Jaarbudget 2015

Voor het eerst in mijn leven maakte ik een jaarbudget. Dit nadat ik het afgelopen jaar met maandbudgetten werkte en al doende steeds meer inzicht kreeg in alle uitgaven die ik maak.

Het is echter best lastig om te bepalen hoeveel inkomsten je krijgt als je een eigen bedrijf hebt. Ik ga maar gewoon uit van hetzelfde inkomen als in de afgelopen drie jaar, waarbij ik ook meetel dat ik jaarlijks meer dan €6.000 terugkreeg van de belastingdienst. 
De éénouder-toeslag is afgeschaft. Interessant… Het is voor een alleenstaande ouder immers lastiger om werken en gezin te combineren dan wanneer je met zijn tweeën bent… Best raar als er geroepen wordt dat we met zijn allen moeten participeren…!
Ik ben benieuwd of ik als alleenstaande werkende ouder, een hogere kinderopvangtoeslag zal krijgen, maar dat valt nog even te bezien…

Overigens verreken ik de kinderopvang en HRA maandelijks met wat ik betaal aan het kinderdagverblijf en aan hypotheekrente. De toeslagen zijn immers afhankelijk van wat je uitgeeft…. Deze toeslagen zie ik dus niet als inkomsten maar een tegemoetkoming in kosten. 
Dan heb ik nog kinderbijslag die ik wèl gewoon optel bij mijn inkomsten. 
De jaarlijkse teruggaaf plus de kinderbijslag opgeteld bij ongeveer €3.000 per maand aan netto inkomsten, kom ik uit op ongeveer €43.000 aan netto jaarinkomsten. Nee ik krijg geen vakantiegeld…
Gelukkig heb ik inmiddels een uitgavepatroon waardoor ik flink veel geld zou overhouden bij deze jaarinkomsten. Dat kan ik dus sparen. Dat betekent echter ook, dat als ik een tegenvallend jaar heb, ik niet meteen in de problemen kom. Ik spaar dan “gewoon” wat minder. 
Relatief geef ik overigens als zelfstandige veel geld uit aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Vandaar dat de kostenpost “verzekeringen” zo hoog is…. Gelukkig is deze uitgave wel aftrekbaar waardoor de teruggaaf weer een stuk hoger wordt… 
Ik blijf het toch altijd een beetje raar vinden dat je als zelfstandige zoveel minder rechten hebt dan wanneer je werknemer bent. Geen recht op WW, geen recht op WAO, geen recht op een fatsoenlijk inkomen tijdens een eventueel zwangerschapsverlof… En dat terwijl ik toch echt al sinds ik startte, een aantal mensen aan het werk houd. Motor van de economie en zo…
Maar goed, gelukkig heb ik het niet echt nodig gehad tot nu toe. Dus…. tadaaa ik maakte een jaarbudget!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, toekomst. Bookmark de permalink .