Nee zeggen tegen familiekerst

Dus gaan we vandaag sinterklaaskadootjes ophalen bij de familie. Niet zoveel als sommige familieleden zouden willen.

Meer dan ik zou willen….

Het wordt vast heel gezellig. Echt.

Toch heb ik besloten om aan te kondigen dat we er niet bij zullen zijn met kerst.
Het is tijd voor mezelf, onszelf. En vrienden.

Het was een drukke periode de laatste maanden. Werkweken van 60 uur waren heel gebruikelijk: 4 dagen van kwart voor acht tot kwart voor zes plus 5 avonden van acht tot middernacht. Soms kocht ik een extra dagje opvang erbij en werkte ik een dagje meer. Soms ging Zonnekind logeren.

Ik ben toe aan niks doen!

Ik heb tegen veel mensen ‘nee’  moeten zeggen. Herhaaldelijk zegde ik uitnodigingen af en verschoof ik afspraken keer op keer door. Daar was gelukkig begrip voor.

Familie is voor mij (dus) ingewikkeld en nee zeggen tegen de familie ook. Ik weet dat daar dan vaak wat van gedacht wordt en dat die gedachten gedeeld worden. Ik word daar gespannen van en om toestanden te vermijden zeg ik dan toch maar ‘ja’.
Ook tegen het Sint verhaal zei ik ‘ja’, hoewel onder aangepaste regels.

Het voelt niet helemaal eerlijk dat begripvolle vrienden plaats moeten maken voor familietradities die ik eigenlijk knap benauwend vind.

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe kerst traditie. Eentje die niet samenhangt met heel lang aan tafel zitten, eten en een reclamefamilie spelen.

Ik heb nog 19 dagen. En die ga ik maar eens benutten door me te verdiepen in het Midwinterfeest en het kerstverhaal.

Heb jij nog suggesties?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op Nee zeggen tegen familiekerst

  1. Doen wat voor jou het veiligst en prettigst voelt, en met familie is alles moeilijk om te voorspellen hoe of wat te doen zonder meer gezeur en scheve gezichten.

    Groetjes
    Maartje Blogt

    Like

  2. Yelena Yeli zegt:

    Gewoon eerlijk zeggen dat je toe bent aan rust en dat het teveel voor je is om kerst te vieren met je familie. Dat je de kerstdagen bij wilt komen met je dochter. En als je er eenmaal een keer niet bij bent geweest dan is het een volgende keer ook makkelijker om je eigen keuze te doen.
    Tenminste dat is mijn ervaring.

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Groot gelijk heb je, verzin lekker zelf iets met kerst. Ik heb een hekel aan kerst, aan tradities, dat hele opgeklopte gedoe. Doe gewoon iets wat je zelf leuk vindt…

    En wees blij dat je geen schoonfamilie hebt om rekening mee te houden 🙂

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Wauw ja je hebt gelijk. * bibbert bij de herinnering…. *

    Like

Reacties zijn gesloten.