Ondernemersonzekerheden

Ja ik ben dus verslaafd… Ik blijf maar turen naar mijn financiële planning voor 2015 en daarnaast mijn meerjarenplanning.

Eigenlijk slaat het nergens op. Ik maak namelijk sowieso de aanname dat ik ieder jaar netto ongeveer evenveel zal verdienen als het afgelopen jaar. En tja…. als je een eigen bedrijf hebt… dan weet je dat helemaal niet!

Voor volgend jaar heb ik vooralsnog anderhalve opdracht staan. Met nog wat losse eindjes uit 2014 is dat een voorlopige omzet van ongeveer 20.000 euro. Daar moeten dan dus nog alle kosten vanaf….
En bovendien heb ik nog maar één offerte openstaan. Eentje voor een mooi bedrag, dat wel. En waarschijnlijk komt één klant, een aanzienlijke, sowieso wel weer terug. Dan is de omzet alweer een stukkie hoger…

Maar toch…. er moeten nog wel wat opdrachten bij…!

Ik kijk uit naar het moment dat ik ook zakelijk écht kan gaan bezuinigen. Als mijn huurcontract afloopt, bijvoorbeeld, over anderhalf jaar… En als ik eindelijk-eindelijk tijd gevonden heb om eens goed uit te zoeken hoe ik kan besparen op it-kosten. En accountantskosten. Hoe minder vaste kosten, hoe meer ik per opdracht overhoud en hoe minder ik hoef te werken natuurlijk…

Wat me privé heel goed gelukt is, namelijk grip krijgen op mijn uitgaven, vind ik zakelijk veel moeilijker. Het is ook gewoon complexer. Maar daarnaast is het ook struisvogelpolitiek. Ik vind dat, zo lang ik geen geld uitgeef aan echte gekke dingen, zoals bijvoorbeeld duur personeel, een dikke auto van de zaak, steeds terugkomende dinertjes, vette PR kosten etcetera, het allemaal wel best. Maar dat is natuurlijk dikke onzin… Privé deed ik ook niet zulke gekke dingen en bespaarde ik dit jaar echt dui-zen-den euro’s…

Het gaat me (veel) te ver om in detail te bloggen over zakelijke financiën. Ik kan alle rekeningen prima betalen en houd er een goede boterham aan over, wat wil je nog meer… En alleen wanneer alle klanten tegelijkertijd besluiten om even een paar weken later te betalen, moet ik tekorten aanvullen of er soms zelfs voor kiezen om zelf een wanbetaler te worden en het betalen van mijn rekeningen even door te schuiven.

Toch… toch… kan ik wel eens jaloers zijn op mensen die gewoon een baan hebben met een maandsalaris, vakantietoeslag en wel of niet een 13e maand. Mensen die nu al zeker weten wat ze over 12 maanden overgemaakt krijgen.
Het is een uitstervend ras, ik weet het. En mensen met zo’n baan die hebben natuurlijk wel een baas die voor hen bepaalt hoe ze hun werk moeten doen. Na 11 jaar voor mezelf gewerkt te hebben, zou ik dat niet meer kunnen. Ik bepaal liever zelf hoe ik mijn werk doe (namelijk op een betere manier dan toen ik nog een baas had).

Wat ik vooral lastig vind, is het gebrek aan zekerheden wanneer er iets “mis” gaat. Geen WW wanneer het werk ophoudt. Geen uitbetaling bij ziekte en al helemaal geen WAO. Ik begrijp ook niet zo goed waaróm dat zo is… Waarom krijgen hard werkende mensen die zich echt niet zomaar ziek melden (immers je bedrijf is dan ook ziek…) en die meer bijdragen aan de staatskas dan dat ze erop teren, niet dezelfde zekerheden dan anderen? Of desnoods een deel daarvan? Wat hebben wij verkeerd gedaan?

Gelukkig had ik een voorspoedige zwangerschap en bevalling want ook dat is slecht geregeld voor ondernemers…. Als ik 20+ weken thuis was geweest rondom de geboorte van mijn meisje, zoals gebruikelijk is in Nederland, had mijn bedrijf niet meer bestaan. Bovendien krijg je als zelfstandige zwangerschapsverlof op het niveau van een minimum inkomen. Gezien mijn vaste lasten zou dat voor mij niet voldoende geweest zijn om vier maanden van te leven.

Ach. Ik heb leuk werk. En tja ik ga toch maar gewoon uit van een netto inkomen dat lijkt op wat ik in 2014 verdiende. En verder? Fingers crossed en in januari maar weer es flink lawaai maken om nieuwe opdrachtgevers te interesseren…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, werk. Bookmark de permalink .

6 reacties op Ondernemersonzekerheden

  1. Ik kan me levendig voorstellen dat die onzekerheid onhandig is met wisselende inkomsten. Zou ik zelf heel moeilijk vinden.
    Wat mij rust in de kop geeft is diverse begrotingen maken. Want ook met vaste banen en uitkeringen zijn er onzekerheden (zoals je ook schrijft: niemand is tegenwoordig nog ergens zeker van).
    Dus is de begroting van 2015 klaar maar is er ook een schaduwbegroting met 2 situaties: een voor als ik mijn uitkering kwijtraak en een voor als M. zijn baan kwijt raak. Die begroting klopt ook. Het geeft mij rust te weten dat als er zoveel minder binnenkomt ik nu al weet welke keuze we dan kunnen maken.
    Dat lost je probleem van geen ww in geval van geen inkomsten weliswaar niet op, maar misschien wel van minder inkomsten.

    Dus voor mij is het ook een verslavend spelletje, lekker excellen 😉

    Like

  2. Na jaren als zelfstandig ondernemer dacht ik ook dat ik nooit meer voor een baas zou kunnen werken. Nu moet ik zeggen dat het stukje 'zekerheid' me wel goed doet. Uiteraard heb ik weinig in te brengen over het aantal uren dat ik per dag werk. Vaste tijd beginnen. Helemaal met een full time baan vond ik het wennen in het begin. Ik ben blij met mijn part-time ondernemerschap. Ik ben met je eens dat het raar is dat er zaken slecht geregeld zijn voor ondernemers. Mijn ouders hebben ruim 40 jaar een eigen zaak. Wisselende inkomsten, daar weten ze alles van. Wel fijn dat je leuk werkt hebt 🙂 En goed dat er al weer opdrachten zijn voor het komende jaar.

    Like

  3. Marieke zegt:

    Ik vind de vrijheid van ondernemer zijn heerlijk. Natuurlijk is er onzekerheid, maar voordat ik de overstap maakte om voor mezelf te beginnen heb ik diverse sollicitaties gehad. Allemaal hadden ze me een bod gedaan, echter het idee van 5 dagen in de week in de file te staan en 9 á 10 uur op kantoor te zitten leek me verschrikkelijk. Ik heb ze allemaal afgewezen en ben voor mezelf begonnen. Wat te doen bij zwangerschap is wel een onderwerp van mijn gedachtes, echter verwacht ik dan samen te wonen en moet mijn partner maar wat meer bijdragen. Ook ben ik van mening dat er met veel dingen altijd nog wel wat geld te verdienen valt, het is een kwestie van zien en begrijpen hoe je dit dan aanpakt. Door onze maandelijkse lasten te verlagen, zakelijk en privé, creëren we voor onszelf al een voorziening bij arbeidsongeschiktheid. Ik kan veel minder uitgeven dan dat ik nu begroot heb, bij echte nood kan ik van € 1250 leven.

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Mijn alternatieve begroting is gewoon niet sparen… 🙂

    En ja… ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Die kost me 4000 per jaar maar keert indien nodig voldoende uit om(sober) te kunnen blijven leven.

    Juist vanwege alle onzekerheden ben ik gaan besparen op mijn vaste lasten en los ik af. Zo zie je maar: ieder nadeel heb zijn voordeel! 😉

    Like

  5. Dertiger zegt:

    20+ weken is niet erg normaal in nl, maar 16 weken. en je kan een ZeZ uitkering aanvragen als zwangere zelfstandige om die periode financieel te overbruggen of om bijv iemand in te huren om jouw werk te doen…

    ik ben gastouder en dus ook zelfstandige (geen kvk/ondernemer voor de belastingdienst nog, maar denk er wel over voor volgend jaar. maar hier dus ook geen ww oid, wel sparen wij ervoor en heb ik een man met een vaste baan die hij hopelijk nog wel een hele tijd houdt. (zonder zijn inkomen zou t wel erg krap worden als heeft hij wel recht op ww etc)
    maar we zouden evt nog meer kunnen besparen en als het financieel nodig is, verhuizen zodat we minder huur hoeven te betalen en wel recht hebben op huurtoeslag (huidige huur zit net boven de toeslaggrens)

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Wist je dat er tijdens verlof ook gewoon nog vakantie opgebouwd wordt?

    Ik heb inderdaad een uitkering gehad voor tijdens een verlof. Heb maar niet geprobeerd of iemand voor dit bedrag mij wilde vervangen, dat zou een lachertje zijn geweest…

    Dat er geen WW regeling is vind ik echt bizar. Mensen die in loondienst zijn krijgen gewoon nog heel lang 75% van het laatstverdiende loon. Dan is van 100% naar 0% wel echt zuur…

    Like

Reacties zijn gesloten.