Budget 2015

Eerder blogde ik al dat ik het hele budget verhaal niet meer zo interessant vind. Dat geldt met name over de vraag: is het me gelukt binnen budget te blijven? Het antwoord is namelijk, op een aantal tientjes na, altijd “ja”.
Kijk maar eens naar de grafiek met uitgaven en het budget van februari (toen ik startte met mijn eerste budget) tot nu bij elkaar opgeteld.

Dat gaat wel aardig goed dus. Ik gaf iets meer uit aan variabele kosten dan begroot, maar wist behoorlijk (blijvend) te besparen op de vaste kosten.

Hoe nu verder?

Nou… zó dus…

BUDGET
vaste kosten  € 1.732,83
hypotheekkosten (netto) € 585,00
kinderopvang (netto) € 325,00
studieschuld € 170,00
energie € 214,17
gemeentelijke heffingen € 125,00
verzekeringen + ziektekosten € 152,00
lidmaatschappen / goededoelen € 41,67
tv/tel/int € 40,00
camper vast + onderhoud € 80,00
variabele kosten  € 500,00
boodschappen / pers. verzorging € 275,00
interieur / onderhoud huis € 50,00
kleding € 75,00
leuke dingen / sporten € 100,00
sparen € 725,00
F you money € 500,00
Buffer € 225,00
TOTALE UITGAVEN € 2.957,83
INKOMSTEN variabel

Zou toch leuk zijn als het me het komende jaar lukt om maandelijks op een bedrag van netto €3.000 inkomsten uit te komen… In de eerste maanden ligt mijn prioriteit bij het verhogen van de spaarpot voor onvoorziene uitgaven (ook wel: F-you money), waarna ik in de loop van het jaar steeds meer zal verschuiven naar de buffer.

Naast de spaardoelen op korte termijn, heb ik ook een spaardoel voor de langere termijn bedacht, namelijk een potje voor als ik onverhoopt arbeidsongeschikt zou worden.
Ik heb nu nog een (zakelijk betaalde) verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Die kost voor zelfstandigen maarliefst € 3.500 per jaar. Ik krijg dan gedurende een jaar in maandelijkse porties € 30.000 uitgekeerd om vervolgens na een jaar alsnog terug te vallen op bijstandsniveau.  Niet echt een hele goede regeling dus, voor een alleenstaande moeder…
Nu ik langer dan 10 jaar een dergelijke verzekering heb gehad, levert een simpel rekensommetje bovendien op dat ik die inleg beter had kunnen sparen (met rente op rente)…
Dat ga ik nu dus alsnog doen via mijn buffer-spaarpot. Door hier maandelijks een bedrag in te storten kan ik het verzekerde bedrag na een aantal jaren naar beneden bijstellen totdat ik de verzekering wellicht helemaal niet meer nodig heb.
Het arbeidsongeschiktheidspotje wil ik de loop van 2015 in de vorm van een depositorekening opzij zetten, met een korte looptijd, om een jaar later hetzelfde te doen. Zo vang ik iets meer rente, weet ik zeker dat ik van het geld afblijf en komt het in porties vrij.

Toch jammer dat je bij spaarpotten van meer dan 21duizend en een beetje, al vermogensbelasting betaalt… Wie weet biedt de BV hiervoor een goede oplossing…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, toekomst. Bookmark de permalink .

3 reacties op Budget 2015

  1. Kreupelgeld zegt:

    Dekt een F-You spaarpot niet deels je arbeidsongeschiktheid?

    Je hebt nu best wel een dure AOV verzekering. Dat moet volgens mij goedkoper kunnen. Ik heb persoonlijk een verzekering voor 25K per jaar (de rest van het risico draag ik zelf) met uitkering na 3 maanden arbeidsongeschiktheid (dat risico draag ik dus ook) en betaal daar bruto 138 euro voor. En dit is een verzekering voor beroeps-arbeidsongeschiktheid. Zodra ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen zouden ze moeten uitkeren (maar… het blijven verzekeraars, geen idee of ze ook echt gaan betalen, ik ben verzekerd bij dat 'eerlijke' bedrijf). Ook psychische aandoeningen (o.a. burn-out) zijn/zouden verzekerd moeten zijn.

    Ik heb mijn verzekering niet in een bv maar privé omdat de premie aftrekbaar is. Netto kost de verzekering me dan ongeveer 70 euro per maand.

    Een BV heeft een bandbreedte van 17.500 op de rekening courant (positief en negatief). Je kan daar dus een deel “parkeren” wat dan in het nieuwe jaar weer … terugkeert.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    F-You money geef ik vooral uit aan onverwachtse uitgaven. Denk aan een nieuwe wasmachine. Ik spaar in dit potje niet meer dan €3.000. Dit spaarpotje zou ik ook hebben als ik een werknemer was met alle rechten die daarbij horen.
    Buffer is echt om ervoor te zorgen dat ik niet meteen terugval op een nullijn / bijstand .

    BV als parkeerplaats had ik al in de smiezen 🙂 …

    Like

Wat vind jij daarvan?

