Hoera betalende klanten!!

Zoals ik inmiddels al vaker heb verteld heb ik een onregelmatig inkomen. Eigen zaak, immers.
Ook de zaak heeft een onregelmatig inkomen. Niet iedere maand worden er evenveel facturen verzonden en al zeker niet betaald…

Nu heb ik het de laatste tijd heel druk gehad met het afronden van een paar hele grote opdrachten. Nadeel van grote opdrachten is dat ze veel tijd kosten en (dus) lang duren. Ze kosten niet alleen mij veel tijd maar ook van de mensen die voor me werken. Deze mensen krijgen allemaal netjes eens per maand, op tijd, het salaris.
Omdat ik die kosten niet allemaal kan voorschieten, factureer ik al sinds ik startte als ondernemer, de helft van de kosten vooraf. Inmiddels is dat meestal 60% en soms 65%, ik laat dat een beetje afhangen van hoeveel van de totaalkosten ik al moet voorschieten. Soms gaan opdrachtgevers ook niet akkoord met meer dan 50% vooraf en als kleine ondernemer doe je dan maar water bij de wijn.

Gelukkig werk ik bijna uitsluitend voor organisaties die, hoewel soms erg laat, uiteindelijk altijd netjes de rekening betalen. Het is nog nooit voorgekomen dat een rekening niet werd voldaan.

Maar ja die wachttijd, he…?

Zeker wanneer opdrachten gedurende de looptijd soms opeens veel groter worden en daardoor én meer tijd (dus geld) kosten en ook nog vertraging opleveren, waardoor die eindfactuur niet weg kan, kom ik af en toe behoorlijk klem te zitten qua liquiditeit. Deels mijn eigen schuld hoor, moet ik maar niet zo ongeveer alles meteen afromen om mijn hypotheekschuld bij de bank te verlagen…
Maar deels is het ook omdat het gebruikelijk is om meerkosten pas achteraf te factureren. En als er veel meerkosten zijn… kosten die ik soms maandenlang voorfinancier… tja dan kan het hard gaan.

Gelukkig kwam het ook deze maand goed. Vandaag betaalden drie opdrachtgevers en werd ik in één klap bijna 20duizend euro rijker…  (Oké oke… de BV…. niet ik…… ….)
Het goede nieuws is dat er nog veel facturen open staan en dat er nog evenveel facturen nog verzonden moeten worden, over een week. Er gaat nog (veel) meer geld binnenkomen dus. Zo betaalt het (hele) harde werken zich letterlijk uit, de komende maand…

Ja laat dat nieuwe jaar maar komen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk. Bookmark de permalink .

Wat vind jij daarvan?

