Wat ons leven dagelijks kostte in februari en november 2014

Ik dacht, nu het december is en we het jaar aan het afsluiten zijn met zijn allen…: laat ik eens gaan terugkijken. Wat gaf ik nou in februari, omgerekend per dag uit (hoewel ik wel gewoon rekende met 30 dagen in de maand)? En hoeveel was dat in november, een klein jaar later?

Nou, zo dus!

februari november verschil
Vast € 69,60 € 53,61 – € 15,99
hypotheeklasten € 27,35 € 19,14 – € 8,21
kinderopvang € 13,75 € 10,59 – € 3,16
studieschuld € 5,58 € 5,58 € 0,00
energie € 6,25 € 5,92 – € 0,33
heffingen € 0,00 € 2,97 + € 2,97
verzekeringen € 5,09 € 3,04 – € 2,05
abb en goede doelen € 3,98 € 1,82 – € 2,16
tv/tel/internet € 4,50 € 2,83 – € 1,67
auto vaste kosten € 1,38 € 0,00 – € 1,38
camper vaste kosten € 1,72 € 1,72 € 0,00
Variabel € 13,38 € 16,26 + € 2,88
eten / pers.verzorging / poezen € 8,25 € 10,19 + € 1,94
huis&tuin € 0,68 € 1,35 + € 0,67
kleding € 0,78 € 1,02 + € 0,24
leuk € 1,97 € 3,70 + € 1,73
auto variabele kosten € 1,70 € 0,00 – € 1,70
Totaal uitgaven per dag € 82,98 € 69,87 – € 13,11

Het goede nieuws staat natuurlijk rechts onderaan: per dag is ons leven meer dan 13 euro goedkoper geworden!

Februari is de eerste maand geweest dat ik überhaupt bijhield wat ik uitgaf. Het was interessant geweest om deze uitgaven te vergelijken met een half jaar eerder, toen ik gewoon geld uitgaf, omdat het er was… Maar tja toen hield ik het dus niet bij…! (en dat is maar goed ook, ik zou me kapot schrikken..!).

In februari waren bijna alle vaste lasten hoger dan nu. Dat kwam natuurlijk vooral omdat ik allerlei lopende contracten had en me al jarenlang niet had verdiept in hoe het goedkoper kon. Ik zette een paar maanden later de meegroeihypotheek om van beleggen naar sparen en dat scheelde een slok op een borrel, qua vaste lasten. En door zorgvuldiger keuzes te maken in abonnementsvormen, bepaalde lidmaatschappen op te zeggen etcetera bespaarde ik opnieuw een hoop.
Heffingen betaalde ik niet in februari. De aanslagen komen een maand later en de betalingen zijn dus in 10 termijnen. Dat ik november meer betaalde aan heffingen is dus geen gevolg van keuzes die ik maakte. Wel is het handig om te weten dat ik in januari en februari, hiervoor geen geld hoef te reserveren. 

Ik geef nu wel weer wat meer geld uit aan eten, huis&tuin, kleding en leuke dingen. In februari was het besparen natuurlijk nog erg nieuw en ook had ik nog behoorlijk wat voorraad. In de tussentijd is mijn uitgavepatroon gestabiliseerd en heb ik een budget van 500 euro voor alle variabele kosten.
Het kan echt wel voor minder. Maar ook voor veel meer. Deze middenweg is voor mij prima, vooral ook omdat ik per saldo altijd nog minder geld uitgeef vanwege alle besparingen op de vaste lasten.

Besparen bereik je dus echt niet alleen door te beknibbelen op de dagelijkse boodschappen….

Wat ook fijn is om nu alvast te weten: volgend jaar zullen de kosten voor kinderopvang in november behoorlijk gedaald zijn: Genietkind zal dan naar school gaan. En… weer een jaar later zijn de kosten voor de afbetaling van de studieschuld weggevallen.

Nog steeds vind ik het vrij bizar om te lezen dat je per dag gewoon zo’n 70 euro uitgeeft!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

3 reacties op Wat ons leven dagelijks kostte in februari en november 2014

  1. Zuinigaan zegt:

    Leuk om je uitgaven op deze manier voor jezelf inzichtelijk te maken! 70 euro is best veel, maar waarschijnlijk was het voor februari dit jaar nog veel meer. Goed om te zien wat het je kan brengen als je bewuster je keuzes maakt.

    Like

  2. Goed zeg! Zeker aangezien het leven wel duurder is geworden, volgens mij.

    http://www.huisvlijt.com

    Like

  3. Miss Prudent zegt:

    Leuk overzicht zo! Ik weet in mijn excel sheet wel wat ik per maand uitgeef, maar per dag heb ik het nooit bekeken. Ga ik ook een keer doen..

    Like

Reacties zijn gesloten.