Een kerst-staycation.

De afgelopen twee weken waren wij, op een klein uitstapje na, gewoon thuis.
Na een paar dagen besefte ik dat het echt jaren en jaren geleden is, dat ik dat deed: langer dan drie dagen vrij zijn en gewoon thuis blijven.

Ik ben de laatste plustien jaar gewend geraakt om op de eerste, soms tweede, dag van een dergelijke werk-vrije periode, mijn boeltje te pakken en te vertrekken. Dat ging altijd vrij chaotisch, niet voorbereid en enigzins gehaast. Bedenken: “oh ja vanaf overmorgen ben ik een week vrij…” om vervolgens, al dan niet in overleg met anderen, een last minute klimbestemming te kiezen. De boel inpakken door van de zolder (waar de kampeerspullen zijn) via de kledingkast, de badkamer en de keuken snel de boel in te pakken. Vertrekken en er vervolgens achter te komen wat allemaal niet meegenomen is (shampoo… lippenbalsem… mijn bril… sokken… etcetera). Op zich kun je natuurlijk alles vergeten mee te nemen, met uitzondering van je portemonnee, paspoort en (in mijn geval) contactlenzen. Alles is immers te koop. En zo heb ik nog steeds een voorraad in Frankrijk gekochte Herpes de Provence. En afwasmiddel.

Maar goed. Nu bleven we dus thuis. En beleefde ik het moment, na een dag of vier, dat er niet echt meer een lijstje was met dingen om te doen, zo ’s morgens. Ondanks dat we drie keer gingen klimmen in een hal, op visite gingen bij opa en oma (inclusief een logeerpartijtje), winterkampeerden, de stad in gingen om samen te lunchen en uitgebreid boekjes te lezen in de bieb, èn de dierentuin bezochten, had ik een gevoel van onbegrensde vrijheid.

Wat natuurlijk óók meehielp aan dat gevoel, was dat ik écht écht niet hoefde te werken ’s avonds.

Er was tijd voor extra klusjes, zelfs. Zo streek ik de bak met gekreukte kleding, waardoor mijn garderobe zich tijdelijk ongekend uitbreidde. Ook waste ik de Sunnybus en besefte ik dat ik nog nooit eerder een auto met de hand waste (ze is te hoog voor de wasstraat) en maakte ik de stoep sneeuwvrij. En die van de buren. En van de buren van de buren. De buurkinderen kwamen spelen. Zonnekind en ik bakten een heerlijke worteltjescake. Plus 20 cupcakes. En ik vroor bijna alle cakejes in voor nog een maandlang cakeplezier. Ik maakte een weekmenu om  me er niet aan te houden. En nóg had ik het niet druk.

Wat ik níet deed: de tv aanzetten overdag om urenlang kassie te staren. Ook was ik niet overdreven veel online te vinden om blogs van anderen te lezen of real time alle kerstfoto’s te bekijken al mijn feestboekvrienden showden.
Schermtijd is toch een beetje verloren tijd: leuk voor een kwartiertje, even tussendoor. Maar nee, niet om urenlang achter elkaar te doen: zonde van de tijd…

Wat ik wél deed: uitgebreid vijf keer dezelfde puzzel achter elkaar maken (die met de kikker is op het moment een hit), héél veel verhaaltjes voorlezen (het Jip en Janneke boek is al bijna uit), samen een stad bouwen van duplo en héél vaak en veel tekenen / knippen / kleuren. Ik maakte twee vestjes af en startte met een poppendeken. Eén vestje bleek veel te wijd en zal dus weer uitgehaald worden: zo blijven we lekker bezig, twee keer plezier van hetzelfde garen.

Al met al is het best leuk, zo’n staycation….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, leukedingendoen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Een kerst-staycation.

  1. Anoniem zegt:

    Herpes de Provence 🙂 ?

    Like

  2. Anoniem zegt:

    ik vind staycations heerlijk, je hoeft geen koffers te pakken, bent geen uren of dagen kwijt met reizen en je hebt alle comfort bij de hand. soms vind ik het verwonderlijk dat mensen hun huizen verbouwen en groter maken, steeds opnieuw inrichten om op het moment dat ze er maximaal van zouden kunnen genieten, hun boeltje op te pakken om elders te vertoeven soms wel voor 3 weken achter elkaar. waarom zoveel energie in je huis steken om er een thuis van te maken en dan vervolgens door werk , vakanties en andere verplichtingen nog zelden thuis te zijn. vandaar mijn voorliefde voor staycations , dan geniet ik maximaal van alle werk en centjes die ik in mijn huisje gestoken heb om er een heerlijk thuis van te maken.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    haha ja vast grapje. 🙂

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Ik ben het he-le-maal niet met je eens! 🙂

    Ik vind het heerlijk om weg te gaan: uit je normale sleur, nieuwe mensen ontmoeten, mooie herinneringen opbouwen, tochten maken, andere uitdagingen tegenkomen. Er zijn nog genoeg dagen weken maanden per jaar over om van je mooi opgeknapte en gezellige huis te genieten.

    Maar voor nu was het wel een keertje leuk….

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Jaaaaaaaaaaaaaa… thuis vakantie vieren… heerlijk!!!

    Like

  6. Ik vind de kerstvakantie altijd heerlijk om thuis te zijn. Echt lekker languit voor de tv liggen, samen met dochterlief statten, ergens lekker gaan lunchen. Gewoon overal tijd voor in plaats van altijd maar moeten. Deze vakantie is bij ons altijd om lekker uit te rusten en voor de kids weer energie op te bouwen voor de tweede helft van het schooljaar.

    Like

Wat vind jij daarvan?

