is voor vrouwen/beginnende klussers…terwijl er wel kookboeken in overvloed zijn voor als de man wil leren koken.

    Groet,Greet

    Like

  9. kruidigmeisje zegt:

    En ik kan je vertellen dat als je door die angst heenkomt, je veel vrijheid hebt. Ook de vrijheid om niet-single te leven ;-).
    Begin met een klein klusje. Gewoon doen. En lees eens een biebboek over klussen, of een magazine van de bouwmarkt. Stapje voor stapje, maar de meeste klussen vereisen geen grote kracht. Hoogstens wat logisch nadenken of een beetje kennis van natuurkunde (metaal en water geleiden stroom, en dat stroomgeleiden wil je soms wel, en soms niet. Daarna is het opletten en nadenken en stapjes blijven maken)
    En vraag rustig tips aan mensen, van de antwoorden leer je.
    Angst is geen goede beslisser, al kan -ie soms goede raad geven. Maar laat m niet de baas zijn in je leven.

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    Het is niet iets om bang voor te zijn nee. En ook niet moeilijk. Maar wel stom!!

    Like

Reacties zijn gesloten.