De kostenpost "leuke dingen / vakantie" in 2014

Inzicht leidt tot besparen, daarvan ben ik na een klein jaar budgetteren en trouw een huishoudboekje bijhouden, wel overtuigd. Daarom vind ik het interessant om een aantal uitgavepotjes eens nader te bekijken.
De meest interessante vond ik toch wel de post “leuke dingen”. Deze vind ik immers moeilijk te budgetteren, dus vandaar dat ik graag even nader bekijk wat ik nou uitgegeven heb hieraan, het afgelopen jaar….

Nou… hierbij het overzichtje….!

cadeau vrienden familie  €      75,52
borrelen / lunch met vrienden  €      80,90
entreegelden  €    102,02
eten borrelen Zonnekind  €    107,00
boetes  €    197,50
klimmen  €    197,70
versnaperingen / entree vakantie  €    284,00
brandstof vakantie en uitjes  €    462,19
campingkosten  €    542,27
TOTAAL  € 2.049,10

Cadeaus € 75,52
Ik gaf weinig geld uit aan cadeaus, dit jaar. Klopt. Vaak maak ik zelf iets, ik ben immers een zeer verslaafde haker / breier. Ook heb ik er weinig problemen mee om iets tweedehands te geven, vooral als de jarige een kind is.

Borrelen / lunchen met vrienden € 80,90
Ondanks dat ik enthousiast budgetteer, vind ik het moeilijk om de helft of minder dan de helft te betalen, wanneer ik samen met een vriend of vriendin een broodje heb gegeten of uit lunchen ben geweest. Overigens is er een makkelijke manier om op deze kosten te besparen: alles op de zaak zetten. Ik kan in dat geval de BTW terugvragen en bovendien betaal ik minder inkomstenbelasting… Natuurlijk moet ik dan nog steeds – zakelijk – de rekening gewoon betalen, maar netto is het toch een goede oplossing.

Entreegelden € 102,02
Ik ging met Zonnekind naar een festival en een aantal keren naar de dierentuin. Twee keer gingen we naar een openluchtmuseum.

Eten borrelen Zonnekind € 107
Dat borrelen met Zonnekind, dat is natuurlijk gewoon allebei een koffie: ik een cappuccino en zij een babyccino (opgeklopte warme melk in een echt grote mensen kopje, met een koekje). Ook gingen we een paar keer samen een broodje / salade eten, en twee keer pannenkoeken. Zo vierden we onder andere het jaar dat ze twee jaar oud was, op de dag voor haar derde verjaardag…

Boetes € 197,50
Natuurlijk zijn boetes niet echt leuke dingen, integendeel… Ik heb besloten om “voor straf” deze uitgaven onder te brengen onder de kostenpost leuke dingen. Had ik maar beter moeten opletten, toch?!
Tja… wat een bedrag is het nu ik het zo bij elkaar optelde (het waren er bij elkaar drie)… en wat deed het dit eerste budgetteerjaar pijn om deze rekeningen te moeten betalen… Ik moet er duidelijk nog aan wennen dat mijn bussie geen cruise control heeft, en ik toch echt geacht word om zélf de snelheid in de gaten te houden… Ik liep de boetes uitsluitend op in Frankrijk, waar de maximum snelheid voor mij blijkbaar niet helemaal vanzelfsprekend is…
Hopelijk kom in 2015 boetevrij door!

Klimmen € 197,70
Je zou toch denken dat ik er meer geld aan uitgaf, het afgelopen jaar…  Maar het viel mee! Eén keer klimmen in mijn favoriete hal kost me 9 euro. In de hal die dichterbij ligt en waar ik training geef, is het gratis: ik bouwde daar in de afgelopen tien jaar veel gratis entree – bewijsjes op in ruil voor vrijwilligerswerk. Jammer toch, dat ik het klimmen daar gewoon wat minder leuk vind…

Versnaperingen vakantie € 284,00
Ik dacht dus dat ik best kalm-aan gedaan had met allerlei lekkere tussendoortjes op vakantie. Toch kom ik op een bedrag van 284 euro dat niet echt terug te voeren is op andere zaken zoals boodschappen en de campings. Voor deze laatste kostenposten en ook voor brandstof bewaarde ik immers alle bonnetjes. Van het cash gepinde geld “verdween” €284. Dat gaf ik uit aan lekkere dingen en soms ook gewoon een simpel broodje terwijl we een stadje bezochten. Ook bezochten we wat musea en betaalde ik voor een paar rondjes draaimolen. In totaal voor bijna 300 euro en zo bij elkaar opgeteld vind ik het dus toch een heel bedrag.

Brandstof € 462,19
Tja op vakantie gaan kost brandstof en het afgelopen jaar ging ik toch echt wel regelmatig op stap met de Sunnybus. Soms maar een dagje en soms wat langer. Ook ging ik af en toe op bezoek bij familie of vrienden. Al met al gaf ik dit bedrag uit aan brandstof om op alle leuke locaties te komen.

Campingkosten € 542,27
Nu Zonnekind nog vrij jong is, koos ik toch maar regelmatig voor de wat luxere campings. Met speeltuin, bijvoorbeeld. Inmiddels begin ik erachter te komen dat ook op de wat goedkopere, minder luxe campings, vaak speeltuintjes zijn. En ook ontdekte ik onlangs dat ik écht geen electriciteit nodig heb als ik ergens maar één nachtje blijf staan: de Sunnybus heeft immers twee accu’s waarvan ééntje uitsluitend voor de lampjes en de koelkast. Ik ben benieuwd hoe vaak we in 2015 op reis zullen gaan en wat de totale campingkosten zullen zijn. Ik hoop natuurlijk wat lager uit te komen.
Aan de andere kant… we waren alles bij elkaar zo’n 35 tot 40 nachten aan het kamperen. Dus eigenlijk zijn dan de kosten per nacht ook weer niet zo ontzéttend hoog…!

Totaal: € 2.049,10
Per jaar heb ik een budget van € 1.200 voor de zogenaamde “leuke dingen”, namelijk 100 euro per maand. Dat geld mag ik in principe vrij besteden aan leuke dingen, buiten de vakantie om.
Daarnaast heb ik mijn spaarpotje “onverwachte uitgaven en vakantie” à € 1.100 per jaar. Eigenlijk gooi ik het allemaal op één hoop en komt het neer op € 2.300 per jaar voor alle leuke dingen plus reparaties en onverwachte uitgaven. Dat is dus prima ingeschat, kijkende naar de uitgaven van het afgelopen jaar. Dan moeten er verder geen rare dingen gebeuren qua onverwachte andere kosten (waaronder reparaties) natuurlijk.. en wellicht is dát niet zo realistisch…

Het lijkt raar om een onderscheid te maken tussen twee soorten budgetten (doordemaandse leuke dingen versus vakantie) terwijl ik ze nu toch op elkaar gooi. Toch.. het onderscheid tussen de maandelijkse “leuke dingen kosten” en de vakantie maakt, dat ik voldoende vat houd op deze uitgaven. Dus ook in de komende jaren zal ik dit zo blijven budgetteren.

En verder… moet ik deze week maar weer ‘es een boelboel op Marktplaats zetten. Want het is een budget dat niet écht is opgewassen tegen dat er ook maar íets kapot gaat…. Ik ben ook niet helemaal blij met de combinatie onverwachte uitgaven en vakantie…. Stel dat de Sunnybus kapot gaat… ben ik dan echt zo streng voor mezelf dat ik dan niet op vakantie mag…? Ik denk het niet…. Dus wellicht ga ik het toch even anders doen met die spaarpotten…

Overigens heb ik nog zo’n 1.250 euro op de “vakantie en leuke dingen rekening” staan dus het zal allemaal wel loslopen…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op De kostenpost "leuke dingen / vakantie" in 2014

  1. Ik was benieuwd waar je die boetes van had. Best een hoog bedrag. Balen zeg. Ik hem meestal alleen boetes bij de bibliotheek gelukkig. Die zijn niet zo hoog.

    Huisvlijt

    Like

  2. In 2013 had ik direct in de eerste week 2 boetes te pakken. Niet hoog hoor. Ik geloof een 50 euro. Toch nam ik mij voor om 2013 en 2014 boetevrij door te komen. Mits er niets meer komt heb ik het gehaald.
    Als je dat bedrag zou aftrekken van je budget heb je het helemaal goed gedaan in verhouding tot het aantal dagen dat je weg bent geweest.
    Ik heb het zo nog nooit geteld.

    Like

  3. Maar leuke dingen doen is ook heel belangrijk! Ik zou eerst zoveel mogelijk korten op mijn uitgaven zoals kleding, verzorging en boodschappen voordat ik aan mijn recreatie potje kom. Voor mij geeft dat het leven zijn jeu. Zonde van de boetes! Ik probeer er altijd zoveel mogelijk aan te denken, gelukkig heb ik al 2 jaar geen boetes meer gehad..

    Like

Reacties zijn gesloten.