financiële toekomst

Al een paar maanden ben ik bezig met het maken van een financieel toekomstplan. Ik doe dit gedeeltelijk samen met mijn accountant.

Het gaat te ver om te beschrijven wat alle ideeën en stappen zijn. Maar het komt erop neer dat ik vier “potten” heb om in de gaten te houden.

  1. Mijn privé buffer. Een tijd geleden stond deze op plus meerdantienduizend. Maar omdat er nog een rekening courant schuld aan de BV afgelost moest worden is deze flink afgeroomd en zal deze spaarpot eind 2014 op plus 6.000 euro staan. Nog steeds voldoende voor onverwachte aanschaffen, gelukkig!
  2. De spaarpot voor Zonnekind. In de grafiek heet deze pot ook wel “studie” maar nee… ze mag het van mij ook verbrassen, moet ze zelf weten (ik hoop natuurlijk op verstand, tegen die tijd…!).
    Om die reden spaar ik ook niet een heel groot bedrag. Ik doe aan “risicospreiding”:  ik spaar genoeg om haar niet helemaal in de problemen te brengen, mocht ze besluiten te studeren en mocht ik in die periode weinig inkomsten hebben. Maar wanneer ik niet arbeidsongeschikt raak of dood ga (’t zal je maar gebeuren…) en wanneer ik ongeveer eenzelfde inkomen houd tot mijn pensioen, zal ik tzt ook in staat zijn om haar wellicht financieel te ondersteunen. Wanneer dat nodig is…
  3. De hypotheekschuld bij de bank. Deze is min 243k euro. In 2027 zou het aflossingsvrije deel weg moeten zijn bij geleidelijk aflossen. In 2036 komt het spaardeel vrij en is alles afgelost. Ik ben heel voorzichtig geweest bij het maken van mijn nieuwe aflosplan en eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat het sneller zal gaan… De toekomst zal leren of ik gelijk krijg!
  4. Het kapitaal van de BV. Doordat ik de afgelopen jaren de hypotheekschuld van de bank voornamelijk afgelost heb van geld van de BV, heb ik in feite geen aflossing gedaan van deze schuld maar een omzetting: de BV is mijn nieuwe hypotheekverstrekker. Deze hypotheekverstrekker is niet alleen veel flexibeler dan de bank maar ook wordt het me door winstuitkeringen etcetera veel makkelijker gemaakt om deze schuld snel te verminderen. Overigens sta ik “in de plus”. Er is dus weliswaar een negatief kapitaal, maar wél liquiditeit. Door af te lossen aan de BV verhoog ik de liquiditeit. Dit geld zou ik kunnen aanwenden als extra buffer, als de nood echt aan de man is… Of om wederom een deel van de hypotheekschuld te verleggen van bank naar BV.

De startpunten zijn duidelijk en de eerste spaardoelen zijn dat ook. Of de lijntjes inderdaad zo hard zullen stijgen als in de grafiek, zal de toekomst leren. Er zijn namelijk nogal wat onzekerheden. Dingen die ik niet in de hand heb en gebeurtenissen die ik niet kan voorzien.
Maar goed… vooralsnog is het gewoon een erg leuk plaatje om naar te kijken. Jammer alleen dat die twee schuldenpotjes zo ver onder de min beginnen…

Overigens zal ik het geld dat ik privé bezit, wellicht “parkeren” in de BV in verband met vermogensbelasting…

NB: de op te bouwen kapitalen zal ik na mijn 65 als pensioengeld opnemen. Ik “heb” dus niet opeens een half miljoen, in 2038: ik heb zo’n € 1.900 per maand inkomen tegen die tijd, en geen hypotheekschulden.
Hierbij ga ik overigens wel nog uit van een soort van AOW van 700 euro. Ook dát kan tegen- en meevallen want, zoals onze generatie inmiddels wel weet: er zijn geen zekerheden met betrekking tot je inkomsten na pensioenleeftijd…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, sparen, toekomst. Bookmark de permalink .

Een reactie op financiële toekomst

  1. Ah, ik heb je teruggevonden, ik was je namelijk even kwijt. Je blogadres is veranderd zie ik.
    Ik ga weer even bijlezen.

    Groetjes Anita

    Like

Wat vind jij daarvan?

