De alternatieve kerst

Nadat ik besloot om “Nee” te zeggen tegen de jaarlijkse familiekerstverplichting en nadat ik vervolgens ook nog besloot om niet naar Parijs – Eilat – subtropisch vakantiepark te vluchten gaan, wordt het nu dus tijd om eens goed na te denken over hoe Zonnekind en ik onze kerstvakantie gaan invullen.

Allereerst… er moet ook gewerkt worden. ’s Avonds, wel te verstaan, want Zonnekind gaat niet naar de opvang. Ik zette immers het kinderopvang-contract om van 52 naar 48 weken en dat betekent dat er geen recht op opvang is, tussen kerst en Oud-en-Nieuw.

Om te voorkómen dat het een moetje wordt dat ik steeds uitstel en uitstel, heb ik al een datum geprikt voor wannéér er gewerkt gaat worden. Uit dwarsigheid en gewoon, omdat het kan, nam ik natuurlijk de meest onlogische data: de avonden van 24 en 25 december. Vervolgens moet ik wel gewoon de email in de gaten houden, maar in principe zijn we daarna toch echt vrij-vrij, tot de 4e. Héérlijk!

Ik heb al een paar activiteiten bedacht voor tijdens de kerstvakantie. Zo gaan we een middagje naar een overdekte Pasar Malam in de dierentuin waar we nog een abonnement op hebben. Verder had ik bedacht om naar het openluchtmuseum te gaan en misschien zelfs wel een rondje te gaan schaatsen met de mini. En tenslotte heb ik meerdere dagen afgesproken met klimvrienden, om te gaan klimmen. Ik wilde immers in vorm zijn, in het voorjaar…

Om tegemoet te komen aan de familie zal er ook een familiedagje plaatsvinden. Ná de kerst een dagje. Of misschien rondom Oudjaar-Nieuwjaar.

En dan de kerstdagen zelf…

Ik wil het simpel houden en ik ambieer (dus) géén culinaire hoogstandjes. En al helemáál geen vleesvreetfestijn.

Dat wordt dus…. Kaasfondue! Met heerlijke groenten en salades erbij…. En héél véél kaarsjes. En puzzels maken, kinderspelletjes doen, liedjes zingen. Met hopelijk een leuke wandeling, als het weer het toelaat.

Ook voor later in de kerstweek had ik iets leuks bedacht: een nachtje (of misschien wel twee?) kamperen met de Sunnybus op een natuurkampeerterrein met overdekte vuurplaats. Hier kunnen we natuurlijk héél goed het kerstverhaal naspelen. Zonnekind was Jezus en ik Maria, of andersom… Wie weet komen er nog wel een os, ezel en wat herders langs, zou leuk zijn….

We gaan dus ook nog voor een barbecue in de winter en daarna marshmallows smelten, leuk!

(Ook voor de barbecue is het niet moeilijk om te kiezen voor andere gerechten dan “alleen maar vlees”.  Mais en gepofte aardappelen bijvoorbeeld. En een stukje biologisch vlees mag van mij best…!)

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, eten, opvoeddingen, SunnyBus, vakantie, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op De alternatieve kerst

  1. Een fijne kerst samen. Hartelijke groet, Thea

    Like

  2. Spaarmoeder! zegt:

    Geniet ervan zo samen. En anders mag je altijd nog naar Bergen op Zoom komen voor een wandeling op de Brabantse Wal 🙂

    Like

  3. Leuke activiteiten heb je op de agenda staan. Veel plezier samen met je dochtertje!

    Like

  4. Mammalien zegt:

    Goed plan! Dat verplichte (vlees) vreten met kerst, daar gruw ik zo van…

    Like

  5. Ik vind het gezellig klinken! Dat wordt vast fijn.

    Huisvlijt

    Like

Reacties zijn gesloten.