Hoeveel eten je eigenlijk wel niet in huis hebt…

Nadat ik mijn eerste weekmenu maakte, om vervolgens een kleine week later te constateren dat ik slechts één dag kookte wat ik vantevoren gepland had, ben ik eigenlijk vrolijk door gegaan en komt het er nu, twee weken later, op neer dat ik de planning toch best aardig gevolgd heb…

De vakantietijd is natuurlijk nooit de beste periode om gestructureerder te gaan eten! Zeker wanneer je last minute besluit om wel of niet thuis te eten of bijvoorbeeld toch maar een nachtje te gaan kamperen.
Vandaag werd de inhoud van het groentepakket waarop geabonneerd ben, online gezet en daarop aansluitend plande ik wat maaltijden en gingen we samen boodschappen doen. Omdat ik op woensdag meestal vrij ben èn omdat dan ook de inhoud van het groentepakket (dat ik altijd op vrijdag ophaal…) bekend is, lopen mijn culinaire weken dus van woensdag tot woensdag. 
  • woensdag 7 januari: frietjes, appelmoes. Yoghurt na.
  • donderdag 8 januari: macaroni&cheese uit de oven, tomaatjes plus olijfjes. Fruit na.
  • vrijdag 9 januari: stamppot veldsla, gebakken schijfjes biorookworst. Fruit na.
  • zaterdag 10 januari: pasta pesto, broccolo, kip. Yoghurt na.
  • zondag 11 januari: gegratineerde boerenkool met tomaatjes en knof, aardappelen. Fruit na.
  • maandag 12 januari: pompoensoep met brood. Ik werk over tot laat, Zonnekind gaat uit logeren. 
  • dinsdag 13 januari: prei-courgettetaart, cashewnoten, bladerdeeg, ei kaas. Fruit na.
  • woensdag 14 januari: frittata nolselderij kikkererwten aardappel ui olijven (extra koken voor de vriezer)
Vandaag deed ik voor het eerst dit jaar boodschappen. Nu ik de weekplanning vantevoren maakte wist ik vantevoren beter wat ik nodig had en leek ik minder gevoelig te zijn voor impulsaankopen, zoals wat er in de aanbieding is (en ik eigenlijk normaliter nooit koop…) en lekkere dingen.. Met uitzondering dan van twee heerlijke chocoladerepen en een nog heerlijkere bak ijs… gelukkig heb ik géén last van overgewicht…!
Na de boodschappen maakte ik, onder andere op basis van het bonnetje van de super én vooruit kijkend op mijn kistje met groenten dat ik wel nog even op moet halen vrijdag, een lijstje van niet-aangebroken voedsel dat ik in huis heb. 
Het is een zo-ongeveer lijstje… Ik had geen zin om het helemaal precies te inventariseren, dus wierp even een korte blik ik mijn kasten.  
Met een simpele kleurcode (groen=beperkt houdbaar, blauw=vriezer, geel is lang houdbaar) werd het nog wat makkelijker om uiteindelijk het weekmenu vast te stellen. 
Ik heb dus meer voedsel op voorraad dan dat ik dacht…!
Ik betaalde €70 voor de boodschappen van deze week en daarmee zou ik deze maand nog €205 budget hebben, wat me erg ruim lijkt… Dat wordt een mooi begin van het jaar qua boodschappenbudget!
Natuurlijk ga ik dit overzicht echt niet bijhouden… denk ik… want voorlopig lijk ik mijn tax qua lijstjes nog lang niet bereikt te hebben…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, eten, weekmenu. Bookmark de permalink .

4 reacties op Hoeveel eten je eigenlijk wel niet in huis hebt…

  1. Wauw.. dat ziet er wel supergeorganiseerd uit zeg!
    Ook ik ga dit jaar aan het weekmenu.
    We gooien te vaak eten weg naar mijn zin.

    Like

  2. Goed zeg! Lekker bezig zo. Ach ja die lijstjes, hoe herkenbaar. Als het er in je hoofd maar overzichtelijk van wordt!

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    En dat terwijl ik eigenlijk best chaotisch ben…

    Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen. Wanneer ga je beginnen?

    Like

  4. Ri zegt:

    Like the lijstjes!

    Like

Wat vind jij daarvan?

