Hoe het de afgelopen week ging met het weekmenu

Afgelopen zondag maakte ik mijn eerste weekmenu.

Koken en boodschappen doen volgens een weekmenu is één van de dingen die ik in dit nieuwe jaar wil gaan uitproberen, namelijk. Door er gewoon even eens per week over na te denken, hoop ik te bereiken dat we meer afwisselend eten, dat ik minder snel grijp naar het opwarmen van een soepje – bij gebrek aan inspiratie – en ik hoop minder voedsel te verspillen. En daardoor ook minder geld uit te geven aan voedsel…
Nou ging dat ‘es effe mis, de afgelopen week…!
Slechts één dag kookte ik wat ik van plan was te maken…. De andere dagen koos ik voor een maaltijd die pas later ingepland was of ik verving een deel van de maaltijd door iets anders. Zo at ik bijvoorbeeld geen pompoenstukjes maar pompoensoep. Ook at ik geen rösti met erwtjes en zalm, maar gebakken aardappeltjes met erwtjes en kleine gehaktballetjes.
Ondanks dat ik me bijna geen enkele dag hield aan mijn weekmenu, ga ik er tóch mee door….
Het gaat er immers niet om dat ik iedere dag precies eet wat ik een week tevoren heb bedacht. Het gaat erom dat we meer variatie hebben en minder voedsel verspillen, en dat is zéker wel gelukt!
Ook eten we sinds een week fruit bij de boterhammen, ’s morgens. Een kleine wijziging misschien, maar het voelt heel gezond en verantwoord. Tijdens de lunch grip ik niet meer altijd meteen naar de boterhammen en het mandje met beleg, maar maakte ik ook een keertje tosti’s en we aten een keertje pannenkoeken. En ik maakte twee keer een salade voor bij de lunch. Wow wat zullen we gezond blijven….!
Voorlopig hebben we nog genoeg op voorraad om gevarieerd en lekker te eten. Er zijn nog genoeg maaltijden die ik verzon, over. Ik kom ook nog steeds verrassingen tegen in de diepvries, nu ik net even wat dieper graaf.

Dinsdag, als ik weet wat er op vrijdag in het bio groentepakket zit, maak ik opnieuw een aantal menu’s. Met wat meer vrijheden in wanneer we wat eten, dat wel… en nog steeds zijn er amper boodschappen nodig, dus met het boodschappenbudget gaat het hopelijk ook goedkomen, deze maand.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in eten, weekmenu. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hoe het de afgelopen week ging met het weekmenu

  1. Plus en Min zegt:

    Ik maak ook altijd menu's, meestal voor drie weken. Vorig jaar besloot ik voortaan een gerecht voor twee dagen te maken, dat scheelt je drie/vier keer koken in de week en is ook goedkoper om meer van hetzelfde te maken dan twee verschillende gerechten.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Ja… ik kook inderdaad ook bijna altijd voor twee dagen en vries een portie in. Scheelt een hoop tijd…!

    Like

  3. Herkenbaar. Ook ik maak een planning en maak daar weer wat anders van. De producten zelf gebruik ik wel, en daar gaat het toch om? In drukke perioden houd ik me wel aan de planning, ik heb dan niet de puf meer om wat anders te verzinnen en ben blij met wat ik gepland heb. Voorheen (voor de weekmenu's) stapte ik dan maar weer in de auto om aardappelschijfjes, zakje sla en een schnitzeltje. Het werkt, maar jemoet er wel even tijd voor nemen.

    Like

  4. Ik heb menu's plannen ook wel eens geprobeerd, maar ik hou me er niet aan als ik er op dat moment geen trek in heb. Om diezelfde reden doe ik ook geen boodschappen voor een week meer.

    Like

  5. Ri zegt:

    Precies, als je gebruikt wat je in huis gehaald hebt, dan is het toch prima.

    Like

  6. Wat goed van je. Ik ben net begonnen met schrijven een een gekleurde weekplanning. Ik heb voor 2 dagen ingevuld en morgen (de tweede dag) is het al anders hahaha. Ik heb vanavond wel een kook/bak marathon gehouden. De soep voor morgen is al klaar. Alleen nog pureren en opwarmen. Omdat ik toch bezig was met uien en knoflook, heb ik ook maar vast saus voor de pasta gemaakt. Met wat wortels, voor de aanvulling op ons ernstige groente tekort van 2014.

    Like

Wat vind jij daarvan?

