De nieuwe voornemens en doelen lijst 2015

In juni 2012 maakte ik een lijst met 101 doelen voor 1001 dagen. Enthousiast ging ik aan de slag met het uitvoeren van de dingen die ik me voornam en veel van de doelen die ik toen verzon, heb ik ook bereikt. Veel ook niet, maar je bent een kniesoor als je daar op let…

In de loop van 2014 kwam het klad er een beetje in. Mijn prioriteiten in het leven veranderden en een aantal doelen vond ik eigenlijk niet zo belangrijk meer. Het was ook niet zo realistisch om zo veel reisjes en reizen te willen maken in nog geen drie jaar tijd, natuurlijk…

Wat ik echter wel geleerd heb, onder andere doordat ik deze lijst maakte (en een aantal andere lijsten, zoals een huishoudelijke taken lijst, een trainingsschema, een lijst met spaardoelen etcetera) dat ik er dol op ben, op lijstjes…. Eigenlijk wist ik dat al natuurlijk….

Bij deze dus… de nieuwe voornemens en doelen lijst!

Hier staat een kopie.

Op deze pagina wil ik niet alleen een droge opsomming geven, maar ook vertellen waaróm ik deze doelen nastreef of voornemens heb. Goed om door te lezen als ik dreig te versloffen en verstoffen. Ook wil ik voor de verschillende doelen en voornemens die ik heb, een tijdslimiet afspreken met mezelf. Ook goed tegen het eindeloos uitstellen….
Verder wil ik per doel ook verwijzen naar de blogs waarin ik vertel over deze doelen. Altijd leuk om weer eens terug te lezen, toch?

Overigens leen ik verschillende van de voornemens en doelen, uit de 101-1001 lijst. Die blijft gewoon lekker staan en ja, ik kijk er nog steeds regelmatig naar. Ter inspiratie…

1. In januari 2015: een maand lang met weekmenu’s werken.
Tag: weekmenu

Voedselverspilling is een groot probleem in Nederland. Ongeveer 14% van alle boodschappen verdwijnt ongebruikt in de vuilnisbak. En dan heb ik het nog niet eens over voedsel dat wél bereid is maar vervolgens staat te verpieteren in de koelkast of gewoonweg meteen na het eten van borden of uit pannen wordt geschraapt, hùp de groenbak in… Melk(-producten), brood, groenten, fruit en sauzen worden het vaakst weg gegooid.
Eén van de manieren om voedselverspilling tegen te gaan, is door te gaan werken met weekmenu’s. Zeker wanneer ik maaltijden op elkaar afstem zodat eventuele restjes nog gebruikt kunnen worden, zou ik minder hoeven weg te gooien. Nou doe ik dat wel al zo ongeveer, maar het kan echt wel veel beter. Bovendien schoot de laatste tijd het er vaak bij in om een gezonde maaltijd te koken: omdat ik vond dat er niets in huis was, omdat ik geen inspiratie had en eigenlijk gewoon omdat ik geen zin heb. Soms kies ik ook voor maaltijden uit gewoonte, en niet omdat het zo lekker of zo ontzettend gezond is…. Het is eigenlijk gek dat ik zo weinig nadenk over alles wat ons lijf in gaat, iedere dag opnieuw…

Tijd voor een nieuwe start!

Mijn doel is dus om een maand lang uit te proberen of het werken met weekmenu’s iets voor mij is. Ik denk van niet. Maar wie weet verras ik mezelf, ik ben toch van de lijstjes? Nou dan?!

Oh ja…. hierbij hoort dus ook: nadenken over lunch en ontbijt… Bewuste keuzes maken, in plaats van de standaard boterham…!

Omdat ik mezelf en mijn meisje gezond en lekker voedsel gun.

2. Trainingsschema voor de 7a. Periode januari – april 2015.
Tag: 7a-trainen

Klimmen is mijn sport. Ik houd van de combinatie van fysieke inspanning, techniek en mentale uitdagingen als concentratie. Ik ben een klimmer, de sport is een onderdeel geworden van mijn identiteit. Dat gevoel ben ik echter een beetje kwijt en… ik mis het me een klimmer te voelen…
Dat ik geen 25 jaar oud meer ben en dat ik single mama ben, wil niet zeggen dat ik geen sportieve prestaties zou hoeven na te streven. De uitdaging is alleen wat groter.

Eén van mijn klim- doelen is een 7a klimmen. Hij staat ook in mijn 1011001-lijst. Al jaren en jaren is dat een doel van me.

Ik ben zo half-half begonnen me trainen, in november 2014. Als ik nou gewoon nog vier maanden lang enigszins gestructureerd blijf trainen dan moet het haalbaar zijn, die 7a… Ik ga ervoor!!

Omdat ik niet alleen werk en mama ben, maar omdat ook klimmer. Om het beste uit mezelf boven te  halen en trots op mezelf te zijn.

3. Maart 2015: financieel plan afmaken / keuzes maken.
Tag: financieel-plan

Nadat het me gelukt is om te budgetteren en te besparen, wil ik stappen gaan maken in het afronden van mijn financiële plan. Dat betekent: keuzes maken. Want… wat te doen met mijn spaargeld? Vastzetten in een deposito, investeren, beleggen? En hoe ga ik mijn hypotheekschuld verder aflossen? Om de beste keuzes te maken moet ik mezelf goed (laten) informeren en al snel de eerste beslissingen nemen. Dat zou bijvoorbeeld al het openen van een korte termijn deposito kunnen zijn…

Omdat ik wil leven met de zekerheid dat het goed komt zodat ik steeds een stukje vrijer kan gaan leven.

4. Vóór 15 februari 2015: voorbereiden verkoop woning.
Tag: huizenverkoop

Het is een steeds terugkerende droom die ik nu al jaren heb: weg uit mijn – overigens prima – huidige huis dat ik ooit kocht met degene waarvan ik dacht dat het de man van mijn leven was. Een nieuwe start maken. Een huis waarvan ik écht écht een thuis kan maken. Met een niet zo grote tuin. Met in ieder geval één extra slaapkamer. In een buurtje dat leeft.
Om dat te bereiken moet ik een aantal stappen gaan zetten:

  1. Recht van Overpad wijzigen.
  2. Kelder verder opruimen.
  3. Tuinkamer opnieuw effe opruimen.
  4. Tuin grote schoonmaak.
  5. De zolder opruimen. Echt!

Omdat ik het mijn meisje gun om op te groeien in een buurt waar ze zich thuis voelt en in een huis dat bij ons past. Met plaats voor eventuele pleegkinderen.

5. Leuke dingen doen in de eerste drie maanden van 2015.
Tag: leukedingendoen

  1. Fotoshoot met mini.
  2. Winterkamperen in de sneeuw. Als er sneeuw is. Met ook een kampvuur.
  3. Een sneeuwpop maken. Als er sneeuw is.
  4. Naar het Nederlands Openluchtmuseum.
  5. Naar een theatervoorstelling / kinderopera / andere voorstelling.
  6. Weekendje weg met Sunny.
  7. Bosje takjes of bloemen uit de tuin.
  8. Mijn verjaardag vieren.
  9. Een stad bezoeken.

Om te genieten van elkaar en de mooie dingen in ons leven. Omdat ik het verdien: kadootjes voor mezelf.

6. Goede doelen in de periode januari – april 2015.
Tag: goededoelen

  1. Babykleertjes weggeven.
  2. Tien boeken wegggeven.
  3. Bloeddonor worden (nieuwe poging).
  4. Iets wezenlijks doen, ik hoop dat ik daar nog tegenaan loop.

Om de wereld een ietsiepietsie mooier en leuker te maken.

6. Sparen in 2015.
Tag: sparen

  1. Potje voor mijn meisje: 2.000 euro
  2. Vakantiepotje: 1.100 euro
  3. Onverwachte uitgaven: 1.000 euro
  4. Aflossen: 10.000 euro.

Opdat we het niet alleen nu leuk hebben, maar ook in de toekomst of bij eventuele tegenslagen.

Ik wacht natuurlijk niet tot 1 januari 2015. Ik begin gewoon nu al!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, financieel-plan, goededoelen, huizenverkoop, leukedingendoen, sparen, weekmenu. Bookmark de permalink .

7 reacties op De nieuwe voornemens en doelen lijst 2015

  1. Dat zijn allemaal mooie doelen. Hopelijk gaat het met het huis ook lukken.

    Like

  2. Lot zegt:

    Als je in het zuiden woont kan je de sneeuwpop nu maken, alhoewel het nu buiten niet echt aantrekkelijk is er woedt een sneeuwstorm hier in Zeeland. Anders morgen maar stukje rijden, volgens het weerbericht blijft het nog wel even liggen.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    We hebben hem vanmorgen gemaakt, Lot! 🙂

    Like

  4. Nieuw begin zegt:

    Ik vind het hele mooie doelen. Bloeddonor zou ik ook graag willen worden, maar omdat ik na de bevalling van mijn dochter een bloedtransfusie heb gehad kan dat niet meer 😦

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Flinke lijst! Ik doe graag mee met punt 6.4 Iets wezenlijks doen, ik hoop dat ik daar nog tegenaan loop. Maar wat? Ik heb zo vaak het idee dat ik “iets” wil doen. Iets meer dan alleen mijn eigen huis, mijn eigen kinderen, een klein dingetje weggeven of een compliment, iets wezenlijks, iets buiten de comfort zone misschien. Maar wat?!

    Like

  6. voor inspiratie kan je een kijkje nemen op het blog van “de Verdubbeldame”

    Like

  7. Mooie lijst! Leuk en slim ook om de reden waarom je dat ookalweer wil erbij te zetten voor jezelf.
    Zet m op!

    Like

Reacties zijn gesloten.