De BV en ik….

Wederom had ik een gesprek met mijn accountant en we zijn weer vriendjes. We begrijpen elkaar weer soort van…

Ik heb een stamrechtvoorziening binnen die BV en nee, het is niet mogelijk om daar vanaf te komen omdat er ook een pensioenovereenkomst is tussen de BV en mezelf.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik bij de oprichting van de BV een behoorlijk bedrag ingebracht heb (het was dan ook een heel goed jaar…). Doordat ik dit bedrag inbracht in de BV hoefde ik hierover geen inkomstenbelasting te betalen. Het geld zou weer vrijkomen op pensioensleeftijd: het is immers “gewoon” mijn geld en als het na mijn 65e vrijkomt, moet ik hierover alsnog inkomstenbelasting betalen. Door de stamrechtverplichting aan te gaan stelde ik toentertijd de betaling van belasting uit.

Helaas had ik na oprichting meteen een heel slecht jaar en verdampte het potje. Om die reden heeft de BV dus een negatief vermogen.
Ik ga nu zeer binnenkort (ofwel: als alle facturen die ik dit kwartaal verzond / verzend betaald zijn), kapitaal opbouwen in de BV. Dit kapitaal komt vrij op het moment dat ik met pensioen ga. Zo lang er echter negatief vermogen is, is een winstuitkering niet mogelijk. Het truukje van Kreupelgeld, waarbij ik 1.000 euro belasting zou betalen en op dat moment mijn hypotheekschuld 4.000 lager zou zijn, gaat voorlopig dus niet op….

In de tussentijd kan ik in principe gewoon over het kapitaal dat in de BV wordt opgebouwd, beschikken. Zo kan ik bijvoorbeeld volgend jaar gewoon weer een deel van de hypotheekschuld die ik bij de bank heb, omzetten naar de schuld bij de BV. Ook kan ik naar hartenlust depositorekeningen afsluiten of bijvoorbeeld investeren in een nieuw op te zetten bedrijf. Ik kan van het geld een nieuwe keuken kopen als ik verhuis of een tijdje het BV-spaarpotje gebruiken om als inkomen uit te keren, in slappe tijden.

Eigenlijk is die BV dus een bank die ik naar keuze kan gebruiken. Omdat ik wèl zakelijk moet handelen, moet ik, als ik het geld voor privé gebruik, een lening aangaan bij de BV en daar ook gewoon rente over betalen, in ieder geval op papier…

Startersaftrek krijg ik “gewoon” volgend jaar. De belasting kijkt vijf jaar terug. En in de afgelopen vijf jaar heb ik geen startersaftrek gekregen als privé persoon. Ik kreeg wel al eens eerder maar de periode tussen toen en nu is lang genoeg. Eerlijk gezegd vind ik dat best raar, maar volgens mijn accountant zijn de wetten zoals ze zijn… prima… 

Nog iets anders dat ik leerde uit het gesprek: de arbeidsongeschikheidsverzekering keert niet één keer, maar jaarlijks €30.000 euro uit. Blijkbaar interpreteerde ik de polis niet goed. Dus die zeg ik toch nog maar niet op voorlopig.
Het is nog de vraag of ik daarnaast ook een ORV nodig heb. Als ik niet meer in dienst ben van de BV (per 31 december), betaal ik immers geen premie meer voor mijn pensioensverzekering. Het opgebouwde pensioensgeld blijft staan en wordt op mijn 65e uitgekeerd aan de BV, die het dan weer aan mij uitbetaalt. Maar of het wezenpensioen ook uitgekeerd zal worden wanneer de polis premievrij wordt, zoekt de accountant nog even uit… Overigens zou ik sowieso niet genoeg opgebouwd hebben, dus die ORV, met een aflopend uit te keren bedrag en voor een periode van 15 jaar, komt er waarschijnlijk wel.

Het goede nieuws
Bij geen gekke dingen keert de BV me, op mijn 65, sowieso het stamrecht geld uit. Dat is ongeveer anderhalve ton. Toch leuk…!
In de tussentijd is de flexibiliteit van geld kunnen lenen van de BV natuurlijk enorm, wat heel lekker is als ik onverhoopt een nieuwe keuken nodig heb.

Het slechte nieuws
Tja eigenlijk weinig slecht nieuws. Alleen die winstuitkering en dat ik zo vast zit aan die stamrechtverplichting (en daarmee het negatieve kapitaal) daar baal ik een beetje van… Eigenlijk baal ik met terugwerkende kracht van dat éne slechte jaar dat ik draaide, meteen na oprichting van de BV.
Negatief kapitaal terwijl je wel gewoon geld op de bank hebt… dat past op de één of andere manier maar moeilijk in mijn hoofd…. 

Conclusie
Mijn excelsheets met doorrekeningen van vermogensopbouw per jaar kloppen redelijk. Waar het op neer komt is dat ik gewoon lekker door moet gaan met sparen. Dit jaar is dat gewoon al heel goed gelukt, en de verwachting is dat dat volgend jaar alleen maar beter zal gaan, omdat ik dan netto er behoorlijk op vooruit zal gaan…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek, toekomst, werk. Bookmark de permalink .

3 reacties op De BV en ik….

  1. Dat klinkt positief! Fijn dat je berekeningen kloppen.

    Like

  2. Kreupelgeld zegt:

    Als je een lening aangaat bij je BV, moet je gewoon rente betalen en aflossen. Je betaalt geen belasting.

    Heb je jouw stamrechtverplichting afgestort bij een verzekeraar? Die dus op pensioenleeftijd uitkeert? Kijk dan even of je geen woekerpolis hebt (grote kans) en of je verplichting die je in de bv bent aangaan naar jou toe ook daadwerkelijk kan worden uitgevoerd met het te verwachten kapitaal uit de verzekering.

    Voorbeeld: De BV heeft de verplichting op zich genomen om jouw 150K uit te keren als jij 65 wordt. Om dat te realiseren heb je een verzekering gekocht, die dat gaat uitkeren. Is dit een verzekering die op basis van een prognose of een garantie werkt?

    Daarnaast hoef je niet te wachten tot 65 met je stamrecht. Je kan ook eerder uitkeren. Lees bijv. hier: http://www.stamrechtbv.com/oprenten-en-uitkeren/

    Wat jij dus aan kapitaal in jouw BV gaat stoppen is vooral de aflossing van je rekening courant (die moet onder 17.5K komen). Hierna kan je volgens mij wel gewoon resultaat (winst) op beleggingen (jouw hypotheek) gaan uitkeren.

    Wellicht vraag je je af waarom ik elke keer uitgebreid reageer. Ik zit in een soortgelijke situatie 🙂 alleen dan met meerdere bv's, en ik ben ook aan het overwegen om in 2015 weer in het land der eenmanszaken terug te keren.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Bedankt voor je reactie, Kreupelgeld. Zo te lezen heb jij weinig adviezen nodig… 🙂

    Ik heb de verplichting niet afgestort, feitelijk is hij verdampt door een slecht zakelijk jaar met veel verlies… Ik heb overigens wel een pensioensverzekering. Aan deze verzekeraar heb ik de afgelopen jaren, sinds ik DGA ben, gewoon maandelijks een bedrag betaald en pensioen opgebouwd dat vergelijkbaar is met dat van mij (ex-) werknemers. Met het kapitaal dat vrij komt op mijn 65e kan een pensioen gekocht worden, dit is een gegarandeerd kapitaal (als het goed is… maar ik kijk het nog eens na…!).

    Ik ga het linkje doorsturen naar mijn accountant, ik ben benieuwd…!

    Volgens mij accountant kan ik écht geen winst uitkeren bij een negatief vermogen…?

    Like

Reacties zijn gesloten.